|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sağlık Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
HML215 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğretmen AHMET TURGUTTANRIVERDİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını belirleyebilir sağlık sosyolojisi ile ilgili teorileri açıklayabilir ödev yapmak suretiyle öğrenilen teorik bilgileri ilişkilendirebilir ve uygulama imkânı bulabilir sağlık sosyolojisi ile ilgili kavram ve teorilerin uygunluğunu günümüzle ve ülkemiz toplum ve kültürüyle ilişkilendirebilir elde edilen sonuçlara göre teori ve metotları yeniden yorumlayıp ilişkilendirebilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hastalık/Sağlık Kavramlarının Nasıl Toplumsal, Kültürel, Ekonomik ve Siyasal Çerçevede Biçimlendiğini Sergilemektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sosyoloji ve alt dalı olan sağlık sosyolojisinin sağlık çalışanları ve sağlık hizmetlerindeki rolünün, hastalık, halk sağlığı kavramlarının, Sağlık bakım sistemlerinin incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslikler |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyoloji´nin Tanımı; Sosyoloji ve toplum sağlığı ilişkisi |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
2 |
Geleneksel Toplumlarda sağlık ve hastalık anlayışı |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
3 |
Sosyolojik kuramlar. |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
4 |
Karşılaştırmalı sağlık sistemleri |
Seminer sunumu hazırlama |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası,seminer sunumu |
|
5 |
Karşılaştırmalı sağlık sistemleri |
Seminer sunumu hazırlama |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası,seminer sunumu |
|
6 |
Karşılaştırmalı sağlık sistemleri |
Seminer sunumu hazırlama |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası, seminer sunumu |
|
7 |
Modern toplumlarda hemşire-hasta ilişkileri |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
8 |
Vize sınavı |
işlenen konuların tekrar edilmesi |
sınav |
|
9 |
Sosyal ve coğrafi çevre ve halk sağlığı |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
10 |
Kültür-Toplum-İnsan |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
11 |
Toplumda Cinsiyet algısı. |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
12 |
Hastalık-Sağlık ve Ekonomik-Siyasal İlişkiler |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
13 |
Belli başlı transkültürel hemşirelik biçimleri. |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
14 |
Hemşireliğin kültürel gereklilikleri |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
15 |
Yoksulluk ve Sağlık. |
Dersin kaynaklarının okunması |
Slaytlar, soru –cevap, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Final sınavı |
işlenen konuların tekrar edilmesi. |
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Sosyoloji Sözlüğü (Gordan Marshall)
Moda, kültür ve kimlik (Fred Davis)
Cirhinlioğlu, Z. Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
İnsan ve İnsanlar ( Çiğdem Kağıtçıbaşı)
Sosyoloji ( Anthony Giddens)
İnsan Aile Kültür ( Çiğdem Kağıtçıbaşı)
Sosyolojik Düşüncenin Evreleri ( Raymond Aron )
Çağdaş Sosyoloji Kuramları ( Margaret M. Poloma)
Kadınlarımızın Cinsiyet Rolü ve Tutumları (Nilgün Çelebi)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
1 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
1 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
2 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
1 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
1 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
1 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
1 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
5 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
1 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
1 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
3 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
5 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
5 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
2 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
1 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
2 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
4 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 64 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|