Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitki Islahının Genetik Temelleri

Dersin Kodu : BT-559

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. FARUK TOKLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bitki ıslahının tanımı, amacı ve önemini kavrama ve açıklayabilme
Bitki ıslahının bitkisel üretime katkılarını kavrama ve açıklayabilme
Bitki ıslahında ortaya çıkan kalıtsal varyasyonlar ve ve bunların oluş nedenlerini kavrama ve açıklayabilme
Bitkilerde oluşan kalıtsal varyasyonların genetik temellerini kavrama ve açıklayabilme
Bitkilerde uygulanan ıslah yöntemlerini öğrenme ve uygulayabilme
Kendine döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemlerini ve bunların genetik temellerini açıklayabilme
Yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri ve bunların genetik temellerini açıklayabilme ve uygulayabilme
Bitki ıslahı ile bitki biyoteknolojisi ve moleküler genetik çalışmaları arasındaki ilişkileri anlama ve açıklayabilme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kendine ve yabancı döllenen bitkilerde uygulanan bitki ıslahı yöntemleri ile bunların genetik temellerinin öğretilmesi amaçlanmıştır

Dersin İçeriği : Bitki ıslahında kullanılan temel kavramlar, bitki ıslahında kullanılan yöntem ve teknikler, bitkilerin evrimindeki genetik temeller (poliploidi, aneuploidi, melezleme ve mutasyonlar), heterosis ve bitki ıslahı yönünden önemi, kendine ve yabancı döllenen bitkilerde kullanılan ıslah yöntemleri anlatılacaktır. İlave genetik kaynakların ıslahta kullanımı, genotip x çevre etkileşimleri, kalıtsal ve çevresel varyasyonlar ve bitki ıslahı açısından önemi, bitkilerde döllenme biyolojisi ve bitki ıslahı ve tohumculuk açısından önemi, bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlık, melez (hibrit) tohum üretiminin ilkeleri konuları işlenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Biyoteknoloji Araştırma ve Uygulama Merkezi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bitki ıslahının tanımı, amacı, kullanım alanları ve tarımsal üretime katkıları İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
2 Bitki ıslahında tarihsel süreçte yaşanan değişim ve gelişmeler İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
3 Bitkilerde kalıtsal varyasyonlar ve oluş nedenleri İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
4 Bitki ıslahında temel kavramlar, Mendel kuralları ve bitki ıslahının gelişimine katkıları İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
5 Kalitatif ve kantitatif kavramları ve bitki ıslahı açısından önemi İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
6 Makale tartışması İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
7 Bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlığın genetik temelleri ve bitki ıslahı açısından önemi İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
8 Ara sınavı
9 Heterosisi ve bitki ıslahı açısından önemi İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
10 Bitkilerde çiçek morfolojisi ve döllenme biyolojisi İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
11 Bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
12 Kendine döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
13 Yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
14 Makale tartışması İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
15 İşlenen konuların genel değerlendirmesi İnternet ve yazılı kaynaklardan ön araştırma düz anlatım, tartışma, gösterim
16/17 Yarı yıl sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ders notu ve kitaplar, yerli ve yabancı kaynaklar, web tabanlı kaynaklar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 7 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 4
2 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 4
3 Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak 4
4 Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme 4
5 Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme 4
6 Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek 3
7 Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek 4
8 Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek 3
9 Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme 5
10 Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 3
11 Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 5
12 Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme 4
13 Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 4
14 Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme 4
15 Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme 3
16 Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 7 10 70
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 150
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6
Dersin AKTS Kredisi: 6