|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mim. Biç. Ve Mekan. Oku |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM329 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilgiyi seçebilme, analiz edebilme ve deneysel tasarımlarla bilgiyi üretebilme İki ve üç boyutlu tasarım. Mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşumunu, gelişimini.
Tanımlama, yorumlayabilme ve uygulama becerisi İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi Mimari tasarımın aşamaları, mekânı kavrama ve oluşturulmasındaki temel öğeleri tanımlama ve yorumlayabilme Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
• Fiziksel ve sosyo-kültürel öğelerin oluşturduğu görsel çevre, yerin karakteri, anlam ve kimlik veren öğelerin belirlenmesi,
• Mekansal ve yüzeysel bileşenlerin görsel etkisinin analizi
• Bina ölçeğinde geometrik kurgu analizi, bina yüzeyini belirleyen öğeler, bina formu hakkında görsel notlar alınması |
|
Dersin İçeriği |
: |
• Çevreyi okuma ve analiz edebilme,
• Görsel algılama yetisinin geliştirilmesi
• Mekansal ve yüzeysel bileşenlerin görsel etkisinin analiz çalışmaları
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma
Dersin içeriği hakkında bilgi aktarımı |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları |
Sözlü Sunum |
|
2 |
-Somut deneyimler
-Aktif deneyimler
-Düşünsel gözlem
-Soyut kavramlaştırma
kavramlarının aktarımı ve örnekler üzerinden anlatımı
Öğrenciye araştırma ödevi verilmesi |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları |
Sözlü Sunum
Ödev |
|
3 |
Örnek araştırmaların sunumu ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri |
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum |
|
4 |
Örnek araştırmaların sunumu ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri |
İnceleme
Görsel / Sözlü Sunum |
|
5 |
Bina ölçeğinde geometrik kurgu analizi, bina yüzeyini belirleyen öğeler, bina formu hakkında görsel notlar alma yöntemleri |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları |
Yapısal Örnekler İnceleme
Eskiz Sunum
Ödev |
|
6 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri |
Eskiz Sunum
/ Tartışma |
|
7 |
Ara sınav |
|
|
|
8 |
Görsel algılama yetisinin geliştirilmesi amacıyla yapılan uygulama çalışmaları |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları |
Yapısal Örnekler İnceleme
Eskiz Sunum
Ödev |
|
9 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri |
Eskiz Sunum
/ Tartışma |
|
10 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri |
Eskiz Sunum
/ Tartışma |
|
11 |
Fiziksel ve sosyo-kültürel öğelerin oluşturduğu görsel çevre, yerin karakteri, anlam ve kimlik veren öğelerin belirlenmesi amacıyla yapılan serbest anlatım teknikleri hakkında bilgi aktarımı |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları |
Seminer
Ödev |
|
12 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri |
Eskiz Sunum
/ Tartışma |
|
13 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri |
Eskiz Sunum
/ Tartışma |
|
14 |
Mekansal ve yüzeysel bileşenlerin görsel etkisinin analiz çalışmaları |
Standart derslik teknolojileri
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları |
Yapısal Örnekler İnceleme
Ödev |
|
15 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri |
Eskiz Sunum
/ Tartışma |
|
16/17 |
Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması |
Standart derslik teknolojileri |
Eskiz Sunum
/ Tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Alain de Botton, Mutluluğun Mimarisi, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2007
Denel,B., “Temel Tasarım ve Yaratıcılık”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara, 1981
Gürer, L., “Görsel Sanat Eğitimi ve Mekan-Form, İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1992
Lauer, A., D., & Pentak, S., Design Basics, Wadsworth, The Ohio State University, USA, 2002
Şentürer, A., “Mimaride Estetik Olgusu”, 1.Baskı, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, İstanbul, 1995
Winters, N. B., “Architecture is Elementary”, Visual Thinking Through Architectural Concepts, Gibbs M. Smith, Inc. Salt Lake City, USA, 1986
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Şenyiğit, Ö., “Biçimsel ve Anlamsal İfade Aracı Olan Cephelerin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Yaklaşım: İstanbul’da Meşrutiyet Ve Halaskargazi Caddeleri’ndeki Cephelerin İncelenmesi”, FBE Doktora Tezi, Y.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, İstanbul, 2010
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
3 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
5 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
5 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
4 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
3 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
2 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
5 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
1 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
1 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
4 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
5 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
5 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
4 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
2 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
5 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 50 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|