Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bilimsel Araştırma Yöntemleri

Dersin Kodu : OGK306

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZKAN ÖZGÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir
Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir.
Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır.
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. .

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Katılıcıların bilinçli bir araştırma okur yazarı olmasını sağlamak ve bilimsel yöntem ile bilim tarihi konusunda bilgi ve beceri edinmelerini sağlamak. Katılımcıların bağımsız ve grup içerisinde alanı ile ilgili bir konuda araştırma problemi formüle etmek, araştırma soru/hipotezleri üretmek, gerekli veri toplama araçlarını bulmak/oluşturmak, veri toplamak, verileri kaydedip analiz etmek ve yorumlamak konusunda beceri edinmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği : Bilimsel yöntem, bilim tarihi ve felsefesi, farklı araştırma yöntemleri, araştırma problemi, literatür taraması, veri toplama, veri girişi ve kaydı, verilerin analiz edilmesi, verilerin yorumlanması ve raporlaştırma

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması - Anlatım ve Tartışma
2 Bilim ve temel kavramlar Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
3 Bilimsel araştırmanın yapısı Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
4 Bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
5 Araştırma Problemi Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
6 Araştırma modeli Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
7 Araştırma modeli Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
8 Ara sınav
9 Örneklem alma yöntemleri Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
10 Verilerin toplanması Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
11 Veri toplama yöntemleri: Nicel veri toplama teknikleri Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
12 Veri toplama yöntemleri: Nitel veri toplama teknikleri Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
13 Verilerin kaydedilmesi Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
14 Verilerin analizi Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
15 Verilerin yorumlanması ve raporlaştırılması Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi Anlatım, Küçük Grup Çalışmaları, Tartışma ve Sunum
16/17 Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
 OGK 306 Ders Notları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar 1
2 Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular 1
3 Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 2
4 Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 2
5 Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar 2
6 Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 5
7 Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar 0
8 Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 4
9 Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler. 2
10 Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. 3
11 Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 1
12 Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 5
13 Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 3
14 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 2
15 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar 5
16 Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir 0
17 Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 5
18 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 4
19 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefik ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir 2
20 Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 5 25
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 118
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.72
Dersin AKTS Kredisi: 5