|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tekstil Kimyası 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
TTS204 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF ZİYA HALEFOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Doğal ve sentetik lifleri sınıflandırabilme Liflerin genel özelliklerini kavrayabilme Liflerinin üretim yöntemlerini açıklayabilme Liflerin özellikleri ile kullanım alanlarını ilişkilendirebilme Söz konusu lifler hakkında son gelişmeleri takip edebilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, selüloz ve selüloz lifleri, özel rejenere selüloz lifleri, yün ve ipek gibi protein lifleri, poliester, modifiye poliester, poliamid, poliakrilnitril, polipropilen, poliüretan elastomer gibi sentetik liflerin üretimi, özellikleri ve son gelişmeler hakkında bilgi vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Selüloz lifleri hakkında genel bilgiler, özellikle rejenere selüloz liflerinin üretimleri, özellikleri, Protein lifleri hakkında genel bilgiler, özellikle yün ve ipek liflerinin üretimleri, özellikleri, Sentetik lifler hakkında genel bilgiler, özellikle modifiye poliester, yeni tip poliamid lifleri, poliüretan elastomer liflerinin üretimleri, özellikleri, Söz konusu lifler hakkındaki son gelişmeler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tekstil Kimyası II dersinin kapsamı, tekstil liflerinin son durumu |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
2 |
Protein lifleri hakkında genel bilgiler, ipek liflerinin kimyasal yapısı ve kimyasal özellikleri |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
3 |
İpek liflerinin eldesi ve terbiyesi. Selüloz liflerinin kimyasal yapısı ve rejenere selüloz lifleri ve üretimindeki gelişmeler |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
4 |
3. jenerasyon rejenere selüloz lifi olan Lyocell liflerinin üretimi, özellikleri ve terbiyesi |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
5 |
Sentetik lifler, molekülerüstü yapı, makromoleküller arası çekim kuvvetleri, sıcaklığın molekülerüstü yapıya etkisi. Poliester lifleri eldesi ve özellikleri |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
6 |
Özel poliester lifleri, polietilentereftalat esasına dayanmayan poliester lifleri |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
7 |
Ara sınav |
Ders notlarına çalışarak gelir |
Teorik |
|
8 |
Poliester dolgu lifleri,Yüksek kopma dayanımlı poliester lifleri, Antistatik poliester lifleri |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
9 |
İnce ve çok ince poliester lifleri ve terbiyesi. Boyanma özellikleri geliştirilmiş poliester lifleri |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
10 |
Antistatik Sentetik lifler, Poliamid liflerindeki son gelişmeler |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
11 |
Poliakrilnitril ve Poliüretan elastomer lifleri ve gelişmeler |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
12 |
Yeni Tip sentetik lifler |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
13 |
Yeni Tip sentetik lifler |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
14 |
Kimyasal lifler ve kimyasal lif çeşitleri |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
15 |
Kimyasal lifler ve kimyasal lif çeşitleri |
Ders notlarını okuma, Kaynak okuma,
öğrenciler konulara hazırlıklı gelir |
Teorik, Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
16/17 |
Final |
Ders notlarına çalışarak gelir |
Teorik |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Yusuf Ziya Halefoğlu, Tekstil Kimyası 2. Işık Tarakçıoğlu, Tekstil Terbiyesi ve Makinaları Cilt: I, Tekstil Terbiyesinde Temel İşlemler ve Selüloz Liflerinin Terbiyesi 3. Işık Tarakçıoğlu, Tekstil Terbiyesi ve Makinaları Cilt: II, Protein Liflerinin Terbiyesi 4. Işık Tarakçıoğlu, Tekstil Terbiyesi ve Makinaları Cilt: III, Poliester Liflerinin Üretimi ve Terbiyesi 5. Necdet Seventekin, Tekstil Kimyası 6. Jiri Militky, Jiri Vanivek, Jiri Krystufek, Vaclav Hartych, Modified Polyester Fibres 7. Chemical Fibers dergileri 8. J.E. Mclntyre, Synthetic Fibres: Nylon, polester, acrylic, polyolefin
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturabilme |
1 |
|
2 |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilme |
4 |
|
3 |
Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olma |
2 |
|
4 |
Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturmayı anlama, bilme ve yeni tasarımlar yaratabilme |
1 |
|
5 |
Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar yapma ve yaratıcı sunumlarla anlatabilme |
5 |
|
6 |
Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme |
5 |
|
7 |
Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme |
1 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olma. |
0 |
|
9 |
Bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımı yapabilme, yeni programlara adapte olabilme ( öğrenebilme), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
0 |
|
10 |
Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanabilme ve çeşitli renk kombinasyonları gerçekleştirebilme |
5 |
|
11 |
Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturabilme |
5 |
|
12 |
Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme becerisine ve tasarım sorunlarını çözebilme yeteneğine sahip olma |
5 |
|
13 |
İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergileyebilme |
0 |
|
14 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
4 |
|
15 |
Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
0 |
|
16 |
Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma |
3 |
|
17 |
Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşabilme |
0 |
|
18 |
Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olma |
0 |
|
19 |
Estetik farkındalık gösterme |
0 |
|
20 |
Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirebilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
2 |
10 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
8 |
32 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|