|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ses Sağlığı ve Fizyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
SOP 709 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır.
Vokal sistemdeki artikülatör organlarını doğru kullanır. Sesin derinliği ve kalitesinde rol oynayan anatomik ilkeleri kavrar ve uygular. Edinilen bilgileri profesyonel şan tekniğiyle uzmanlık düzeyinde ilişkilendirebilir Profesyonel ses sanatçısı olma yolunda sesin temel prensipleri konusunda uzmanlık düzeyinde bilgilere ulaşabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ses eğitiminde doğru ve güzel şarkı söylemeyi gerçekleştirmek için, foniatri biliminin kapsamında artikülatör organların fizyolojik ve morfolojik özelliklerinin tanıtımı. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Larenks anatomisi, ses sağlığını koruma, ses hastalıkları ile ilgili kapsamlı bilgi verilmesi. Ses fizyolojisi ile ilgili araştırmalar ve kaynaklar yardımıyla anatomik bilginin artırılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersle ilgili genel bilginin verilmesi ve tanışma |
|
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
2 |
Foniatrinin genel tanımı ve sık kullanılan terimlerin öğrenilmesi |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
3 |
İnsan sesinin nitelikleri ve sesin gelişimi. |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
4 |
Terminoloji ve temel terimler. |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
5 |
İnsan vücudunun anatomisi ile ilgili genel bilgi. |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
6 |
Larenks anatomisi ve fizyolojisinin görsel veri ve materyallerle ayrıntılı olarak incelenmesi |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
7 |
Farenks anatomisi ve fizyolojisinin görsel veri ve materyallerle ayrıntılı olarak incelenmesi |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
8 |
Ara Sınav |
|
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
9 |
Ses sağlığı ve bakımı hakkında ayrıntılı olarak bilgi verilmesi |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
10 |
Ses kullanımına bağlı ses kısıklıkları, oluşum nedenleri ve tedavi yöntemleriyle ilgili ayrıntılı bilgi verilmesi, vaka incelenmesi |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
11 |
Ruhsal ses bozuklukları, oluşum nedenleri ve tedavi yöntemleriyle ilgili ayrıntılı bilgi verilmesi |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
12 |
Nodül,polip,larenjit,farenjit gibi ses kalitesini önemli ölçüde etkileyen ses hastalıklarının, oluşum nedenleri ve tedavi yöntemlerinin incelenmesi |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
13 |
Ses teli kanaması,ses teli felci ve larengofarengeal reflü gibi ses hastalıklarının, oluşum nedenleri ve tedavi yöntemlerinin incelenmesi |
ödev |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
14 |
Ses hastalıklarıyla ilgili vakaların tanı ve tedavi yöntemlerinin incelenmesi |
Konu ile ilgili okuma |
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
15 |
Genel tekrar ve eksiklerin tespiti |
|
Düz Anlatım/Gösterim/Özel Örnek |
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sahne sanatlarından yola çıkarak geçmişten geleceğe tiyatro ve Opera sanatının gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
0 |
|
2 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
3 |
|
3 |
Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. |
5 |
|
4 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro ve Opera literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
0 |
|
5 |
Tiyatro-Oyunculuk ve Opera - Şan Sanatları öznelinde sahne sanatlarının yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım tekniklerini ve onların davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile ilişkisini bilir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
0 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk ve opera -şan sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
0 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. |
2 |
|
9 |
Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. |
0 |
|
10 |
Sahne sanatları ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro - Oyunculuk / Opera - Şan öznelinde Sahne Sanatları alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazandırır. |
0 |
|
12 |
Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. |
0 |
|
13 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir, sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder |
0 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
3 |
|
15 |
Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
0 |
|
16 |
Profesyonel Sahne Sanatçısı (Tiyatro - Oyunculuk / Opera -Şan) nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
0 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. |
0 |
|
18 |
Sahne teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
19 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
1 |
16 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
4 |
64 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 87 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|