|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Oyunculuk Yöntemleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
STY 717 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. CAHANGİR NEVRUZOV |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dramaturgi malzemeyi (oyun metni) üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibi ve eylemli analiz yöntemini iç içe kullanarak analizini yapar ve sahne üzerinde uygular. Oynayacağı rolü, eserin ve karakterinin içinde bulunduğu önerilmiş koşulları, başkalaşma tekniğini, tam kapsamlı profesyonel bir biçimde algılar ve sahne üzerinde uygular. Yönetmenin yorumu çerçevesinde, üstün amaçtan sapmadan, rolünün kendine özgü sanatsal yorumunun partisyonunu oluşturarak karakterini sahne üzerinde icra eder. Oynayacağı rolün, analiz edilmiş bütün bilgi, gözlem ve verileri, obrazlı düşünce yaklaşımı ile harmanlayarak, karakteri üzerinden sahnede icra eder. Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini sahne üzerinde icra eder. Oyun gösteriminde rolün sahnede uygulaması esnasında, yarattığı karakteri değerlendirip geliştirebilir. Sahne üzerinde yarattığı karakteri aracılığıyla oyuncu - seyirci ilişkisini kurarak, oyunun üstün amacını seyircisine aktarabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencinin (oyuncu adayının), yönetmenin elinde yaratıcı özne olarak, bir profesyonel aktörün edinmesi gereken alışkanlıkları ve bilgileri dahilinde, gerektiğinde yardımcı meslek derslerinden edindiği bilgi birikimini de kullanarak, profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olması, obrazlı düşünme sistemini geliştirerek bir karakter yaratması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Oyuncunun ifade araçlarının (bedeni, psikolojisi, bilinç altı v.s.) kendisi tarafından algılanması, anlamlandırılması üzerine bir uygulama. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Stüdyo, Sahne |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel bilgilerinin anlatılması |
Metin Araştırma ve önerileri. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
2 |
Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel bilgilerinin anlatılması |
Metin Araştırma ve önerileri. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
Okuma provaları ve karakterlerin önerilmiş koşullar içerisinde davranışlarının analizi. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
Okuma provaları ve karakterlerin önerilmiş koşullar içerisinde davranışlarının analizi. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
5 |
Aktörün karaktere obrazlı yaklaşımı |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
Aktörün karaktere obrazlı yaklaşımı |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
Karakterin eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç
ve eylem dizisinin uygulamalı hazırlanması, Rejisörle çalışma. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Karakterin eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç
ve eylem dizisinin uygulamalı hazırlanması, Rejisörle çalışma. |
Ödev
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
10 |
Sahne coğrafyasının taslak etütlerinin oluşturulması, partisyon kavramı. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
Sahne coğrafyasının taslak etütlerinin oluşturulması, partisyon kavramı. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
Plastiğin disipline edilmesi ve rejisörün tasarımına uygun hale dönüştürülmesi üzerine tartışmalar. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
Plastiğin disipline edilmesi ve rejisörün tasarımına uygun hale dönüştürülmesi üzerine tartışmalar. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
Plastiğin disipline edilmesi ve rejisörün tasarımına uygun hale dönüştürülmesi üzerine tartışmalar. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Bir Aktör Hazırlanıyor, (Çev. Suat Taşer), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Sanat Yaşamım, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Can Yayınları.
Stanislavskiy, Konstantin S. (1993), Oyuncunun El Kitabı, (Çev.Gürkal Aylan. Düşünen), İstanbul: Adam Yayınları.
Stanislavskiy, Konstantin S. (1996), Bir Karakter Yaratmak, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Papirüs Yayınları.
Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sahne sanatlarından yola çıkarak geçmişten geleceğe tiyatro ve Opera sanatının gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
5 |
|
2 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
3 |
Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. |
0 |
|
4 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro ve Opera literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
5 |
|
5 |
Tiyatro-Oyunculuk ve Opera - Şan Sanatları öznelinde sahne sanatlarının yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım tekniklerini ve onların davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile ilişkisini bilir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
4 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
5 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk ve opera -şan sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
5 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. |
3 |
|
9 |
Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. |
4 |
|
10 |
Sahne sanatları ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
2 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro - Oyunculuk / Opera - Şan öznelinde Sahne Sanatları alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazandırır. |
4 |
|
12 |
Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. |
5 |
|
13 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir, sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder |
4 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
4 |
|
16 |
Profesyonel Sahne Sanatçısı (Tiyatro - Oyunculuk / Opera -Şan) nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
5 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. |
4 |
|
18 |
Sahne teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
19 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
3 |
48 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
6 |
96 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
6 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|