|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Psikoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
HML217 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SUNAY FIRAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci psikolojinin tarihçesi, süreç içerisinde değişen tanımları ve modern psikolojinin tanımlarını öğrenir. Öğrenci psikolojinin alanları ve psikolojik yaklaşımları öğrenir Öğrenci duyum ve algının tanımlarını bilir, önemini kavrar Öğrenciler belleğin tanımı, İşleyişi ve aşamalarını bilir. Öğrenciler kişiliğin tanımı ve kişilik kuramlarını bilir. Öğrenciler savunma mekanizmasının tanımını ve nasıl işlediğini bilir. Öğrenciler öğrenme kuramlarını bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilerin psikolojinin temel kavram ve kuramlarını anlamalarına, insanın davranışı ve gelişimini öğrenmelerine katkıda bulunmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Psikoloji bilimi ve kuramlar, bilimsel yöntemler, duyum ve algı, öğrenme, bellek, zeka, bağlanma, dil gelişimi, bilişsel gelişim, sosyal gelişim, çocuk istismarı ve ihmali, psikopatoloji, sosyal psikoloji. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Psikoloji Biliminin tarihçesi, süreç içerisinde değişen tanımları ve modern psikolojinin tanımı, |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
2 |
Psikolojinin alanları, Deneysel Psikoloji, Fizyolojik Psikoloji, Gelişimsel Psikoloji, Kişilik Psikolojisi, Sosyal Psikoloji, |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
3 |
Bilişsel Psikoloji, Klinik ve danışmanlık Psikolojisi, Okul ve Eğitim Psikolojisi, Endüstri Psikolojisi, Yeni Gelişen Psikoloji Alanları. |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
4 |
Psikolojik Yaklaşımlar, Nörobiyolojik Yaklaşım, Davranışsal Yaklaşım, Bilişsel Yaklaşım, Psikoanalitik Yaklaşım, Fenomenolojik Yaklaşım. |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
5 |
Duyum ve Algı nedir, niçin önemlidir? Algılama ve Yaşantı Arasındaki İlişki, Algı Yanılmaları nedir? Müler-Lyler Yanılsaması, Poggendorff Yanılsaması, |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
6 |
Algı Yanılmaları ve Halüsinasyon Arasındaki Farklar, Örneklerle Açıklama, |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
7 |
Bellek Nedir, İşleyişi Nasıldır? Belleğin Aşamaları Nelerdir?
|
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
8 |
Belleğin Türleri Nelerdir? Kısa Süreli ve Uzun Süreli Belleğin İşleyişi Nasıldır? Bellek Nasıl Geliştirilir? Kümeleme, Hayal etme (İmgeleme) ve Kodlama vs. |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
9 |
ARA SINAV |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
|
|
10 |
Kişilik nedir? Kişilik Kuramları, Freud’un Psikoanalitik (Psikodinamik) Kuramı, İd, Ego, Süperego Kavramları ve Psikoseksüel Aşamalar, |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
11 |
Savunma mekanizmaları nedir? Nasıl İşler? Karşıt tepkiler geliştirme, inkar,saplanma, mantığa büründürme, yansıtma, bastırma, vs. |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
12 |
Ericson ve psikososyal kuramı, temel kavramları |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
13 |
Psikososyal kuramın aşamaları |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
14 |
Öğrenme kuramları ve eleştirisi |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
15 |
Dersin değerlendirilmesi |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Düz anlatım, Tartışma, Örneklerle açıklama |
|
16/17 |
FİNAL HAFTASI |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Final sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İnsan ve Davranışı, Psikolojinin Temel Kavramları, Doğan Cüceloğlu
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları, Prof.Dr. Orhan Öztürk
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
5 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
5 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
3 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
1 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
5 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
3 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
2 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
4 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
4 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
3 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
3 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
5 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
2 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
5 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
3 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
3 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|