|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ortaöğretim Kurumlarında Rehberlik Hizmetleri |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD324 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SABAHATTİN ÇAM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler dersin sonunda; Gelişimsel PDR yaklaşımıyla geleneksel yaklaşımın özelliklerini söyler, Ortaöğretim öğrencilerinin kişisel-sosyal, mesleki ve eğitsel alanlarda kazanmaları gereken yeterliklere örnekler verir, Ortaöğretim öğrencilerinin kişisel-sosyal, mesleki ve eğitsel alanlardaki yeterlikleri kazanmaları için uygulanacak etkinlikleri belirler, Öğretmenlerin sınıf içi uygulama ve yaklaşımlarının öğrencilerin kişisel-sosyal, mesleki ve eğitsel rehberlik açısından etkilerini değerlendirir, Kültürel değerlerin PDR hizmetlerinin uygulanmasını nasıl etkileyebildiğini söyler, Önleyici PDR hizmetlerinin okullarda uygulanmasının gerekçelerini açıklar, Önleme amaçlı bir PDR çalışmasının aşamalarını söyler, Ortaöğretim öğrencilerinde risk faktörleri ve koruyucu faktörlerin neler olduğunu açıklar, Önleyici PDR çalışmalarının dayandığı kuram ve modellerin neler olduğunu açıklar, Ortaöğretim öğrencilerinin sınav kaygılarını azaltmaya yönelik yapılacak bir PDR çalışmasının sürecini ve içeriğini söyler, Ortaöğretim öğrencilerinin sosyal becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmaların içeriğini ve kullanılacak yöntem ve tekniklerin neler olduğunu seçer, Öğrencilerin akademik açıdan güdülenmelerine yönelik çalışmaların nasıl yapılabileceğini açılar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin ortaöğretim okullarında gelişimsel ve önleme yaklaşımları çerçevesinde sunulan PDR hizmetlerinin kapsam, planlama ve uygulamaları konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders, gelimsel ve önleyici PDR yaklaşımları, Türk kültürünün değerleri ve rehberlik hizmetleri, ortaöğretim öğrencilerinin rehberlik gereksinimleri, sosyal beceri geliştirme ve akademik yeterliliği arttırma programları konularını kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
PDR hizmetlerinin eğitimdeki yeri ve işlevleri ile Türk kültürünün değerleri ve PDR hizmetleri |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Rehberlikte gelişimsel yaklaşım |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Ortaöğretim dönemindeki öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve rehberlik gereksinimleri |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, tartışma, küçük grup tartışması |
|
5 |
Gelişimsel yaklaşıma göre ortaöğretim öğrencilerinin kişisel rehberlik hizmetleri |
Scan the content of course and references |
Lecture, discussion and brain storming |
|
6 |
Gelişimsel yaklaşıma göre ortaöğretim öğrencilerinin eğitsel rehberlik hizmetleri |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
|
7 |
Sınav kaygısıyla baş etme becerileri eğitimi |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, tartışma, sözlü sunum |
|
8 |
Ara sınavı |
soru yazma |
soru yazma |
|
9 |
Rehberlikte Önleyici Yaklaşım: İşlevi, özellikleri, kapsam ve niteliği |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, sözlü sunum |
|
10 |
Önlemede model ve kuramlar, koruyucu etmenler olarak yaşam becerileri |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, sözlü sunum |
|
11 |
Akademik güdülenme destek eğitimi, |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, sözlü sunum |
|
12 |
İletişim becerileri eğitimi |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, sözlü sunum |
|
13 |
Sosyal kaygıyla beş etme eğitimi |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, sözlü sunum |
|
14 |
Problem çözme/ Kişilerarası problem çözme becerileri eğitimi |
Scan the content of course and references |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, sözlü sunum |
|
15 |
Dersle ilgili genel değerlendirme |
Scan the content of course and references |
Küçük grup tartışması |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
soru yazma |
soru yazma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Erkan, S. ve Kaya, A. (Ed). (2005). Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları-II, Ankara: PegemA Yayıncılık
Erkan, S. ve Kaya, A. (Ed). (2007). Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları-III, Ankara: PegemA Yayıncılık
Yeşilyaprak, B. (2004). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, 10. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Özbay, Y. (2008). “Kişisel rehberlik,” Psikolojik Danışma ve Rehberlik, 9. Baskı, (Ed. G. Can), Ankara: Pegem Akademi, (s. 117-147).
Öğülmüş, S. (2001). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Nazlı, S. (2003). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik ve Psikolojik Danışma Programları, Ankara: Anı Yayıncılık.
Korkut, F. (2004). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Ankara: Anı Yayıncılık.
Öner, N. (1993). “Türkiye’de rehberlik-psikolojik danışmanlığın kavramsal eleştirisi ve bir model önerisi,” VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, (Ed. R. Bayraktar ve İ. Dağ), Ankara: Türk Psikologlar derneği Yayını, (s: 235-246).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
2 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
3 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
0 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
1 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
0 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
1 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
4 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
5 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
0 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
5 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
5 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
0 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
2 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
2 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
3 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
2 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
3 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
4 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
1 |
13 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 102 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|