|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ruhsağlığı Ve Hastalıkları Hemşirelği |
|
Dersin Kodu |
: |
HML400 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SUNAY FIRAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci ruh sağlığının ve hastalıklarının toplum içindeki epidemiyolojisini anlar ve önemini kavrar. Psikiyatri hastasını, aile ve çevresiyle bir bütün olarak ele alır Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinde sistematik yaklaşımı uygular. Ruh sağlığı konusunda birey ve topluma eğitim yapar. Çocukluk, ergenlik ve yaşlılık dönemi sorunlarını tanımlar ve çözüm üretir. Ruh sağılığı ve hastalıkları dersinde edindiği bilgi ve pratiği kendi hayatında uygular. Terapotik iletişim tekniklerini geliştirir ve kendine has bir program tasarısı oluşturur. Ülkemizde ve dünyada toplum ruh sağlığının önemi, korunması ve yükseltilmesi için çalışmalarda bulunur ve sorumluluklar geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere psikiyatrik bozuklukların bakımı, tedavisi ve rehabilitasyonunu, psikiyatrik hemşirelik hizmetlerini yönetme ve acil durumlar hakkında bilgi ve beceri kazandırma |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çocuk-ergen ve yetişkin ruhsal bozukluklar, klinik alt tipleri, nedenleri, belirti ve bulgular, seyir, tedavi ve hemşirelik uygulama süreçleri hakkında bilgi ve beceri kazanma |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Gözlem ve öykü alma, ruhsal muayene (genel görünüm, konuşma, bilişsel, düşünce, duygudurum-duygulanım, motor süreci vs.) |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
2 |
Hasta-Hemşire ilişkileri ve görüşme ilkeleri |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
3 |
Ruhsal bozukluklarda tanı ve sınıflama (ICD-10, DSM-IV-V), Ruhsal Bozukluklarda Hemşirelik Uygulama Süreci (değerlendirme, tanılama, planlama/uygulama, bakım planı hazırlama, danışan/aile eğitimi). |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
4 |
Anksiyete Bozuklukları, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
5 |
Duygudurum Bozuklukları, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
6 |
Psikotik Bozukluklar, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
7 |
Somatoform Bozukluklar, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) |
Okuma, araştırma |
üz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
8 |
Dissosiyatif Bozukluklar, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
9 |
ARA SINAV |
Okuma, araştırma |
Sınav |
|
10 |
Yeme Bozuklukları, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
11 |
Zihinsel Özür, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
12 |
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar (Otizm), olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci) |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
13 |
Dikkat Eksikliği-Hiperaktivite Bozukluğu, olgu tartışması ve hemşirelik uygulama süreci |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
14 |
Adli Psikiyatrik olgular ve hemşirelik uygulama süreci |
Okuma, araştırma |
Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
15 |
Dersin değerlendirilmesi |
Konu ile ilgili okuma |
Düz anlatım, olgu sunumu ve tartışması |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
Konu ile ilgili okuma |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Townsend M.(2011) C.Essential of Psychiatric mental health nursing, concepts of care evidence-based practice, fifth edition.
Öztürk O. Ruh sağlığı ve Bozuklukları 2004 Hekimler Yayın Birliği Çam, O. Ve ark.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
4 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
5 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
5 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
4 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
5 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
5 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
5 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
5 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
5 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
5 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
5 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
5 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
5 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
5 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
5 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
5 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
7 |
98 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|