Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Halk Sağlığı Hemşireliği

Dersin Kodu : HML307

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 10

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. NURİYEKABUKÇU
Öğr.Gör. NURTEN KARACAOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu dersi alan öğrenci;
Halk Sağlığı ve Hemşirelik Biliminin temel kavram ve kuramlarını kavrar ve Halk Sağlığı Hemşireliği uygulamalarına yansıtır,
Bulunduğu bölgedeki toplumu tanır, değişen sağlık bakım gereksinimlerinin farkedebilir, öncelikli sağlık sorunlarını belirler
Ulusal Sağlık Bakım Sisteminin, gönüllü ve sosyal sağlık kaynaklarının yapı ve işleyişini açıklar.
Ana ve çocuk sağlığı, okul sağlığı, iş sağlığı ve toplum ruh sağlığı ve evde bakım hizmetleri gibi seçilmiş uygulamaları bilir ve uygular.
Toplumda sağlık açısından riskli grupları belirler ve bu gruplara koruyucu sağlık bakımı uygular
Sağlığı koruyucu ve geliştirici hemşirelik bilgi ve becerilrini bireylerin gereksinimlerine uygun olarak uygular.
Sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik eğitim programı yapar, uygular,değerlendirir.
Seçilmiş bazı özel konularda sağlık danışmanlığı yapar
Birey, aile ve toplum gruplarının sağlık gereksinimlerini karşılamada sağlık disiplinleri, meslektaşları ve toplum liderleri ile işbirliği yapar.
Çalışma sonuçlarını kayıt tutar ve raporlandırır.
Halk sağlığı ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip eder.
Halk sağlığı hemşireliği ilkelerine ilişkin yönetim ve denetim ilkelerini ve halk sağlığı hemşiresinin işlev, sorumluluk ve görevlerini tanımlar
Yaşlı sağlığını değerlendirir ve yaşlıların sağlığını koruma ve geliştirme için gerekli önlemleri açıklar,yaşlı bakım sistemlerinin işleyişini özetler
Rehabilitasyon hemşireliği uygulamalarını yapar.
Etkili iletişim tekniklerini bilir ve bu becerisini uygulamada kullanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Halk sağlığı hemşirelik biliminin temel bilgi, kavram ve ilkelerini, toplumun sağlık gereksinimleri, ülkenin sağlık bakım sistemi ve yüksekokulumuz felsefesi doğrultusunda kullanabilen, sağlığın ve hastalığın her aşamasında profesyonel hemşirelik rollerini üstlenerek, birey, toplum grupları ve toplumun sağlığını geliştiren, sürdüren ve hastalıklardan koruyan hemşire yetiştirmektir

Dersin İçeriği : Bu ders, halk sağlığı ve halk sağlığı hemşireliği biliminin temel kavram ve kuramları doğrultusunda; birey, aile ve toplum gruplarının sağlığını koruma ve geliştirme üzerine odaklanır. Halk sağlığı hemşiresinin temel uygulama alanlarına (aile,okul,işyeri,yaşlı bakımı ve evde bakım) özgü rol ve fonksiyonlarını tanıtır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik,saha


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Halk Sağlığına Giriş Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
2 Halk Sağlığı İle İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Düzeyleri Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
3 Toplumu Tanıma,Toplum Sağlığı Hemşireliği Süreci Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
4 Erken Tanı Uygulamaları ve Halk Sağlığı hemşireliği Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
5 Sosyal Bulaşıcı Hastalıklar ve Toplum sağlığı Hemşireliği Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
6 Bağışıklama Hizmetleri Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
7 Ana Çocuk Sağlığı Hizmetleri Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
8 Ara sınav )
9 Fiziksel Sosyal Rehabilitasyonda Halk Sağlığı Hemşireliği,Aile Planlaması ve Danışmanlık Eğitimi Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi
10 Önemli Kronik Hastalıklar Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
11 Çevre Sağlığı Hemşireliği Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
12 Türkiye´de Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
13 İş Sağlığı ve İş Güvenliği Hemşireliği Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
14 Meslek Hastalıkları Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
15 Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri ,Yaşlı Sağlığı Hizmetleri Değişik kaynaklardan konuyu araştırma,örnek olay inceleme,yapılmış araştırmaları okuma Görsel ve sözlü sunum ve interaktif eğitim yöntemleri (soru-cevap, grup çalışmaları, beyin fırtınası, öğrenci seminerleri, örnek vaka inceleme, araştırma, ev ödevi)
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Güler Ç, Akın L (ed) Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Hacettepe Üniversitesi Basımevi, 2006.
 2. Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N, Demirezen E, Coşansu G, Bulduk S, Seçginli S, Öztürk N. Halk Sağlığı Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi, İstanbul Üniversitesi Yayınları No: 4588,İstanbul, 2005.
 3. Maurer FA, Smith CM. Community/ Public health Nursing practice Health for families and populations.Fourth edition. Saunders Elseiver, St.Louis, 2009.
 4.Öztek z,Kubilay G,Toplum Sağlığı Hemşireliği,Palme Yayıncılık,Ankara,2008
 5.Bertan M,Güler Ç(ed),Halk Sağlığı Temel Bilgiler,Güneş Kitabevi,Ankara,1995
 6.Erefe E,Bayık A,Bahar Z, A.Özsoy S,Türkistanlı E,Uysal A,Uğurlu Z, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Halk Sağlığı Hemşireliği Ders Notları,Bornova-İzmir,1998.
 7-Usluer G,Leblebicioğlu H,Ünal s(ed)Aşılama ve Profilaksi El Kitabı,Bilimsel Tıp Yayınevi,Ankara ,2005.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 5
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 5
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 4
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 5
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 5
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 4
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 5
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 5
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 5
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 4
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 5
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 5
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 4
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 5
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 4
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 5
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 4
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 5
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 7 98
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 246
Toplam İş Yükü / 25 (s): 9.84
Dersin AKTS Kredisi: 10