|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk OPera Tarihi I |
|
Dersin Kodu |
: |
SOP 713 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA BAYIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkiye´de Operanın, gelişim evreleri ve önemli dönemlerle ilgili kapsamlı bilgi kazanır. Türk Opera tarihi içinde yer alan belli başlı müzik akımları ve önemli kavramlar ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. Türk Opera yapıtlarının belli başlı karakterleri,konusu ve müzikal yapısı ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. Türk Opera bestecilerinin hayatları, müzikal kimlikleri ve eserleriyle ilgili kapsamlı bilgi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk Opera tarihinin gelişim sürecinin, önemli dönem ve akımların, bu akımların özelliklerinin, önemli opera bestecilerinin ve yapıtlarının tanınması ve incelenmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Osmanlı dönemindeki ilk örneklerden 1950´li yıllara kadar genel inceleme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk operası tarihine giriş |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
2 |
Osmanlı dönemi müziğine kısa bir bakış |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
3 |
Avrupa ile müzik ilişkileri |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
4 |
Mızıka-yı Hümayun |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
5 |
Osmanlı´da Opera |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
6 |
Cumhuriyet Dönemi Operasına genel bir bakış ve üç önemli evrenin anlatılması |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
7 |
Cumhuriyet ve Müzik ilkeleri Musiki Muallim Mektebi´nin kurulması |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Konservatuvar öncesi Türk Operaları ve Temsilleri |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
10 |
Ankara Devlet Konservatuvarı´nın Kuruluşu |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
11 |
Konservatuvarın gelişim yılları |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
12 |
Küçük sahne,Halk evleri ve Büyük Tiyatro Temsilleri |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
13 |
Devlet Operası´nın Kuruluşu |
Ödev |
Düz Anlatım |
|
14 |
1950´ye kadar Operalar |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
15 |
Genel tekrar |
|
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
SEVENGİL REFİK AHMET ; Opera Sanatı ile İlk Temaslarımız, ME Basımevi, İstanbul 1969.
ALTAR,CEVAT MEMDUH OPERA TARİHİ IV
YENER,FARUK 100 OPERA
SAY, AHMET ; Türkiye’nin Müzik Atlası, Borusan Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 1998
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sahne sanatlarından yola çıkarak geçmişten geleceğe tiyatro ve Opera sanatının gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
5 |
|
2 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
3 |
Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. |
0 |
|
4 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro ve Opera literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
5 |
|
5 |
Tiyatro-Oyunculuk ve Opera - Şan Sanatları öznelinde sahne sanatlarının yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım tekniklerini ve onların davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile ilişkisini bilir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
0 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk ve opera -şan sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
0 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. |
3 |
|
9 |
Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. |
4 |
|
10 |
Sahne sanatları ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
4 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro - Oyunculuk / Opera - Şan öznelinde Sahne Sanatları alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazandırır. |
0 |
|
12 |
Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. |
0 |
|
13 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir, sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder |
3 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
3 |
|
16 |
Profesyonel Sahne Sanatçısı (Tiyatro - Oyunculuk / Opera -Şan) nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
0 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. |
0 |
|
18 |
Sahne teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
19 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
1 |
16 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 71 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|