Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İnsan Vücudunun Yapı ve Fonksiyonu (Z)

Dersin Kodu : MEDF-507

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ŞEREF ERDOĞAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hücre ve doku fizyolojisinin genel prensiplerini bilir
Hücreler arası iletişim yollarını ve çeşitlerini bilir.
Uyarılabilir dokuların çalışma prensibini bilir
Kan ve bağışıklık sistem fizyolojisini öğrenir.
Sinir sisteminin entegratif fonksiyonunu bilir ve otonom sinir sisteminin fonksiyonunu kavrar
Kardiyovasküler sistemi ve hemodinamik prensipleri kavrar
Solunum sisteminin bileşenlerini ve fonksiyonunu bilir
Gastrointestinal sisteminin çalışma prensibini ve fonksiyonunu bilir.
Böbreğin fonksiyonu ve boşaltım sisteminin genel işlevini bilir
Hormon reseptör etkileşimini ve endokrin sistemin entegratif fonksiyonunu bilir
Üreme sistemini ve çalışma prensibini kavrar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sağlıklı insanda hücre, doku ve sistemlerin çalışma mekanizmalarının kavramaktır.

Dersin İçeriği : Hücre - doku fizyolojisi, uyarılabilir dokular, sinir sistemi fizyolojisi, kardiyovasküler ve solunum sistem fizyolojileri, sindirim ve boşaltım sistem fizyolojileri ile endokrin ve üreme sistem fizyolojisi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Tıp Fakültesi, Fizyoloji Anabilim Dalı, Seminer Salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hücre Fizyolojisi Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
2 Aksiyon Potansiyeli, Sinir ve Kas Fizyolojisi Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
3 Sinir Sistemi’ne Genel Bakış Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
4 Özel Duyular ve Otonom Sinir Sistemi Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
5 Kan Fizyolojisi ve Dolaşım Sistemi’ne Genel Bakış Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
6 Kalp ve Damarlar, Dolaşım’ın Düzenlenmesi Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
7 Ara Sınav Önerilen ders kitaplarından hazırlanma ve ders sunularını gözden geçirme Klasik yazılı sınav
8 Solunum Sistemi’ne Genel Bakış Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
9 Solunumun Mekaniği, Ventilasyon-Perfüzyon, kanda gaz taşınımı Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
10 Gastrointestinal Sistem; Yapısı, Motilitesi Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
11 Boşaltım Sistemi; Yapısı ve Fonksiyonu Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
12 Vücut Sıvı ve Osmolalitesinin Düzenlenmesi Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
13 Endokrin Sistem: Hormon-Reseptör Etkileşimi; Hipotalamus-Hipofiz-Hedef Organ Etkileşimi Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
14 Tiroid, Sürrenal ve Pankreasın Endokrin Fonksiyonu, Kemik Fizyolojisi Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
15 Erkek ve Dişi Üreme Sistemleri; Fertilizasyon ve Gebelik Önerilen ders kitaplarından okuma İnteraktif ders işleme
16/17 Final Sınavı Önerilen ders kitaplarından hazırlanma ve ders sunularını gözden geçirme Klasik yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İnsan Fizyolojisi, Vander, Çeviri Editörü, Serdar Demirgören, İzmir Güven Kitabevi, 2010.
 Fundamentals of Medical Physiology, Ed.Joel Michael, Thieme Medical Publishers, 2011.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 4 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. 0
2 Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). 5
3 Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). 0
4 Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. 0
5 Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. 0
6 Medikal fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. 1
7 Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. 0
8 İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. 0
9 Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. 1
10 Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. 0
11 Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. 0
12 Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. 0
13 Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. 0
14 Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. 0
15 Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. 0
16 Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. 0
17 Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). 0
18 Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. 0
19 Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. 0
20 İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 104
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.16
Dersin AKTS Kredisi: 4