|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hemşirelik Esaslar 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
HML125 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERAP TORUN Doç.Dr. GÜRSEL ÖZTUNÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sağlık sistemi içinde hemşirenin rolünü ve öğrenci hemşire olarak kendi rolünü kavrar. Kendisinin ve hastanın sağlığının korunması için gerekli temel bireysel sağlık kurallarını öğrenir ve bunları uygular. Hemşirelik mesleğine ait temel kuram, kavram, ilke ve yöntemlere ilişkin bilgi ve beceri kazanır ve bunları uygular. Hemşirelik bakımının temel bilimsel ilkelerini kavrar ve bu ilkelerden yararlanarak vereceği hasta bakımında teknik beceri kazanır. Edindiği bilimsel bilgiler doğrultusunda, hastaya eğitim ve öğretim yapabilme yeteneği kazanır. Hemşireliğin temel felsefesini, görev, yetki ve sorumluluklarını, hemşirelik mesleğinin toplumdaki yerini ve diğer mesleklerle olan ilişkileri kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencinin, hemşireliğin temel felsefesini, görev, yetki ve sorumluluklarını, hemşirelik mesleğinin toplumdaki yerini ve diğer mesleklerle olan ilişkilerini kavramasını sağlamak,Sağlık sistemi içinde hemşirenin rolünü ve öğrenci hemşire olarak kendi rolünü kavramasına yardımcı olmak, Kendisinin ve hastanın sağlığının korunması için gerekli temel bireysel sağlık kurallarını öğrenmesi ve bunları uygulamasını sağlamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş ve Kaynakların Tanıtılması,Hemşire, Hemşirelik Mesleği, Hemşirelikle İlgili Temel Kavramlar, Hastane Ortamı, Hasta Kabulü ve Taburcu Edilmesi, Hemşirelikte Kayıt Tutma, Homeostazis, Stres ve Adaptasyon, Yaşam Süreci, Cinsellik ve Beden İmgesi, Uyku ve Dinlenme, Ağrı, Çalışma Ortamı Engelleyicileri
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş ve Kaynakların Tanıtılması,Hemşire, Hemşirelik Mesleği |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , laboratuvar demonstrasyon ,
beyin fırtınası
|
|
2 |
Hemşirelikle İlgili Temel Kavramlar |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , laboratuvar demostrasyon ,beyin fırtınası |
|
3 |
Hemşirelikle İlgili Temel Kavramlar |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , Laboratuvar demostrasyon, ,beyin fırtınası |
|
4 |
Hastane Ortamı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , laboratuvar demostrasyon ,beyin fırtınası |
|
5 |
Hasta Kabulü ve Taburcu Edilmesi
|
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , Laboratuvar demostrasyon, ,beyin fırtınası |
|
6 |
Hemşirelikte Kayıt Tutma |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , laboratuvar demostrasyon, beyin fırtınası |
|
7 |
Homeostazis |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , Laboratuvar demostrasyon, ,beyin fırtınası |
|
8 |
Sınav |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
Yazılı sorular ve cevaplar |
|
9 |
Stres ve Adaptasyon
|
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , laboratuvar demostrasyon, beyin fırtınası |
|
10 |
Yaşam Süreci
|
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , Laboratuvar demostrasyon, ,beyin fırtınası |
|
11 |
Cinsellik ve Beden İmgesi |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , Laboratuvar demostrasyon, ,beyin fırtınası |
|
12 |
Uyku ve Dinlenme |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , laboratuvar demostrasyon, beyin fırtınası |
|
13 |
Ağrı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , Laboratuvar demostrasyon, ,beyin fırtınası |
|
14 |
Çalışma Ortamı Engelleyicileri
|
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım , laboratuvar demostrasyon, beyin fırtınası |
|
15 |
Dersin değerlendirmesi |
Derse ilişkin tüm konuların gözden geçirilmesi |
Anlatım , tartışma demostrasyon, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Final sınavı |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
Yazılı sorular ve cevaplar |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hemşirelik Esasları, Cilt 1., F. Ulusoy,S. Görgülü, 72 TDFO Ltd.Şti.
Fundamentals of Nursing, Potter ve Perry, Mosby yayıncılık
Basic Nursing, Potter ve Perry, Mosby yayıncılık
Öğretim elemanları tarafından hazırlanan ders notları
Hemşirelik süreci . Leman Birol. 6. Medical surgical nursing. 6 th ed. J.M. Black 2001.
Hemşirelik tanıları el kitabı, Handbook of nursing diagnosis, Carpenito-Moyet, Lynda Juall Istanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2005.
Clinical nursing skills and tecniques Potter ve Perry, 6 th Ed. Mosby yayıncılık
Akbayrak, Nalan Hemşirelik bakım planları (dahiliye-cerrahi hemşireliği ve psiko-sosya Alter Yayıncılık Ankara 2007
Ay, Fatma Akça Temel hemşirelik :kavramlar, ilkeler, uygulamalar İstanbul Medikal Yayıncılık İstanbul 2008
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
4 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
3 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
3 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
4 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
5 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
5 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
2 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
4 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
2 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
3 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
3 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
3 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
3 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
3 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
4 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
4 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
10 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 106 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|