|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Reji Uygulamaları I |
|
Dersin Kodu |
: |
STY 703 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. CAHANGİR NEVRUZOV |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Oyun metninin seçiminde çağın koşullarını göz önünde bulundurur ve bu doğrultuda metni okur. Metni, yazar ve rejisör açısından analiz eder. Yazılı oyun metninde ve sahnelenen oyunda üslup yaklaşımları sunar. Sanatsal obraz ve obrazlı düşünce; oyundaki oyuncuların plastik konumlarında, sözde, müzikde, tasarımda, kompozisyonda, mizansenlerde ifade bulan obrazlı çözümü sahneye taşır, Yaratıcı bir ekip, görüş birliğine varmış bir ekip demektir; oyuncuyla, tasarımcıyla, besteciyle tiyatro sanatının disiplini içerisinde çalışmanın yollarını bilir, Bilmek - başarmak demektir; yaratıcı tasarımı hayata geçirebilir. Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, tasarımını sahne üzerinde icra eder. Sahne üzerinde yarattığı tasarım aracılığıyla oyuncu - seyirci ilişkisini kurarak, oyunun üstün amacını seyircisine aktarabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencinin , yönetmenin elinde yaratıcı özne olarak, bir profesyonel aktörün edinmesi gereken alışkanlıkları ve bilgileri dahilinde, gerektiğinde yardımcı meslek derslerinden edindiği bilgi birikimini de kullanarak, profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olması, obrazlı düşünme sistemini geliştirerek bir reji uygulaması yaratması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yaratıcı sahne tasarımının ve reji uygulamasının temel prensiplerinin anlatılması ve bir uygulama. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Sahne |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sahnelenecek eserin seçilmesi ve büyük çember bazında (günümüze uygunluğu) tartışılması ve analizin yapılması. |
Metin Araştırma ve önerileri. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
2 |
Rejisörün metni okuma teknikleri |
Metin Araştırma ve önerileri. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
Rol Dağılımı ve oyun kişileri üzerine aktörlerle tartışma. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
Okuma provaları düzeni ve aktörlere rejisörün amacını taşıma. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
5 |
Okuma provaları ve karakterlerin önerilmiş koşullar içerisinde davranışlarının analizi. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
Tasarıma obrazlı yaklaşım |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
Karakterin eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin uygulamalı hazırlanması. Aktörle çalışma. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Sahne coğrafyasının taslak etütlerinin oluşturulması, partisyon kavramı. |
Ödev
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
10 |
Dekor taslağının oluşturulması, ressamla çalışma. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
Marke dekor oluşturma ve aktör ile plastik çalışmalar. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
Aktörle plastik çalışmalar. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
Aktörle plastik çalışmalar. |
Prova Hazırlık Çalışmaları |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Sanat Yaşamım, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Can Yayınları.
(1967), Sahneye Koyma Sanatı, (Çev. Suat Taşer) Ankara: Bilgi Yayınevi
Stanislavskiy, Konstantin S. (1995), Üç Kız Kardeş Reji Defteri, (Çev. Aziz Çalışlar), İstanbul: Mitos Boyut Yayınevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sahne sanatlarından yola çıkarak geçmişten geleceğe tiyatro ve Opera sanatının gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
3 |
|
2 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
3 |
Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. |
0 |
|
4 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro ve Opera literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
5 |
|
5 |
Tiyatro-Oyunculuk ve Opera - Şan Sanatları öznelinde sahne sanatlarının yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım tekniklerini ve onların davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile ilişkisini bilir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
5 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
5 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk ve opera -şan sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
5 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. |
5 |
|
9 |
Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. |
5 |
|
10 |
Sahne sanatları ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
3 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro - Oyunculuk / Opera - Şan öznelinde Sahne Sanatları alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazandırır. |
5 |
|
12 |
Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. |
5 |
|
13 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir, sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder |
4 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
16 |
Profesyonel Sahne Sanatçısı (Tiyatro - Oyunculuk / Opera -Şan) nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
5 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. |
5 |
|
18 |
Sahne teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
19 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
4 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
4 |
64 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|