|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Radyasyonda Çalışanların Hakları ve Sorumlulukları (Z) |
|
Dersin Kodu |
: |
MEDF-550 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İSMAİL GÜNAY Prof.Dr. ZEHRA YEĞİNGİL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Radyasyonla ilgili yasal düzenlemeler Hasta radyasyon dozu yönetimi Radyasyona maruz kalan hastaların hakları ve yasal düzenlemeler Mesleksel Radyasyon Doz yönetimi Radyasyonda çalışanların hak ve sorumluluklarına ait yasal düzenlemeler
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Radyasyondan korunma ve radyasyona maruz kalan çalışanların hak ve sorumluluklarına ait yasal düzenlemeler. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Radyasyon ve Sağlık fiziği, Radyasyondan korunma tasarımı, Radyasyonla ilgili yasal düzenlemeler, Hasta radyasyon dozu yönetimi, Radyasyona maruz kalan hastaların hakları ve yasal düzenlemeler, Mesleksel Radyasyon Doz yönetimi, Radyasyonda çalışanların hak ve sorumluluklarına ait yasal düzenlemeler, Radyolojik Görüntüleme Birimlerinin Tasarımı, Radyasyon yanıkları ve Nükleer kazalar, ara sınav, final sınavı, ödevler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Radyasyon ve Sağlık fiziği |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
2 |
Radyasyondan korunma tasarımı |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
3 |
Radyasyonla ilgili yasal düzenlemeler, |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
4 |
Radyasyonla ilgili yasal düzenlemeler, |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
5 |
Hasta radyasyon dozu yönetimi |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
6 |
Hasta radyasyon dozu yönetimi |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
7 |
Radyasyona maruz kalan hastaların hakları ve yasal düzenlemeler |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
8 |
Radyasyona maruz kalan hastaların hakları ve yasal düzenlemeler |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
9 |
Mesleksel Radyasyon Doz yönetimi, |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
10 |
Mesleksel Radyasyon Doz yönetimi, |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
11 |
Radyasyonda çalışanların hak ve sorumluluklarına ait yasal düzenlemeler, |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
12 |
Radyasyonda çalışanların hak ve sorumluluklarına ait yasal düzenlemeler |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
13 |
Radyolojik Görüntüleme Birimlerinin Tasarımı |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
14 |
Radyolojik Görüntüleme Birimlerinin Tasarımı |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
15 |
Radyasyon yanıkları ve Nükleer kazalar |
Öğrenci kitaplardan ilgili bölümü okur |
Hoca ders anlatır, interaktif öğretim, örnek çözümü, sınıf tartışması |
|
16/17 |
final sınavı |
|
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof. Dr. İsmail Günay, Ders notları
TAEK yasa, mevzuat ve yönetmelikleri
Teknologlar için radyolojik Bilim, Stewart Carlyle Bushong, Elsevier, 2013
Radyolojik biyolojinin ve korunmanın esasları, Steve Forshier, Delmar Cengage learning, 2002
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. |
3 |
|
2 |
Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). |
0 |
|
3 |
Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). |
5 |
|
4 |
Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. |
0 |
|
5 |
Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. |
4 |
|
6 |
Medikal fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. |
0 |
|
7 |
Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. |
0 |
|
8 |
İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. |
0 |
|
9 |
Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. |
0 |
|
10 |
Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. |
0 |
|
11 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. |
0 |
|
12 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. |
0 |
|
13 |
Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. |
0 |
|
14 |
Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. |
0 |
|
15 |
Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. |
0 |
|
16 |
Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. |
0 |
|
17 |
Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). |
0 |
|
18 |
Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. |
0 |
|
19 |
Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. |
0 |
|
20 |
İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
5 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 75 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|