|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği |
|
Dersin Kodu |
: |
HML309 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
10 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ŞENAY ÇETİNKAYA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çocuk sağlığı hemşireliği alanına ilişkin kuramsal bilgileri kazanabilme, Çocuğun büyüme gelişmesine ilişkin gerekli kavramları öğrenebilme Erişkin ve çocuk arasındaki farkı ayırt edebilme, Çocuk sağlığı hemşireliğinin ülke sağlık sorunları içindeki yeri ve katkısını kavrayabilme Çocukluk dönemi hastalıklarının hastalık belirtilerini tanıyabilme, erken tanısını koyabilme Aile dinamikleri ve aile çocuk bütünlüğüne destek verebilecek şekilde iletişim kurabilme, Çocuk ve aileye yönelik fiziksel, duygusal, sosyal ve entellektüel sorunları saptayabilecek ve uygun müdahaleye yönlendirebilecek kararlar verebilme. Çocuk istismar ve ihmalinin erken belirtilerin tanıyabilme, Çocuk istismar ve ihmalinde mevcut sorumluluklarını bilme, Çocuk haklarını bilerek, savunarak, öğretmeli, Çocuk sağlığına ilişkin sorunların çözümüne yönelik bakım planı yapabilme, Uygulanan hemşirelik girişimleri planını, bütüncül yaklaşım çerçevesinde değerlendirebilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
1-Öğrencinin, geçmişte ve bugün farklı toplumlarda çocuğa verilen önem ile ülke koşullarına yönelik çocuk sağlığı sorunları ve çözüm yöntemlerini kavramasını sağlamak.
2-Temel Sağlık Hizmetleri kapsamında Türkiye’de koruyucu sağlık hizmetlerinde çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin önem, yeri ve katkısını kavratmak,
3-Çocuğun büyüme ve gelişme sürecini, büyüme ve gelişme ile ilgili teorileri bilmesini, bu süreci olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri tanıma ve değerlendirme yeteneğini kazandırmak,
4-Çocuğun sağlıklı büyüme ve gelişmesinin önemi, çeşitleri ve beslenme bozukluklarından kaynaklanan sorunlarda gerekli girişim yeteneğini kazandırmak,
5-Öğrenci hemşirelere çocuk ve ailede saptadıkları sağlık sorunlarına yönelik uygun girişimleri planlama, uygulama ve değerlendirme ile birlikte, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme ve araştırma yeteneği kazandırmaktır.
6-Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde disiplinlerarası yaklaşım ve ilişkilerin önemini kavrayabilme ve bütünlük sağlayabilme ilkesini kazanmaktır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Doğumdan adolesana kadar (0-18 yaş dönemlerinde) normal büyüme ve gelişme özellikleri ve çocukta sağlıktan sapma durumlarını sistemlere göre inceleyerek hemşirelik bakımında holistik yaklaşımı içerir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dersine Giriş,
Türkiyede çocuk sağlığı sorunları ve hemşirenin rolü ve Türkiyede Sağlık Sistemi, Çocuk Sağlığı Hemşireliği
Dönem sonuna çocukla ilgili seminer konusu belirlemeleri |
Ülkemizdeki mevcut sağlık sistemini araştırmak, bu konuda güvenilir sitelerden yazılar okumak.
Seminer konusu araştırmak. |
Anlatım, Tartışma |
|
2 |
Büyüme ve Gelişme,Bebeklik, Erken Çocukluk Döneminde Büyüme Gelişme,
Çocukluk dönemlerine gore büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesinin önemi |
Çocukluk büyüme gelişme sürecine ilişkin gözlem yapma,
Gözlem raporu hazırlama.
Book Chapter 6. The Growth and Development in Healthy Child by Şenay Çetinkaya in the book "Contemporary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, 2012 pp. 121-152. |
Anlatım, |
|
3 |
Çocuk Hakları, Çocuk İstismar ve İhmali.
Çocukluk Çağı Enfeksiyon Hastalıkları ve Çocukluk çağı Aşıları,
Genetik Hastalıklar |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması |
Anlatım, |
|
4 |
Yenidoğan,Yüksek riskli Yenidoğanlar, Yüksek Riskli Yenidoğan ve yüksek riskli yenidoğan hastalıkları
Deri Hastalıkları Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı |
Savaşer S. Newborn feeding. In: Dağoğlu T, Görak G (Edit) Ovalı F, Samancı N (Assistant Edit) Basic neonatoloji and nursery principles. Nobel printing house, 1. edition. İstanbul. 2002. |
Anlatım, |
|
5 |
Yenidoğan resüsitasyonu |
seminer ödevlerine hazırlık |
Anlatım, |
|
6 |
Çocukta Sıvı- Elektrolit ve Asit Baz Dengesi ve Dengesizlikleri,
Kronik Hastalığı Olan Çocuk, Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Ağrısı Olan Çocuk,Hastaneye Yatan Çocuk |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması,
Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı ve Hemşireliği, Cilt 1-2, Çağın Basımevi, Ankara. 2002.
Seminer ödevlerine hazırlık |
Anlatım, |
|
7 |
Solunum Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması,
seminer ödevlerine hazırlık |
Anlatım, |
|
8 |
Ara sınav |
okuma |
yazılı sınav |
|
9 |
Beslenme bozuklukları,
GİS sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması,
seminer ödevlerine hazırlık |
Anlatım, |
|
10 |
Tip 1 diabetes mellitus |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması,
seminer ödevlerine hazırlık |
Anlatım, |
|
11 |
Endokrin Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması,
seminer ödevlerine hazırlık |
Anlatım, |
|
12 |
Genito-Üriner Sistem Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması,
seminer ödevlerine hazırlık |
Anlatım, |
|
13 |
Nörolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması,
seminer ödevlerine hazırlık |
Anlatım, |
|
14 |
Hematolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı
Onkolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması,
seminer ödevlerine hazırlık |
Anlatım, |
|
15 |
Kas İskelet Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması,
seminer ödevlerine hazırlık |
Anlatım, |
|
16/17 |
Final |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması,
seminer ödevlerine hazırlık |
yazılı soru ve cevap |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Behrman RE, Kiegman RM (2008) (Çev: Teoman Akçay). Nelson Pediatri. In Nelson Texbook of Pediatrics. 17 th Edition. İstanbul: Nobel Matbaacılık.
Çavuşoğlu H., (2011) Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Bizim Büro Basımevi, Ankara.
Book Chapter 5. Nutrition in Healthy Children by Şenay Çetinkaya in the book "Contemporary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, 2012 pp. 87-120.
Book Chapter 6. The Growth and Development in Healthy Child by Şenay Çetinkaya in the book "Contemporary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, 2012 pp. 121-152.
Book Chapter 16. Administration and Dose of the Most Frequently Used Drugs in Paediatrics by Şenay Çetinkaya in the book "Complementary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0155-0, InTech, March 3, 2012 pp. 289-342.
Hockenberry MJ (2005). Wong’s Essentials of Pediatric Nursing. Seventh Edition. Elsevier Mosby, Inc.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
5 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
3 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
3 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
5 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
4 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
5 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
4 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
3 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
5 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
3 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
4 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
3 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
3 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
2 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
3 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
7 |
98 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
7 |
98 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 246 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 9.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 |
|
|
|