|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Islahının Genetik Temelleri |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-559 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FARUK TOKLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bitki ıslahının tanımı, amacı ve önemini kavrama ve açıklayabilme Bitki ıslahının bitkisel üretime katkılarını kavrama ve açıklayabilme Bitki ıslahında ortaya çıkan kalıtsal varyasyonlar ve ve bunların oluş nedenlerini kavrama ve açıklayabilme Bitkilerde oluşan kalıtsal varyasyonların genetik temellerini kavrama ve açıklayabilme Bitkilerde uygulanan ıslah yöntemlerini öğrenme ve uygulayabilme Kendine döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemlerini ve bunların genetik temellerini açıklayabilme Yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri ve bunların genetik temellerini açıklayabilme ve uygulayabilme Bitki ıslahı ile bitki biyoteknolojisi ve moleküler genetik çalışmaları arasındaki ilişkileri anlama ve açıklayabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kendine ve yabancı döllenen bitkilerde uygulanan bitki ıslahı yöntemleri ile bunların genetik temellerinin öğretilmesi amaçlanmıştır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitki ıslahında kullanılan temel kavramlar, bitki ıslahında kullanılan yöntem ve teknikler, bitkilerin evrimindeki genetik temeller (poliploidi, aneuploidi, melezleme ve mutasyonlar), heterosis ve bitki ıslahı yönünden önemi, kendine ve yabancı döllenen bitkilerde kullanılan ıslah yöntemleri anlatılacaktır. İlave genetik kaynakların ıslahta kullanımı, genotip x çevre etkileşimleri, kalıtsal ve çevresel varyasyonlar ve bitki ıslahı açısından önemi, bitkilerde döllenme biyolojisi ve bitki ıslahı ve tohumculuk açısından önemi, bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlık, melez (hibrit) tohum üretiminin ilkeleri konuları işlenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Biyoteknoloji Araştırma ve Uygulama Merkezi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitki ıslahının tanımı, amacı, kullanım alanları ve tarımsal üretime katkıları |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
2 |
Bitki ıslahında tarihsel süreçte yaşanan değişim ve gelişmeler |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
3 |
Bitkilerde kalıtsal varyasyonlar ve oluş nedenleri |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
4 |
Bitki ıslahında temel kavramlar, Mendel kuralları ve bitki ıslahının gelişimine katkıları |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
5 |
Kalitatif ve kantitatif kavramları ve bitki ıslahı açısından önemi |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
6 |
Makale tartışması |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
7 |
Bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlığın genetik temelleri ve bitki ıslahı açısından önemi |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
8 |
Ara sınavı |
|
|
|
9 |
Heterosisi ve bitki ıslahı açısından önemi |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
10 |
Bitkilerde çiçek morfolojisi ve döllenme biyolojisi |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
11 |
Bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
12 |
Kendine döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
13 |
Yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
14 |
Makale tartışması |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
15 |
İşlenen konuların genel değerlendirmesi |
İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma |
düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
16/17 |
Yarı yıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ders notu ve kitaplar, yerli ve yabancı kaynaklar, web tabanlı kaynaklar
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
4 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
4 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
4 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
4 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
4 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
3 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
4 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
3 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
5 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
3 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
5 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
4 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
4 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
4 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
3 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
10 |
70 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|