|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hemşirelik Tarihi Ve Deontoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
HML216 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERAP TORUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler hasta bakımı, tıp ve hemşireliğin tarihsel gelişimini kavrar. Öğrenci Ulusal ve uluslar arası hemşire liderleri tanır. Öğrenciler hemşirelik ve hasta bakımına yönelik yasa ve yönetmelikleri öğrenir. Öğrenciler ulusal ve uluslar arası düzeyde hemşirelik organizasyonlarını tanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencinin ilk çağlardan itibaren hasta bakımı, tıp ve hemşireliğin tarihsel gelişimini kavramasını, hemşire liderleri tanımasını, hemşirelik ve hasta bakımına yönelik yasa ve yönetmelikler ile ulusal ve uluslar arası düzeyde hemşirelik organizasyonları konusunda bilgi edinmesini sağlamaktır. Çağdaş sağlık konularına tarihi perspektiften yaklaşımı öğretmek ve öğrencilerin tıp tarihi ile ilgili konulara bilimsel bakış kazanmalarını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hasta bakım tarihine genel bir bakış, antik çağlarda hasta bakım uygulamaları, eski Türklerde hasta bakımı ve bu alanda ünlü kişiler, çağlara göre hasta bakımı, hemşirelik eğitiminde ki gelişmeler, Türkiye ´de hemşireliğin gelişimi, hemşirelik organizasyonları konularına değnilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarihsel süreç ve hasta bakımında tarihe genel bakış
|
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
2 |
Eski uygarlıklarda hasta bakım uygulamaları (Sümer,Mısır, Hitit, Yunan, Çin, Hint medeniyetleri) |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
3 |
Eski Türklerde hasta bakımı ve ünlü Türk hekimleri |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
4 |
Yeni ve Yakın Çağda Hemşireliğin gelişimi , Hemşirelikte dinsel etkiler |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
5 |
Florance Nightingale ve hemşireliğe katkıları |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
6 |
Türkiye´de hemşireliğin gelişimi ve hemşire liderler |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
7 |
Hemşirelikte deontoloji, |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
8 |
Sınav |
Derse yönelik okuma |
yazılı soru ve cevap |
|
9 |
Hemşirelik felsefesi |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
10 |
Hemşirelikte ahlak ve grup içi yaşama uyum |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
11 |
Hemşirelikte uyum |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
12 |
Hemşirenin rol ve işlevleri |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
13 |
Ulusal Hemşirelik Organizasyonları |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
14 |
Uluslar arası Hemşirelik Organizasyonları
|
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası
|
|
15 |
Hemşirelik ve Hasta bakımına ilişkin yasa ve yönetmelikler |
konuya yönelik okuma |
Anlatım, demonstrasyon, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Final |
Derse yönelik okuma |
yazılı soru ve cevap |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Atabek E, Değer M. Tıbbi Deontoloji Konuları. İstanbul Üniversitesi Yayınları. İstanbul; 2000.
Erhan S. Hemşirelik Tarihi. Divan Matbaacılık. İstanbul:1978.
Eren N. Sağlık Meslekleri Tarihi ve Deontoloji.
Bayat AH. Tıp Tarihi. Sade Matbaa. İzmir:2003.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
1 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
1 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
5 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
0 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
3 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
0 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
0 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
5 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
2 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
3 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
0 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
5 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
4 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
3 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
3 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
5 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
4 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 68 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|