Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hemşirelikte Araştırma

Dersin Kodu : HML313

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör.Dr. YAŞAR SERTDEMİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Temel istatistik sorunlarını kendi başına çözer ve yorumlar.
Kendi alanındaki literatürde kullanılan istatistikleri kavrayıp değerlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste, temel istatistiksel kavramlar ve yöntemler, sağlık alanına özel örnek ve uygulamalarla öğrenciye kavratılmaya çalışılır.

Dersin İçeriği : Temel Kavram İlke Ve Yaklaşımlar, Araştırma Süreç Ve Teknikler, Problem, Amaç, Yöntem, Evren-Örneklem, Veri Toplama, Araştırma Türleri, Araştırma Önerisi Hazırlama

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Araştırma, bilim ve bilimsel yöntemler okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
2 Biyolojik olaylar ve değişkenler (Değişken çeşitleri) okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
3 Araştırmanın planlanması aşamaları okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
4 Araştırma türleri okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
5 Gözlemsel araştırmalar okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
6 Saha araştırmaları (örneklem, örnekleme yöntemleri) okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
7 Saha araştırmaları (örneklem, örnekleme yöntemleri) okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
8 Vize Sınavı okuma, araştırma yazılı soru ve cevap
9 Örneklem ve örnekleme yöntemleri, okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
10 Örneklem ve örnekleme yöntemleri, okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
11 Değişkenler arasında ilişkinin incelenmesi okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
12 Araştırmalarda yapılan hatalar okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
13 Saha araştırmalarında veri toplama yöntemleri okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
14 Anket sorularının hazırlanması ve soru çeşitleri okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
15 Örneklem Büyüklüğü okuma, araştırma Düz anlatım, soru cevap, grup tartışmaları
16/17 Final okuma, araştırma yazılı soru ve cevap


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İstatistiğe Giriş, Uygulamalı Temel Bilgiler, Çözümlü ve Cevaplı Sorular, Necati Yıldız, Ömer Akbulut, Hüdaverdi Bircan, 2005.
 Sümbüloğlu K. Sağlık Alanına Özel İstatistiksel Yöntemler. Songür Yayıncılık, 2000.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 0
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 0
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 0
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 0
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 0
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 3
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 0
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 0
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 0
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 0
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 0
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 0
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 5
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 0
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 2
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 0
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 0
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 5
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 0
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 5 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 60
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.4
Dersin AKTS Kredisi: 2