|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Halk Sağlığı Hemşireliği |
|
Dersin Kodu |
: |
HML411 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. NURİYEKABUKÇU Öğr.Gör. NURTEN KARACAOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi alan öğrenci; Halk Sağlığı ve Hemşirelik Biliminin temel kavram ve kuramlarını açıklar, ve bu kavramları Halk Sağlığı Hemşireliği uygulamalarına yansıtır.
, Bulunduğu bölgedeki toplumu tanır, değişen sağlık bakım gereksinimlerinin farkedebilir, öncelikli sağlık sorunlarını belirler Ulusal Sağlık Bakım Sisteminin, gönüllü ve sosyal sağlık kaynaklarının yapı ve işleyişini açıklar, Ana çocuk sağlığı, okul sağlığı, iş ve işçi sağlığı,çevre sağlığı ve toplum ruh sağlığı hizmetlerine yönelik hemşirelik işlemlerini bilir ve uygular, Toplumda sağlık açısından rizkli grupları belirler ve bu gruplara koruyucu sağlık bakımı uygular Sağlığı koruyucu ve geliştirici hemşirelik bilgi ve becerilerini bireylerin gereksinimlerine uygun olarak uygular Sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik eğitim programı yapar, uygular,değerlendirir. Seçilmiş bazı özel konularda sağlık danışmanlığı yapar. Birey, aile ve toplum gruplarının sağlık gereksinimlerini karşılamada sağlık disiplinleri, meslektaşları ve toplum liderleri ile işbirliği yapar. Çalışma sonuçlarını kayıt tutar ve raporlandırır. Halk sağlığı ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip eder. Halk sağlığı hemşireliği ilkelerine ilişkin yönetim ve denetim ilkelerini ve halk sağlığı hemşiresinin işlev, sorumluluk ve görevlerini tanımlar. Yaşlı sağlığını değerlendirir ve yaşlıların sağlığını koruma ve geliştirme için gerekli önlemleri açıklar,yaşlı bakım sistemlerinin işleyişini özetler. Rehabilitasyon hemşireliği uygulamalarını yapar Etkili iletişim tekniklerini bilir ve bu becerisini uygulamada kullanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Halk sağlığı hemşirelik biliminin temel bilgi, kavram ve ilkelerini, toplumun sağlık gereksinimleri, ülkenin sağlık bakım sistemi ve Yüksekokulumuzun felsefesi doğrultusunda kullanabilen, sağlığın ve hastalığın her aşamasında profesyonel hemşirelik rollerini üstlenerek, birey, toplum grupları ve toplumun sağlığını geliştiren, sürdüren ve hastalıklardan koruyan hemşire yetiştirmektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, halk sağlığı ve halk sağlığı hemşireliği biliminin temel kavram ve kuramları doğrultusunda; birey, aile ve toplum gruplarının sağlığını koruma ve geliştirme üzerine odaklanır. Halk sağlığı hemşiresinin temel uygulama alanlarına (aile,okul,işyeri,yaşlı bakımı ve evde bakım) özgü rol ve fonksiyonlarını tanıtır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik,saha |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Halk Sağlığına Giriş |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
2 |
Halk Sağlığı İle İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Düzeyleri |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
3 |
Toplumu Tanıma,Toplum Sağlığı Hemşireliği Süreci |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
4 |
Erken Tanı Uygulamaları ve Halk Sağlığı hemşireliği |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
5 |
Sosyal Bulaşıcı Hastalıklar ve Toplum sağlığı Hemşireliği |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
6 |
Bağışıklama Hizmetleri |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
7 |
Ana Çocuk Sağlığı Hizmetleri |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
8 |
Ara Sınav |
okuma |
yazılı soru ve cevap |
|
9 |
Fiziksel Sosyal Rehabilitasyonda Halk Sağlığı Hemşireliği, Aile Planlaması ve Danışmanlık Eğitimi |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
10 |
Önemli Kronik Hastalıklar |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
11 |
Çevra Sağlığı HemşireliğiTürkiye´de Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
12 |
Türkiye´de Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
13 |
İş Sağlığı ve İş güvenliği Hemşireliğı |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
14 |
Meslek Hastalıklarıi |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
15 |
Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri,Yaşlı Sağlığı Hizmetleri |
Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma |
Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi) |
|
16/17 |
Final Sınavı |
okuma |
yazılı soru ve cevap |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Güler Ç, Akın L (ed) Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Hacettepe Üniversitesi Basımevi, 2006.
2. Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N, Demirezen E, Coşansu G, Bulduk S, Seçginli S, Öztürk N. Halk Sağlığı Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi, İstanbul Üniversitesi Yayınları No: 4588,İstanbul, 2005.
3. Maurer FA, Smith CM. Community/ Public health Nursing practice Health for families and populations.Fourth edition. Saunders Elseiver, St.Louis, 2009.
4-Öztek Z,Kubilay G.Toplum Sağlığı Hemşireliği,Palma Yayıncılık,ankara,2008.
5-Bertan M,Güler Ç(ed)Halk Sağlığı Temel Bilgiler,Güneş Kitabevi,Ankara,1995.
6-Erefe İ,Bayık A,Bahar Z,A.Özsoy STürkistanlıE,Uysal A,Uğurlu Z.Ege Üniversitesi Halk Sağlığı Hemşireliği Ders Notları,Bornova-İzmir,1998.
7-Usluer G,Leblebicioğlu H,Ünal s(ed)Aşılama ve Profilaksi El Kitabı,Bilimsel Tıp Yayınevi,Ankara ,2005.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
5 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
4 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
5 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
5 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
5 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
5 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
5 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
4 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
5 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
4 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
5 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
5 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
5 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
5 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
7 |
98 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|