|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sınıf Yönetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD242 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MERAL ATICI KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sınıf yönetimiyle ilgili kavramları ve sınıf yönetiminin boyutlarını açıklar.
Sınıf yönetiminde psikolojik danışman ve öğretmen işbirliği ile danışmanların yaptığı konsültasyon çalışmalarını kavrar.
Sınıfta ve okulda istenmeyen davranışların türleri ile bu davranışların nedenlerini söyler. Sınıf kurallarının belirlenmesi ve öğrencilere benimsetilmesi konusunda izlenecek yolları belirler. İstenmeyen davranışlarla başa çıkma stratejilerini söyler. Farklı disiplin yaklaşımlarının istenmeyen davranışlarla başa çıkmada önerdiği stratejileri kavrar. Farklı disiplin yaklaşımlarının önerdiği stratejileri istenmeyen davranışlarla baş etmek için kullanır. Öğretimsel yönetim becerilerini açıklar. Sınıfta öğretmenlerin kullanabileceği etkili iletişim becerilerini söyler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
26838 Karar Verme Yöntem ve Teknikleri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, sınıf yönetimi ve sınıf yönetiminin boyutları, sınıf kuralları, istenmeyen davranışlar ve nedenleri, bu davranışlarla başa çıkma stratejileri ve disiplin yaklaşımları, okul psikolojik danışmanlarının davranış yönetimindeki rolü konusunda bilgi, tutum ve beceri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sınıf yönetimi ve boyutları; sınıf kuralları; istenmeyen davranışlar ve nedenleri; istenmeyen davranışlarla baş etme yöntemleri; disiplin yaklaşımları; okul danışmanlarının davranış yönetimindeki rolü. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mustafa Necati Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi
|
Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi
|
Düz anlatım |
|
2 |
Sınıf yönetimiyle ilgili kavramlar, sınıf yönetiminin boyutları
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası
|
|
3 |
Sınıf yönetiminde psikolojik danışman ve öğretmen işbirliği, danışmanların yapacakları konsültasyonlar
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay
|
|
4 |
Sınıfta ve okulda istenmeyen davranışlar, türleri ve nedenleri
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya ve grup çalışmasına hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, beyin fırtınası, küçük grup tartışması, örnek olay |
|
5 |
Sınıf kuralları: geliştirilmesi ve öğrencilere benimsetilmesi |
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya ve grup çalışmasına hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, beyin fırtınası, küçük grup tartışması, örnek olay |
|
6 |
Hafif ve orta şiddet düzeyindeki istenmeyen davranışlarla başa çıkma stratejileri
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya ve grup çalışmasına hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, beyin fırtınası, küçük grup tartışması, örnek olay |
|
7 |
Kronik düzeydeki istenmeyen davranışlarla başa çıkma
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması |
Düz anlatım, beyin fırtınası, örnek olay |
|
8 |
Ara sınavı
|
Sınava hazırlanma |
|
|
9 |
Gerçeklik Terapisi Yaklaşımı
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya ve grup çalışmasına hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, beyin fırtınası, küçük grup tartışması, örnek olay |
|
10 |
Sosyal Disiplin Yaklaşımı
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya ve grup çalışmasına hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, beyin fırtınası, küçük grup tartışması, örnek olay |
|
11 |
Atılgan Disiplin Yaklaşımı
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya ve grup çalışmasına hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, beyin fırtınası, küçük grup tartışması, örnek olay |
|
12 |
Transaksiyonal Analiz Yaklaşımı
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, beyin fırtınası, tartışma, sözlü sunum |
|
13 |
Öğretimsel Yönetim Becerileri
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, beyin fırtınası, sözlü sunum |
|
14 |
Sınıfta etkili iletişim becerileri
|
Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması
|
Düz anlatım, tartışma, örnek olay, sözlü sunum |
|
15 |
Dersle ilgili genel değerlendirme
|
Dönem boyunca ele alınan konuların gözden geçirilmesi
|
Düz anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı
|
Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Atıcı, M. (2000). İlköğretimde sınıf kurallarının sınıf yönetimindeki rolü. Yaşadıkça Eğitim, 68, 22-26.
Cangelosi, J. S. (1997). Classroom management strategies: Gaining and maintaining students’ cooperation (3rd ed.), New York: Longman.
Charles, C. M. (1996). Building classroom disicipline. (5th ed.). New York: Longman.
Evertson, C. M., Emmer, E. T., Clements, B. S. and Worsham, M. E. (1997). Classroom Management for Elementary Teachers (4. Ed.) Boston: Allyn and Bacon.
Aksoy, N. (2002). Sınıf içi kurallar. İçinde E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (s.14-36). Ankara: PegemA Yayıncılık
Jones, V. F. & Jones, L. S. (1998). Comprehensive classroom management: creating communities of support and solving problems. (5th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
Okutan, M. (2004). Sınıf yönetiminde örnek olaylar. Ankara:Öğreti.
Öztürk, B. (2002). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi. İçinde E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (s.138-180). Ankara: PegemA Yayıncılık
Türnüklü, A. (2006). Sınıf ve okul disiplinine çağdaş bir yaklaşım: Onarıcı disiplin. Ankara: Ekinoks.
Wolfgang, C. H. (1995). Solving discipline problems: methods and models for today’s teachers. Boston: Allyn and Bacon.
Atıcı, M. (2001). İlköğretimdeki öğrencilerde görülen istenmeyen davranışlar ve nedenleri. Ç. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 20, 5-11.
Atıcı, M. (2003). İstenmeyen davranışlarla başa çıkmada Glasser’in problem çözme yaklaşımının uygulanması. Eğitim ve Bilim, 28, 128, 27-34.
Atıcı, M. (2010). Sınıf yönetimi ders notu. Adana: Çukurova Üniversitesi.
Burden, P. R. (1995). Classroom Management And Discipline: Methods To Facilitate Cooperation And Instruction. (Kansas State University) London: Longman.
Atıcı, M. (2006). İlköğretim öğrencilerinin davranış problemleriyle baş etme konusunda öğretmen-psikolojik danışman işbirliğine ilişkin görüşlerin karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, 25,55-68.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
1 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
2 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
1 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
0 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
0 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
2 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
5 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
0 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
1 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
3 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
3 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
3 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
3 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
3 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
3 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
3 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 119 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|