|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İlköğretim Kurumlarında Psik. Dan. Rehb. |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD321 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MERAL ATICI KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kapsamlı gelişimsel PDR programının amaç, ilke ve öğeleri ile geliştirilme aşamalarını bilir. İlköğretim öğrencilerinin kişisel-sosyal, mesleki ve eğitsel alanlarda kazanmaları gereken yeterliklere örnekler verir. İlköğretim öğrencilerinin kişisel-sosyal, mesleki ve eğitsel alanlardaki yeterlikleri kazanmaları için uygulanacak etkinlikleri belirler. İlköğretimde kullanılabilecek konsültasyon modellerini açıklar. Müzakere ve ara buluculuk yaklaşımını çatışma çözmede uygular. Verimli ders çalışma programı yapar. Akran yardımcıların üstlendiği rolleri ve yapacakları yardımları açıklar. Benlik saygısını geliştirmede kullanılabilecek etkinlikleri ve yöntemleri seçer. Sosyal beceri eğitimi programının içeriğini ve kullanılacak yöntem ve teknikleri belirler. Çözüm odaklı danışma yaklaşımında kullanılan aşama ve teknikleri açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, okullarda uygulanan gelişimsel yaklaşımına dayalı kapsamlı PDR programının amacı, ilkeleri, öğeleri ve geliştirilme aşamaları ile ilköğretimde PDR programlarının yürütülmesinde önemli olduğu düşünülen konsültasyon, çatışma çözme, akran yardımcılığı, benlik saygısı, verimli ders çalışma, sosyal beceri eğitimi ve çözüm odaklı danışma konusunda bilgi, beceri ve tutum kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Okullarda uygulanan gelişimsel yaklaşımına dayalı kapsamlı PDR programının amacı, ilkeleri, öğeleri ve geliştirilme aşamaları, konsültasyon, çatışma çözme, akran yardımcılığı, benlik saygısı, verimli ders çalışma, sosyal beceri eğitimi ve çözüm odaklı danışma. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
PDR Birimi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme yöntemleri
|
Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi
|
Düz anlatım |
|
2 |
Kapsamlı Gelişimsel PDR programının amaç, ilke ve öğeleri
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Kapsamlı Gelişimsel PDR programının geliştirilme aşamaları
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
4 |
Kapsamlı Gelişimsel PDR programında öğrencilerde geliştirilecek yeterlikler ve etkinlikler
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası, küçük grup tartışması |
|
5 |
Konsültasyon ve Konsültasyon Modelleri
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
|
6 |
Çatışma çözme stratejileri
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
7 |
Çatışma çözmede müzakare ve arabuluculuk yaklaşımları
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi, konu ve örnek olay için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, örnek olay |
|
8 |
Ara sınavı ve ödev teslimi
|
Ara sınavı için hazırlık yapılması
|
|
|
9 |
Benlik saygısı ve benlik saygısını geliştirme etkinlikleri
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, örnek olay, sözlü sunum |
|
10 |
Verimli ders çalışma yöntemleri
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, örnek olay, sözlü sunum |
|
11 |
Sosyal beceri eğitimi
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, örnek olay, sözlü sunum |
|
12 |
Akran yardımcılığı ve rolleri
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma |
|
13 |
Benlik saygısı, verimli ders çalışma ve sosyal beceriyle ilgili etkinliklerin izlenmesi
|
Gösterim ve tartışma için hazırlık yapılması
|
Tartışma, gösterim |
|
14 |
Çözüm odaklı danışma
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi, konu ve örnek olay için hazırlık yapılması |
Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
|
15 |
Dersle ilgili genel değerlendirme
|
Dönem boyunca ele alınan konuların gözden geçirilmesi ve değerlendirme yapılması
|
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı
|
Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Selçuk, Z., & Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi.
Türnüklü, A. (2002). Öğrenciler arasındaki çatışmaların çözümünde problem çözme ve arabuluculuk. İçinde E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (s.184-224). Ankara: Pegem Yayıncılık.
Türnüklü, A. (2006). Sınıf ve okul disiplinine çağdaş bir yaklaşım: Onarıcı disiplin. Ankara: Ekinoks.
McConkey, N. (1998). A brief solution-focused approach to solving school problems. Guidance & Counselling, 13, 3, 19-24.
Türnüklü, A., Kaçmaz, T., İkiz, E., & Balcı, F. (2009). Anlaşmazlık çözümü, müzakere ve akran arabuluculuk eğitimi programı. Ankara: Maya Akademi.
Bacanlı, H. (1999). Sosyal beceri eğitimi. İçinde Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik (s.171-183). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Çetin, F., Bilbay, A. A., & Albayrak Kaymak, D. (2002). Çocuklarda sosyal beceriler. İstanbul: Epsilon.
Doğan, S. (2000). Okul rehberliği ve danışmanlığı alanında çağdaş bir yaklaşım: Kapsamlı rehberlik program modeli. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2, 13, 56-64.
Erkan, S. (2000). Örnek grup rehberliği etkinlikleri (Genişletilmiş 4. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi.
Erkan, S. (2001). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının hazırlanması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Hall, A. S., & Lin, M. J. (1994). An integrative consultation framework: a practical tool for elemantary school counselors. Elementary School Guidance and Counseling, 29, 16-27.
Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.
Myrick, R. D., Highland, W. H., & Sabella, R. A. (1995). Peer helpers and perceived effectiveness. Elementary School Guidance and Counseling, 29, 4, 278-288.
Nazlı, S. (2002). Kapsamlı gelişimsel rehberlik ve psikolojik danışma programı kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
Nazlı, S. (2005). Kapsamlı gelişimsel rehberlik ve psikolojik danışma programları (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Pişkin, M. (1999). Özsaygıyı geliştirme eğitimi. İçinde Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik (s.95-120). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
4 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
2 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
4 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
1 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
1 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
1 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
3 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
3 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
3 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
5 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
3 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
2 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
3 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
3 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
3 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
3 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
3 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
3 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
15 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|