Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Grupla Psikoloji Danışma Uygulama

Dersin Kodu : RPD424

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 8

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. TURAN AKBAŞ
Prof.Dr. SONGÜL SONAY GÜÇRAY
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Grubun aşamalarına göre işleyişini özetlerler.
Grubun üyesi olarak kişisel - sosyal bir problemini grup ortamında ifade ederler.
Grubun üyesi olarak diğer üyelerin problemlerinin çözümünde yardımcı olmak için yardım becerilerini kullanırlar.
Grupta uygun geri bildirimlerle diğer üyelerin kendilerini açmalarını kolaylaştırır.
Grupta ortaya çıkan problemler için çözümler üretirler.
Grup üyesi olarak etik kurallara uygun davranırlar. .
Grup süreci ve oturumların yönetilmesindeki temel becerileri açıklar ve kullanırlar.
Grubun gelişim aşamalarında ortaya çıkan konularla yardım becerilerini ilişkilendirirler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları :

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin genel amacı, öğrencilerin (RPD 309) Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri ve (RPD 308) Grupla Psikolojik İlke ve Teknikleri derslerinden edindikleri bilgi, beceri ve tutumları gerçek bir grup ortamında kullanmalarını, uygulamalarını sağlamak ve deneyim kazandırmaktır. Ayrıca adayların bir grup üyesi olarak grup süreci ve grup yönetimini gözlemeleri beklenmektedir.

Dersin İçeriği : Bu derste, RPD 308 dersinde grupla psikolojik danışma konusunda kazanılmış bilgiler genel olarak gözden geçirilerek, öğrencinin gerçek bir danışma grubunun üyesi olması istenmektedir. Grubun üyesi olarak yardım becerilerini hem kendisi hem de grubun diğer üyelerinin kişisel ve mesleki gelişimleri için kullanabilmesi beklenmektedir. - Temel grup becerilerinin uygulanması. - Temel grup tekniklerinin gözden geçirilmesi. - Gerçekleştirilecek grup türünü açıklama (Etkileşim grubu hakkında bilgi verme.) 12 oturumluk grup sürecinin ders sorumlusu tarafından başlatılması. Oturum 1:Tanışma. Grubun tanıtımı ve amaçları. Oturum 2: Bir önceki oturumun hatırlatılması. Grup iletişimini kolaylaştırma. Grubun işlev görmesi. Oturumun kapatılması Oturum 12: Grup sürecinin değerlendirilmesi. Üyelerin kendi grup yaşantılarını, katılım düzeylerini ve gruptan elde ettiklerini değerlendirmeleri. Liderin süreci ve grup üyelerine ilişkin değerlendirmesi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Psikolojik Danışma Merkezi.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ders içeriğinin tanıtılması, ödev ve projelerin düzenlenmesi Ödevlendirme:Grupla Psikolojik Danışma ve Psiko-Eğitim Grupları. Grupla Danışma Sürecinin Aşamaları. Anlatım. Görsel sunumlar. Soru-yanıt.
2 RPD 308 Grupla Psikolojik Danışma dersinin gözden geçirilmesi. - Temel grup becerilerinin uygulanması. - Temel danışma tekniklerinin gözden geçirilmesi. - Gerçekleştirilecek grup türünün açıklanması. (Etkileşim grubu). Carroll, M.R., Wiggins, J.D. (2008) Grupla Psikolojik Danışmanın Öğeleri: Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar. Çev: I. Başaran, M. Aladağ, B.Yaka, S. Doğan. Pegem A Yayıncılık, Ankara. (Bu kitap ilk üç hafta içinde okunmalıdır) Anlatım. Görsel sunumlar. Soru-yanıt.
3 RPD 308 Grupla Psikolojik Danışma dersinin gözden geçirilmesi. - Temel grup becerilerinin uygulanması. - Temel danışma tekniklerinin gözden geçirilmesi. - Gerçekleştirilecek grup türünün açıklanması. (Etkileşim grubu). Carroll, M.R., Wiggins, J.D. (2008) Grupla Psikolojik Danışmanın Öğeleri: Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar. Çev: I. Başaran, M. Aladağ, B.Yaka, S. Doğan. Pegem A Yayıncılık, Ankara. (Bu kitap ilk üç hafta içinde okunmalıdır) Anlatım. Görsel sunumlar. Soru-yanıt.
4 12 oturumluk grup sürecinin ders sorumlusu tarafından başlatılması. Oturum 1:Grup üyeleri ile tanışma. Grubun tanıtımı ve amaçları. Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem.Grup yaşantısı.Yaparak yaşayarak öğrenme.
5 OTURUM 2: Bir önceki oturumun hatırlatılması. Grup iletişimini kolaylaştırma. Grubun işlev görmesi. Oturumun kapatılması. Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem.Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
6 OTURUM 3 Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem. Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
7 OTURUM 4 Ödevlendirme:Grupla Psikolojik Danışma ve Psiko-Eğitim Grupları. Grupla Danışma Sürecinin Aşamaları. ÖDEVİNİN TESLİMİ. Katılarak gözlem.Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
8 OTURUM 5 Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem. Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
9 OTURUM 6 Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem. Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
10 OTURUM 7 Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem.Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
11 OTURUM 8 Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem.Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
12 OTURUM 9 Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem.Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
13 OTURUM 10 Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem. Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
14 OTURUM 11 Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem. Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
15 OTURUM 12: Grup sürecinin değerlendirilmesi. - Üyelerin kendi grup yaşantılarını, katılım düzeylerini ve gruptan elde ettiklerini değerlendirmeleri. - Liderin süreci ve grup üyelerine ilişkin değerlendirmesi. Kaynaklardan grup teknikleri, müdahale stratejileri okunacak. Her Oturum sonrası oturuma ilişkin yaşantılar yazılı hale getirilecek. Katılarak gözlem. Grup yaşantısı. Yaparak yaşayarak öğrenme.
16/17 FİNAL SINAVI


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Fehr, S.S. (2000), Grup Terapisine Giriş: Grup Terapistleri için Rehber Kitap, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  Vinogradov, S.,Yalom, I.D. (1996), Grup Psikoterapisi, Compos Mentis Yayınları, Ankara.
  Yalom, I. D. (1992), Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği, Çev: A. Tongör, Ö.Karaçam, Nobel Tıp Kitapları, İstanbul.
  Carroll, M. R., Wiggins, J. D. (2008) Grupla Psikolojik Danışmanın Öğeleri: Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar, (Çev. I. Başaran, M. Aladağ, B. Yaka, S. Doğan), Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  Morganett, S. R. (2005), Yaşam Becerileri: Ergenler İçin Grupla Psikolojik Danışma Uygulamaları; Çev. Prof.Dr. S. Sonay Güçray, Yrd.Doç.Dr. Alim Kaya, Mesut Saçkes, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  Naar, R. (1987), Grup Psikoterapilerine İlk Adım, Çev. Nesrin Hisli Şahin, Erdem Yay., Ankara.
  Voltan-Acar, N. (2002), Grupla Psikolojik Danışmada Alıştırmalar Deneyler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  Yalom, I. D. (1998), Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler, Çev. Nesrin Hisli Şahin, Türk Psikologlar Derneği Yayınları,
  Voltan-Acar, N. (2009), Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri, 7. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
 Aktaş, A. M., (1997), Grup Süreci ve Grup Dinamikleri, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
 Brammer,M, L., ve Macdonald G.,(1996). Helping Relationship Process and Skills. 6th Ed.Allyn and Bacon.
 Kağnıcı, Y.; Koydemir, S.; Çakır, G.; Gizir, C.A., & Tuna, M.E. (2011). Grupla psikolojik danışma. (Ed. A. Demir, S. Koydemir). Pegem Akademi.
 Okun, B. F. (1997).Effective Helping. Interviewing and Counseling Techniques.5th Ed. Brooks/Cole Publishing Company.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 6 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar 5
2 Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler 3
3 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 5
4 Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar 4
5 Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar 0
6 Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar 5
7 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar 0
8 Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar 2
9 Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar 4
10 Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir 0
11 Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar 3
12 Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder 4
13 Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır 5
14 Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır 3
15 İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur 5
16 İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır 5
17 Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır 5
18 Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır 3
19 Mesleki etik ilkelere uygun davranır 5
20 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 4 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 45 2 90
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 6 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 193
Toplam İş Yükü / 25 (s): 7.72
Dersin AKTS Kredisi: 8