Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ruhsağlığı Ve Hastalıkları Hemşirelği

Dersin Kodu : HML400

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SUNAY FIRAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci ruh sağlığının ve hastalıklarının toplum içindeki epidemiyolojisini anlar ve önemini kavrar.
Psikiyatri hastasını, aile ve çevresiyle bir bütün olarak ele alır
Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinde sistematik yaklaşımı uygular.
Ruh sağlığı konusunda birey ve topluma eğitim yapar.
Çocukluk, ergenlik ve yaşlılık dönemi sorunlarını tanımlar ve çözüm üretir.
Ruh sağılığı ve hastalıkları dersinde edindiği bilgi ve pratiği kendi hayatında uygular.
Terapotik iletişim tekniklerini geliştirir ve kendine has bir program tasarısı oluşturur.
Ülkemizde ve dünyada toplum ruh sağlığının önemi, korunması ve yükseltilmesi için çalışmalarda bulunur ve sorumluluklar geliştirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilere psikiyatrik bozuklukların bakımı, tedavisi ve rehabilitasyonunu, psikiyatrik hemşirelik hizmetlerini yönetme ve acil durumlar hakkında bilgi ve beceri kazandırma

Dersin İçeriği : Çocuk-ergen ve yetişkin ruhsal bozukluklar, klinik alt tipleri, nedenleri, belirti ve bulgular, seyir, tedavi ve hemşirelik uygulama süreçleri hakkında bilgi ve beceri kazanma

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Gözlem ve öykü alma, ruhsal muayene (genel görünüm, konuşma, bilişsel, düşünce, duygudurum-duygulanım, motor süreci vs.) Okuma, araştırma Düz anlatım, soru-cevap
2 Hasta-Hemşire ilişkileri ve görüşme ilkeleri Okuma, araştırma Düz anlatım, soru-cevap
3 Ruhsal bozukluklarda tanı ve sınıflama (ICD-10, DSM-IV-V), Ruhsal Bozukluklarda Hemşirelik Uygulama Süreci (değerlendirme, tanılama, planlama/uygulama, bakım planı hazırlama, danışan/aile eğitimi). Okuma, araştırma Düz anlatım, soru-cevap
4 Anksiyete Bozuklukları, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci Okuma, araştırma Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
5 Duygudurum Bozuklukları, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci Okuma, araştırma Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
6 Psikotik Bozukluklar, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci Okuma, araştırma Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
7 Somatoform Bozukluklar, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) Okuma, araştırma üz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
8 Dissosiyatif Bozukluklar, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) Okuma, araştırma Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
9 ARA SINAV Okuma, araştırma Sınav
10 Yeme Bozuklukları, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) Okuma, araştırma Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
11 Zihinsel Özür, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) Okuma, araştırma Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
12 Yaygın Gelişimsel Bozukluklar (Otizm), olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) Okuma, araştırma Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
13 Dikkat Eksikliği-Hiperaktivite Bozukluğu, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci Okuma, araştırma Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
14 Adli Psikiyatrik olgular ve hemşirelik uygulama süreci Okuma, araştırma Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
15 Dersin değerlendirilmesi Konu ile ilgili okuma Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması
16/17 FİNAL SINAVI Konu ile ilgili okuma FİNAL SINAVI


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Townsend M.(2011) C.Essential of Psychiatric mental health nursing, concepts of care evidence-based practice, fifth edition.
 Öztürk O. Ruh sağlığı ve Bozuklukları 2004 Hekimler Yayın Birliği Çam, O. Ve ark.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 4
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 5
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 5
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 4
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 5
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 5
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 5
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 5
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 5
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 5
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 5
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 5
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 5
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 5
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 5
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 5
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 5
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 5
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 7 98
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6