|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bireysel Psikolojik Danışma İlke Ve Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD309 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SONGÜL SONAY GÜÇRAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel psikolojik danışma becerilerini açıklar,
Psikolojik danışma sürecindeki temel terapötik becerilerin her birine uygun örnek verir.
Psikolojik danışma sürecinde kullanılan çeşitli teknik ve yöntemleri listeler..
Psikolojik danışma sürecinin farklı aşamalarında danışmanın işlevlerini açıklar. Terapötik becerileri danışan danışman ilişkisi içerisinde gösterir.. Psikolojik danışmada temel terapötik koşullar ile temel becerileri ilişkilendirir. Psikolojik danışma sürecini başlatma ve bitirme becerilerini uygular. Psikolojik danışma sürecindeki temel yardım becerilerinin her birine uygun örnek verir. Bireysel psikolojik danışma sürecinde geçerli temel ilkeleri açıklar, Psikolojik danışma sürecine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri listeler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
26746 TÜRKİYE’ NİN VE DÜNYANIN YAKIN TARİHİ RPD309 Bireysel Psikolojik Danışma İlke Ve Teknikleri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı başlangıç düzeyinde psikolojik danışmaya ilişkin bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, önce psikolojik danışma ve özellikleri, psikolojik danışma, psikoterapi ve rehberlik kavramları arasındaki farklılıklar, psikolojik danışma ilke ve teknikleri hakkında bilgiler verilmekte, konu öğrencilere tanıtılmaktadır. Temel yardım becerileri ve terapötik koşullarla ilgili beceriler, bireysel psikolojik danışmanın aşamaları, danışanın geçirdiği yaşantı başlıklı konular; kuramsal, örnekler vererek, bilgisayar destekli sunumlar, günlük ödevler, canlı model, rol oyunları, video gibi çeşitli uygulamalarla öğrencilere öğretilmektedir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Psikolojik Danışma süreci ve becerileri
Psikolojik danışma, psikoterapi ve rehberlik arasındaki farklar |
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney ve Cormier, 2008. Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap,Görüntülü Sunular
|
|
2 |
Psikolojik Danışma Becerileri
Terapötik Beceriler: Yapılandırma-dostça ilişki kurma- İyi bir dinleyici olma- beden dili-yansıtmalar, kişiselleştirmeler, geribildirim verme-bilgi verme-model olma-özetleme-bağlama-sessizlikle uğraşma-bitirme
|
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney ve Cormier, 2008. Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Görüntülü Sunular,
|
|
3 |
Yardım becerileri : Yapılandırma, Dostça ilişki kurma, Beden Dili. |
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney ve Cormier, 2008. Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Görüntülü Sunular,
Dramatizasyon.
Vaka Çalışması. Rol oynama. |
|
4 |
Yardım becerileri: Konuşmaya açık davet. cesaretlendirme. İçerik yansıtma, duygu yansıtma..Yansıtmalar, Kişiselleştirmeler |
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007,Hackney ve Cormier, 2008. Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Görüntülü Sunular, Dramatizasyon. Role oynama.
|
|
5 |
Yardım becerileri: Geri bildirim verme, Cesaretlendirme, Soru sorma , |
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney ve Cormier, 2008. Ödevlendirme. |
Düz anlatım, soru-cevap, görüntülü sunular, Rol oynama.
|
|
6 |
Yardım becerileri: Bilgi verme, Kendinden referans verme tepkileri, Kendini açma ve katma. Model olma-Özetleme-Bağlama-Sesizlikle Uğraşma-Bitirme
|
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007, Cormier, 2008. Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Görüntülü Sunular,
Dramatizasyon.
Role oynama. |
|
7 |
ARA SINAVI |
|
|
|
8 |
Terapötik beceriler: Empati, saygı, saydamlık , somutluk |
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney ve Cormier, 2008.Ödevlendirme. |
Düz anlatım, soru-cevap, Görüntülü Sunular, Dramatizasyon. Rol oynama.
|
|
9 |
Terapötik beceriler: Şimdi ve burada, Soru çeşitleri, Bağlama, Yüzleştirme, Yorumlama |
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney ve Cormier, 2008.Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Görüntülü Sunular, Dramatizasyon. Rol oynama
|
|
10 |
Terapötik Beceriler: Psikolojik Danışma Sürecinde .
Transferans ve Transferansla Başa Çıkma Becerileri.
|
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney ve Cormier, 2008.Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Sunular,
Dramatizasyon.
Rol oynama |
|
11 |
Terapötik Beceriler: Direnç ve Dirençle Başa Çıkma Becerileri |
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007Hackney ve Cormier, 2008., Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Sunular,
Dramatizasyon.
Rol oynama |
|
12 |
Psikolojik Danışma Sürecinin Aşamaları
Danışanın geçirdiği yaşantı.
|
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007,Hackney ve Cormier, 2008. Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Görüntülü Sunular, Dramatizasyon. Role Oynama.
,
|
|
13 |
Psikolojik Yardım Sürecini Başlatma ve Sonlandırma Becerileri.
Psikolojik Danışma Oturumlarını Başlatma ve Bitirme Becerileri.
|
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney ve Cormier, 2008. Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Sunular, Dramatizasyon.
,
|
|
14 |
Teknik ve müdahaleler: Duygusal, düşüncel ve davranışsal müdahale becerileri |
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007Hackney ve Cormier, 2008.,
Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Görüntülü Sunular, Dramatizasyon.
|
|
15 |
Teknik ve müdahaleler: Duygusal, düşüncel ve davranışsal müdahale becerileri |
Okuma: Corey , 2005; Meier, 2007Hackney ve Cormier, 2008.,
Ödevlendirme. |
Düz anlatım, Soru-Cevap, Görüntülü Sunular, Dramatizasyon.
|
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Egan, G. (1998). The skilled helper : A problem-management approach to helping. (6th ed.) Pacific Groove : Brooks/Cole.
Ivey, A. E. & Ivey, M. B. (1999). Intentional interviewing and counseling; Facilitating client development in a multicultural society. California: Brooks/Cole.
Hackney, H., Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı, (Çev: T. Ergene, S. Aydemir Sevim), Ankara: Mentis Yayıncılık
Meier, S. T., Davis, S. R. (2007), Psikolojik Danışmada Temel Öğeler, (Çev. Edt.: Süleyman Doğan), Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Danish, S.J., Augelli, A.R.D. ve Hauer, A.L.(1994) Yardım Becerileri Temel Eğitim Programı. Çev: Füsun Akkoyun. Nobel Yayınevi.Ankara
Dökmen, Ü.(2001) Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. 16. Basım, Sistem Yayıncılık.
Carnevale, J. D. (2001). Danışmanlık İncileri: Uygulamacı İçin Düşünceler. Çev: Deniz Albayrak-Kaymak. Anahtar Kitaplar. İstanbul.
Charkuff,R.R.(1998) Yardım Sanatı. Çev: Nizamettin Kaya.Nobel Yayın Dağıtım.Ankara.
Voltan Acar, N. (2008), Yeniden Terapötik İletişim: Kişilerarası İlişkiler, Geliştirilmiş 5. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Hill, C. E. & O´Brien, K.M. (1999). Helping skills : Facilitating exploration, insight and action. Washington, DC : American Psychological Association
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
5 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
4 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
2 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
0 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
5 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
2 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
1 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
4 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
0 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
4 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
4 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
5 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
5 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
5 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
5 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
5 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
2 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
3 |
48 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
25 |
3 |
75 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|