|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tıbbi Biyokimya Laboratuvar Uygulamaları |
|
Dersin Kodu |
: |
BİK-540 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ABDULLAH TULİ Prof.Dr. LEVENT KAYRIN Prof.Dr. KIYMET AKSOY Prof.Dr. NURTEN DİKMEN Prof.Dr. MEHMET AKİF ÇÜRÜK Doç.Dr. TAMER C. İNAL Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Laboratuvar, araç ve gereçlerini tanımlayabilir. Laboratuvar, araç ve gereçlerin temizliğini ve kalibrasyonunu yapabilir. Laboratuvar güvenliğini uygulayabilir. Kimyasal malzelerin tanımlayıp sınıflandırabilir. Çözelti hazırlığında, verilerin hesaplanmasında kullanılan biyokimyasal hesaplamaları yapabilir. Değişik biyokimyasal teknikleri kullanabilir ve çıktıları yorumlayabilir. Örnek kabulünü, uygulama için hazırlanmasını ve sonuçlandırmasını gerçekleştirebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Laboratuvar ortamında çalışma ilkeleri, Laboratuvar güvenliği, Laboratuvar gereçlerinin kimyasal temizliği ve bakımı, Laboratuvarlarındaki malzemelerin ve cihazların tanıtımı, Rutin tekniklerin materyal kabulü, saklanması, çalışma ilkeleri, Rutin hizmetlerin yürütülmesinde plan ve programı ile Anabilim Dalımızda yapılan tüm laboratuvar çalışmalarını, Tıp Fakültesi Dönem-I, II öğrencilerine verilen Tıbbi Biyokimya derslerine ait uygulamalarının ön hazırlıklarını öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Laboratuvar ortamında çalışma ilkeleri, Laboratuvar güvenliği, Laboratuvar gereçlerinin kimyasal temizliği ve bakımı, Laboratuvarlarındaki malzemelerin ve cihazların tanıtımı, Rutin tekniklerin materyal kabulü, saklanması, çalışma ilkeleri, Rutin hizmetlerin yürütülmesinde plan ve programı ile Anabilim Dalımızda yapılan tüm laboratuvar çalışmalarını, Tıp Fakültesi Dönem-I, II öğrencilerine verilen Tıbbi Biyokimya derslerine ait uygulamalarının ön hazırlıkları hakkında bilgi sağlamaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Laboratuvar ve Tıp Fakültesi Biyokimya Anabilim Dalı Seminer Odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Laboratuvar, araç ve gereç tanıtımı |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
2 |
Laboratuvar, araç ve gereçlerin temizliği ve kalibrasyonu |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
3 |
Laboratuvar güvenliği |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
4 |
Kimyasal malzemelerin tanımı ve sınıflaması |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
5 |
Ara Sınav |
İşlenmiş konuların pekiştirilmesi |
Soru cevap şeklinde beyin fırtınası |
|
6 |
Biyokimyasal hesaplamalar |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
7 |
Çözelti hazırlanması |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
8 |
pHmetre kavramı ve uygulamaları |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
9 |
Spektrofotometre kavramı ve uygulamaları |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
10 |
Ara Sınavı |
İşlenmiş konuların pekiştirilmesi |
Soru cevap şeklinde beyin fırtınası |
|
11 |
Elektroforez teknikleri ve uygulamaları |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
12 |
Kromotografik teknikler ve uygulamaları |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
13 |
Moleküler çalışmalarda kullanılacak örneklerin eldesi |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
14 |
Moleküler teknikler ve uygulamaları |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
15 |
Örnek kabulü ve hazırlanması |
Laboratuvar ortamının hazırlanması |
Laboratuvar ortamında Görsel ve uygulamalı eğitim |
|
16/17 |
Sınav |
Tüm konuların pekiştirilmesi |
Soru cevap şeklinde beyin fırtınası |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Burtis CA, Ashwood ER, Bruns DE. Tietz Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 5th Ed., Elsevier, 2012.
Kaplan LA, Pesce AJ. Cinical Chemistry: Theory, Analysis, Correlation, 5th Ed., Mosby Elsevier, 2010
Aksoy K, Kayrın L, Dikmen N, Tuli A, Çürük MA. Biyokimya Uygulama El Kitabı, Ç. Ü. Tıp Fakültesi Yayınları No:38, 2010.
McPherson RA, Pincus MA. Henry´s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, 22nd Ed., Elsevier Saunders, 2011.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar işlemlerinde yenilikleri araştırarak uygulayabilir. |
4 |
|
2 |
Biyokimyanın diğer bilim dalları ile olan ilişkisini kavrar. |
3 |
|
3 |
Biyokimyada deneysel yöntemleri bilir. |
5 |
|
4 |
in vitro/in vivo hayvan çalışmalarında yer alabilir. |
3 |
|
5 |
Biyokimya ile ilgili alanlardaki çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. |
3 |
|
6 |
Sürekli mesleki gelişim becerilerini kazanır. |
5 |
|
7 |
Biyokimya alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar. |
3 |
|
8 |
Ne tür etkenlerin laboratuvar sonuçlarını nasıl ve hangi basamakta etkileyebileceğini yorumlar. |
4 |
|
9 |
laboratuvar araç ve gereçlerini kullanabilir. |
5 |
|
10 |
Laboratuvar işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik değerini değerlendirir. |
4 |
|
11 |
Bilimsel bir çalışmaya destek olabilir. |
3 |
|
12 |
Gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilir. |
3 |
|
13 |
Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirebilir. |
3 |
|
14 |
Biyokimyasal örnekleme kurallarını bilir. |
4 |
|
15 |
Labarotuvar ortamında çalışma ve araştırma yapabilir. |
3 |
|
16 |
Takım arkadaşları ile duyarlı ve etkili iletişim kurabilir, bilgilendirir, bütünsel duyarlı ve saygılı yaklaşabilir. |
3 |
|
17 |
Biyokimyada verileri ve kuramsal kavramları ilşkilendirir ve yorumlar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
10 |
130 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
2 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 136 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|