Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İleri Zemin Mekaniği I

Dersin Kodu : İM-519

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ABDULAZİM YILDIZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Zeminlerin mühendislik ve endeks özelliklerini tanımlayabilir ve değerlendirebilir.
Zemin davranışı üzerinde suyun etkisini fark edip değerlendirebilir
Sızma problemlerinde gelişmiş analiz yöntemlerini uygulayabilir
Mühendislik problemlerinin çözümünü yorumlama, değerlendirme, raporlama ve onları sunma becerisi kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı lisans düzeyinde verilen zemin mekaniği-I dersi kapsamındaki konuların genel tekrarının yapılması ve hatırlanmasının sağlanmasıdır. Zeminlerin oluşumu, endeks ve yığın özellikler, kompaksiyon, permeabilite ve sızma, zeminlerde gerilme konularının ileri seviyede öğrenilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği : Zeminlerin oluşumu, ağırlık-hacim İlişkileri, temel tanımlar, granüler zeminlerde boşluk oranı ve kuru birim hacim ağırlık değerleri, relatif sıkılık ve sıkıştırma, dane özgül ağırlığı, dane Çapı Dağılımı, elek analizi ve hidrometre analizi, zeminlerin sınıflandırılması, kil mineralleri, bileşimi ve yapısı. özgül yüzey, kil danelerinin diziliş şekilleri, dokusal özellikler, kohezyonlu zeminlerde kıvam, atterberg limitleri, aktivite, zeminlerin sıkıştırılması, kompaksiyon teorisi ve Proctor kompaksiyon deneyi, arazide sıkıştırma, granüler zeminlerde sıkıştırma, killerde sıkışma, efektif gerilme, doygun zeminlerde efektif gerilme kavramı. kritik hidrolik eğim ve kaynama, doygun olmayan zeminlerde efektif gerilme,darcy kuralı, hidrolik iletkenlik katsayısı ve tayin yöntemleri, permeabilite, sızma, akım ağları, sızmanın nümerik analizi, sızma kuvveti, borulanma-toprak dolgu barajlarda sızma

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, zeminlerin oluşumu, kil mineralleri Ders kaynaklarında konu araştırılmalı ve okunmalıdır. Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
2 Zeminlerin fiziksel özellikleri, dane ve yığın özellikleri Ders kaynaklarında konu araştırılmalı ve okunmalıdır. Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
3 Zeminlerde ağırlık hacim ilişkileri, temel kavramlar ve tanımlamalar, relatif sıkılık, özgül yoğunluk, dane çapı dağılımı, elek analizi, hidrometre analizi, ödev-1. Ders kaynaklarında konu araştırılmalı ve okunmalıdır. Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
4 Kil mineralleri, yapısı, bileşimi, özgün yüzey, killerde su, flokülleşme, dispersiyon, killerin kıvam özellikleri ve kıvam limitleri Ders kaynaklarında konu araştırılmalı ve okunmalıdır. Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
5 Zeminlerde sınıflandırma sistemleri, Zeminlerde dane dağılımı ve birleştirilmiş zemin sınıflaması Ders kaynaklarında konu araştırılmalı ve okunmalıdır. Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
6 Zemin sınıflandırması ile ilgili ödev ve uygulama Farklı kaynaklarında konu araştırılmalı ve ödev hazırlanmalıdır Öğrenciler tarafından yapılacak sunumlar ve tartışma
7 Kompaksiyon teorisi, yöntemleri ve uygulamaları, ödev-3 Ders kaynaklarında konu araştırılmalı ve okunmalıdır. Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
8 Arasınav İşlenen konulara çalışma Yazılı sınav
9 Efektif gerilme: Doygun zeminlerde efektif gerilme kavramı. Kritik hidrolik eğim ve kaynama. Doygun olmayan zeminlerde efektif gerilme Ders kaynaklarında konu araştırılmalı ve okunmalıdır. Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
10 İletkenlik: Darcy kuralı. Hidrolik iletkenlik katsayısı ve tayin yöntemleri. Permeabilitenin değişkenliği. Farklı kaynaklarında konu araştırılmalı ve ödev hazırlanmalıdır Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
11 Sızma: Süreklilik denklemi. Akım ağları. Hidrolik kaldırma. İzotrop ve homojen olmayan zeminlerde akım ağları. Permeabilitenin yöne bağlı değişimi. Farklı kaynaklarında konu araştırılmalı ve ödev hazırlanmalıdır Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
12 Sızma (Devamı): Sızmanın numerik analizi. Sızma kuvveti. Borulanma-toprak dolgu barajlarda sızma. Filtre projelendirmesi. Ders kaynaklarında konu araştırılmalı ve okunmalıdır. Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
13 İki-boyutlu Gerilme Problemleri: Düzlemsel deformasyon durumu. Mohr çemberi. Çizgisel yük ve şerit yük altında gerilme artışları. Ders kaynaklarında konu araştırılmalı ve okunmalıdır. Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
14 Üç-boyutlu Gerilme Problemleri: Noktasal yük altında gerilme artışı. Alan yükleri altında gerilmeler. Tabakalı zeminlerde gerilmeler. Temel taban basıncı dağılımları Ders kaynaklarında konu araştırılmalı ve okunmalıdır. Power point sunusu ile düz anlatım ve tartışma
15 Ödev ve sunumlar Farklı kaynaklarında konu araştırılmalı ve ödev hazırlanmalıdır Öğrenciler tarafından yapılacak sunumlar ve tartışma
16/17 Dönem sonu sınav İşlenen tüm konuların çalışılması Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Özaydın, K., Zemin mekaniği, Birsen yayın, 1999,
 Vahit Kumbasar, Fazıl Kip, 1999. ?Zemin Mekaniği Problemleri?, Çağlayan Kitabevi, İstanbul.
 BUDHU, M., "Soil Mechanics and Foundation Engineering" 2.Edition, Wiley, 2007
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 4 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde İnşaat Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 4
2 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. 4
3 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 5
4 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. 5
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 5
6 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. 4
7 Öğrenme becerilerine sahiptir. 3
8 İnşaat Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 4
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını İnşaat Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. 4
10 İnşaat Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. 5
11 İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 4
12 Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6