Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sağlık Sosyolojisi

Dersin Kodu : HML215

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğretmen AHMET TURGUTTANRIVERDİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını belirleyebilir
sağlık sosyolojisi ile ilgili teorileri açıklayabilir
ödev yapmak suretiyle öğrenilen teorik bilgileri ilişkilendirebilir ve uygulama imkânı bulabilir
sağlık sosyolojisi ile ilgili kavram ve teorilerin uygunluğunu günümüzle ve ülkemiz toplum ve kültürüyle ilişkilendirebilir
elde edilen sonuçlara göre teori ve metotları yeniden yorumlayıp ilişkilendirebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hastalık/Sağlık Kavramlarının Nasıl Toplumsal, Kültürel, Ekonomik ve Siyasal Çerçevede Biçimlendiğini Sergilemektir.

Dersin İçeriği : Sosyoloji ve alt dalı olan sağlık sosyolojisinin sağlık çalışanları ve sağlık hizmetlerindeki rolünün, hastalık, halk sağlığı kavramlarının, Sağlık bakım sistemlerinin incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslikler


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sosyoloji´nin Tanımı; Sosyoloji ve toplum sağlığı ilişkisi Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
2 Geleneksel Toplumlarda sağlık ve hastalık anlayışı Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
3 Sosyolojik kuramlar. Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
4 Karşılaştırmalı sağlık sistemleri Seminer sunumu hazırlama Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası,seminer sunumu
5 Karşılaştırmalı sağlık sistemleri Seminer sunumu hazırlama Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası,seminer sunumu
6 Karşılaştırmalı sağlık sistemleri Seminer sunumu hazırlama Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası, seminer sunumu
7 Modern toplumlarda hemşire-hasta ilişkileri Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
8 Vize sınavı işlenen konuların tekrar edilmesi sınav
9 Sosyal ve coğrafi çevre ve halk sağlığı Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
10 Kültür-Toplum-İnsan Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
11 Toplumda Cinsiyet algısı. Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
12 Hastalık-Sağlık ve Ekonomik-Siyasal İlişkiler Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
13 Belli başlı transkültürel hemşirelik biçimleri. Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
14 Hemşireliğin kültürel gereklilikleri Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
15 Yoksulluk ve Sağlık. Dersin kaynaklarının okunması Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası
16/17 Final sınavı işlenen konuların tekrar edilmesi. sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sosyoloji Sözlüğü (Gordan Marshall)
 Moda, kültür ve kimlik (Fred Davis)
 Cirhinlioğlu, Z. Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
 İnsan ve İnsanlar ( Çiğdem Kağıtçıbaşı)
 Sosyoloji ( Anthony Giddens)
 İnsan Aile Kültür ( Çiğdem Kağıtçıbaşı)
 Sosyolojik Düşüncenin Evreleri ( Raymond Aron )
 Çağdaş Sosyoloji Kuramları ( Margaret M. Poloma)
 Kadınlarımızın Cinsiyet Rolü ve Tutumları (Nilgün Çelebi)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 1
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 1
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 2
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 1
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 1
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 1
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 1
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 5
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 1
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 1
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 4
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 5
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 5
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 2
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 1
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 2
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 4
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 4
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 64
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.56
Dersin AKTS Kredisi: 3