Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dokuma Tasarım 4

Dersin Kodu : TT 316

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Moda trendlerini yorumlayarak orijinal bir tema geliştirebilme.
Görsel kaynaklardan yararlanarak yaratıcı, yenilikçi, özgün estetik yaklaşımlar geliştirebilme
Eskizler hazırlama, tasarım kriterleri, ve malzeme, renk, yapı ve iplik ile senteze ulaşarak dokuma kumaş yaratabilme
Bilgisayar destekli tasarım programında varyant ve kombin hazırlayabilme, prototip dokuma yapabilme
Kumaş oleksiyonunu yaratıcı ve yenilikçi biçimde sunabilme
armürlü ve jakarlı kumaşlar hakkında bilgi sahibi olma

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders öğrencinin, çift katlı dokuma yapılar kullanarak bir fikrin eskiz aşamasından ürüne dönüşmesine kadar geçen süreçte(araştırma, taslak, eskiz, tasarım, malzeme seçimi, üretim, sunum) tasarım ölçütlerini giysilik ve/veya ev tekstiline dönük kumaş koleksiyonları oluşturmada kullanımını amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği : Koleksiyon oluşturma evrelerinin, başta moda kavramı olmak üzere anlatılması. Güncel trendler doğrultusunda oluşturulacak giysilik ve ev tekstiline yönelik dokuma kumaş tasarım koleksiyonlarının hazırlanması,bilgisayar destekli programda varyantlarının hazırlanması, sunumu ve armürlü dokuma tezgahında prototip tasarımların çözümlenerek dokunması. Armürlü ve Jakarlı tasarımların farklarının anlaşılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Dokuma atölyesi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çift katlı kumaş yapılarının anlatımı: torba yapı için hazırlık aşamaları iki renkli çözgü çekilmesi, dokuma tezgahının hazırlanması gösterim
2 çift katlı kumaş , torba, bağlantılı yapılar ve uygulamaları torba yapı, değişen yüzlü, atkı ve çözgü bağlantılı çift katlı yapılarla ilgili örgü , tahar armür planı hazırlanması deneme, dokuma uygulama
3 Sezon, ev tekstili trendleri ile ilgili öneriler, renk ve doku analizleri piyasadaki ev tekstili, döşemelik kumaş araştırması öyküleme, trend analizi
4 Tema seçimi ve eskiz çalışmaları Malzeme araştırması eskiz çalışmalarından seçim yapma, olasılıkların analizi
5 Teknik çözümleme ve kombin çalışmaları İplik ve Malzeme araştırması malzeme ve teknik verilerle sentez
6 Dokuma uygulamaları Tezgah üzerinde kombin araştırması sunum, tartışma
7 Dokuma uygulamaları Tezgah üzerinde kombin araştırması sunum, tartışma
8 Vize: sunum ve değerlendirme Bilgisayar destekli tasarım programında sunum önerisi geliştirme son kullanım yeri için öneri
9 Sezon ilkbahar yaz- giysilik kumaş trendleri , yüzey tasarım, doku trendleri üzerine görüş alış-verişi piyasadaki giysilik ve aksesuar amaçlı kumaş araştırması trend sunumu, dergi ve literatür araştırmaları
10 Öğrencilerin belirli bir hedef kitle belirleyerek tasarım problemi oluşturması pazar ve marka araştırması problem tanımı üzerine fikir alışverişi
11 Problemin çözümüne dönük öneriler: kullanım yeri, yaş, cinsiyet, tema ve bu verilere bağlı oluşturulan eskizler Malzeme araştırması tartışma, yorumlama, benzetme ve yaratıcılık yöntemlerinden faydalanma
12 eskiz ve temanın uyumluluğu üzerine seçim yapma, özgün çözümler üretme malzeme araştırmaları
13 Seçilen eskizlerin, malzeme, teknik, strüktür seçimi ile dokumaya aktarılması teknik çözümleme olasılıkların analizi
14 dokuma uygulamaları kombin araştırma kombin seçimi
15 dokuma uygulamaları kombin araştırma kombin seçimi
16/17 Final, sunum ve değerlendirme sunum araştırma değerlendirme


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Trends Traditions, Chloe Colchester,
Diğer Kaynaklar  wgsn, world global style network


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 6 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturabilme 5
2 Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilme 4
3 Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olma 3
4 Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturmayı anlama, bilme ve yeni tasarımlar yaratabilme 4
5 Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar yapma ve yaratıcı sunumlarla anlatabilme 5
6 Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme 4
7 Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme 4
8 Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olma. 3
9 Bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımı yapabilme, yeni programlara adapte olabilme ( öğrenebilme), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 2
10 Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanabilme ve çeşitli renk kombinasyonları gerçekleştirebilme 4
11 Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturabilme 4
12 Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme becerisine ve tasarım sorunlarını çözebilme yeteneğine sahip olma 2
13 İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergileyebilme 3
14 Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma 4
15 Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. 4
16 Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma 0
17 Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşabilme 4
18 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olma 3
19 Estetik farkındalık gösterme 4
20 Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirebilme 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 6 78
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 3 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6