Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fertigasyon

Dersin Kodu : TYP460

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. BÜLENT ÖZEKİCİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : - Damla sulama ile gübrelemenin temel ilkelerini (sistem, bitki, çevre ve ekonomi) farklı kültür bitkileri için değerlendirebilme, - Damla sulama ile gübreleme önerisinde teknik bilgi ve verileri kullanabilme - Damla sulama ile gübreleme proğramlarını hazırlayabilme becerisi kazanabilme - Damla sulama ile gübreleme proğramlarının pratikte uygulama becerisini geliştirme - Damla sulama ile gübrelemede ortaya çıkan problemlere pratik çözüm getirme yeteneği kazanabilme - Damla sulama ile gübrelemenin avantaj ve dezavantajlarını değerlendirme yetisi kazanılması.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilerin; damla sulama ile gübreleme önerisinde teknik bilgi ve verileri kullanabilme, gübreleme programlarını hazırlayabilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Damla sulama sisteminin tanıtılması, Damla sulama ile gübrelemede dikkat edilecek hususlar, stok besin elementi çözeltisinin hazırlanması, farklı kültür bitkilerinde damla sulama ile gübreleme programlarının hazırlanması

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 - Dersin tanıtımı, içeriği, önemi, ve ilgili literatürlerin (kaynakların) tanıtımı Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
2 - Damla Sulamaya Giriş Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
3 - Fertigasyon´a Giriş Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
4 - Fertigasyo´nun Avantajları ve Dezavantajları Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
5 - Toprak ve Su Özellikleri Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
6 - Gübreler Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
7 - Gübrelerin Özellikleri Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
8 - Ara Sınav Ders notlarının incelenmesi Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak
9 - Gübre Uygulama Yöntemleri Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
10 - Stok çözeltilerin hazırlanması ve sulama suyuna besin elementlerinin enjeksiyon yöntemleri: II Dağıtıcı Sistemler: Basınçl tank (By-Pass) yöntemi, Membranlı tank yöntemi Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
11 - Damlatıcılarda tıkanma nedenleri ve olası çözüm yolları Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
12 - Damla sulama ile gübreleme programlarının hazırlanması ilkeleri Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
13 - Gübre Uygulama Yöntemleri Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
14 - Domateste Gübre Teknolojisi Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
15 - Narenciye de Gübre Teknolojisi Ders notlarının incelenmesi Düz anlatım, slayt gösterimi
16/17 - Bitirme Sınavı Ders notlarının incelenmesi Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Karaman M. R. 2012 Bitki Besleme Gübretaş Rehber Kitaplar Dizisi 2. Çolakoğlu, H. 1990. Fertigation-Damla Gübreleme. E.Ü. Ziraat Fak. Toprak Bölümü. Bornova-İZMİR Hagi J. et al. 2002 Fertigation. IPI, Bern Switzerland Özgüöüş, A. 1996. Topraklı ve Topraksız Ortamlardaki Yetiştiricilikte Fertigasyon. Tr. J. of Agriculture and Forestry 20:61-67 (özel sayı)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 4 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 1
2 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 4
3 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 2
4 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 0
5 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 1
6 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 1
7 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 1
8 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 1
9 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 3
10 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 4
11 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 4
12 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 1
13 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 3
14 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 4
15 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 3 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 90
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.6
Dersin AKTS Kredisi: 4