|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Balık Genetiği ve Islahı |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-565 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MAKBULE YANGÜN BAYLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Balık yetiştiriciliğinde genetik ve ıslah prensiplerini uygulayarak verimliliği artırmak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Balık yetiştiriciliğinde verimliliği etkileyen en önemli faktörlerden olan ıslah ve genetik konularını balığa özgü olarak tanıtmayı amaçlar |
|
Dersin İçeriği |
: |
Su Ürünleri yetiştiriciliğinde balık ıslahının önemi, Balıklarda fenotipik şekillenmeler, gen etkileşimi ve epistasi, Balıklarda cinsiyete bağlı genler ve multiple alleller, Eklemeli genetik varyans ve kalıtım hesabı, seleksiyon çeşitleri, Balıklarda kromozomların yapısı ve kromozom çalışmalarının temel prensipleri, Balıklarda melezleme ve hibridizasyon, Balık yetiştiriciliğinde triploidi çalışmaları ve önemi, Balıklarda gen transferi ve teknolojisi, Gen transferinde kullanılan metodlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü.Su Ürünleri Fak. Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Su Ürünleri yetiştiriciliğinde balık ıslahının önemi |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
2 |
Balıklarda fenotipik şekillenmeler |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
3 |
Gen etkileşimi ve epistasi |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
4 |
Balıklarda cinsiyete bağlı genler ve multiple alleller |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
5 |
Eklemeli genetik varyans |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
6 |
Kalıtım hesabı |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
7 |
Kalıtım hesabı |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
8 |
Arasınav |
arasınav |
yazılı sınav |
|
9 |
Seleksiyon çeşitleri |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
10 |
Seleksiyon çeşitleri |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
11 |
Balıklarda kromozomların yapısı kromozom çalışmalarının temel prensipleri |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
12 |
Balıklarda melezleme ve hibridizasyon |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
13 |
Balık yetiştiriciliğinde triploidi çalışmaları ve önemi |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
14 |
Balıklarda gen transferi ve teknolojisi |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
15 |
Gen transferinde kullanılan metodlar |
Konu ile ilgili ders kaynaklarının ve notlarının okunması |
Sözlü anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Final sınavı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tave, D. Genetics for Fish Hatchery Managers. Van Nostrand Reinhold. New York
Kirpichnikov, V.S. 1981. Genetic Bases of Fish Selection.Springer Verlag, New York
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
3 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
1 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
0 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
2 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
2 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
1 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
2 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
2 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
2 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
3 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
3 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
2 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
3 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
3 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
4 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
15 |
3 |
45 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
5 |
75 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
6 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
16 |
16 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|