|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
OGK306 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZKAN ÖZGÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır. Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. .
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Katılıcıların bilinçli bir araştırma okur yazarı olmasını sağlamak ve bilimsel yöntem ile bilim tarihi konusunda bilgi ve beceri edinmelerini sağlamak.
Katılımcıların bağımsız ve grup içerisinde alanı ile ilgili bir konuda araştırma problemi formüle etmek, araştırma soru/hipotezleri üretmek, gerekli veri toplama araçlarını bulmak/oluşturmak, veri toplamak, verileri kaydedip analiz etmek ve yorumlamak konusunda beceri edinmelerini sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilimsel yöntem, bilim tarihi ve felsefesi, farklı araştırma yöntemleri, araştırma problemi, literatür taraması, veri toplama, veri girişi ve kaydı, verilerin analiz edilmesi, verilerin yorumlanması ve raporlaştırma |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması |
- |
Anlatım ve Tartışma |
|
2 |
Bilim ve temel kavramlar |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
3 |
Bilimsel araştırmanın yapısı |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
4 |
Bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
5 |
Araştırma Problemi |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
6 |
Araştırma modeli |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
7 |
Araştırma modeli |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Örneklem alma yöntemleri |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
10 |
Verilerin toplanması |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
11 |
Veri toplama yöntemleri: Nicel veri toplama teknikleri |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
12 |
Veri toplama yöntemleri: Nitel veri toplama teknikleri |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
13 |
Verilerin kaydedilmesi |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
14 |
Verilerin analizi |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
15 |
Verilerin yorumlanması ve raporlaştırılması |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
OGK 306 Ders Notları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar |
1 |
|
2 |
Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular |
1 |
|
3 |
Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir |
2 |
|
4 |
Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar |
2 |
|
5 |
Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar |
2 |
|
6 |
Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır |
5 |
|
7 |
Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar |
0 |
|
8 |
Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular |
4 |
|
9 |
Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler. |
2 |
|
10 |
Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. |
3 |
|
11 |
Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır |
1 |
|
12 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
5 |
|
13 |
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
3 |
|
14 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
2 |
|
15 |
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar |
5 |
|
16 |
Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir |
0 |
|
17 |
Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir |
5 |
|
18 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
4 |
|
19 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefik ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir |
2 |
|
20 |
Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 118 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|