Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Diyagnostik Radyoloji Fiziği ve Klinik Uygulama (Z)

Dersin Kodu : MEDF-504

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜSEYİNTUĞSAN BALLI

Dersin Öğrenme Kazanımları : x-ışını görüntüleme sitemleri hakkında bilgi vermek ve pratik yaptırmak
Bilgisayarlı tomografi hakkında bilgi vermek ve nasıl çekim yapıldığı öğretmek
Manyetik rezonans görüntüleme sistemi hakkında bilgi vermek nasıl çekim yapıldığını öğretmek
Tanısal ultrasonografi sistemleri hakkında bilgi vermek ve görüntülemenin nasıl yapılacağını göstermek

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı radyodiyagnostikte kullanılan görüntüleme sistemlerinin temel fizik ilkeleri ve nasıl çekim yapıldığını öğretmek, bu aletlerin klinikte kullanım amaçları hakkında bilgi vermek

Dersin İçeriği : Radyolojik terminoloji, ileri x-ışını görüntüleme (mamografi, fluoroskopi, dijital fluoroskopi), BT nin fizik aletleri, klinik bilgisayarlı tomografi (BT), Bilgisayarlı tomografiyle görüntüleme, Manyetik rezonansın (MR) fizik ve aletleri, manyetik rezonansla görüntüleme, Klinik MR, Ultrasonografinin (USG) fizik ve aletleri, tanısal ultrasonografiyle görüntüleme, klinik USG

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Radyolojik terminoloji Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
2 İleri x-ışını görüntüleme (mamografi, fluoroscopy, dijital fluoroskopi) Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
3 İleri x-ışını görüntüleme (mamografi, fluoroscopy, dijital fluoroskopi) Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
4 Bilgisayarlı tomografinin fiziği ve aletleri Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
5 Klinik bilgisayarlı tomografi Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
6 bilgisayarlı tomografi çekimi Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
7 bilgisayarlı tomografi çekimi Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
8 Ara sınav Öğrenci dersten once ilgili bölümleri kitaptan ve ders notlarından okur sözlü, uygulamalı
9 Manyetik rezonansın fiziği ve aletleri Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
10 Manyetik rezonans görüntüleme Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
11 Manyetik rezonans görüntüleme Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
12 Klinik MR Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
13 Ultrasonografinin fiziği ve aletleri Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
14 Tanısal USG görüntüleme Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
15 Klinik USG Öğrenci dersten once ilgili bölümü okur Hoca ders anlatı, sınıf tartışması, örenkler ve pratik
16/17 Final sınvı yazılı, sözlü, uygulamalı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Teknologlar için Radyolojik bilim, Stewart Carlyle Bushong, Elsevier, 2013
 Nükleer tıp ve PET/CT Teknoloji ve teknikler, Paul E Christian, Kristen M Waterstram-Rich, MOSBY, 2007
Diğer Kaynaklar  internet very tabanları
 Ders slaytları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. 0
2 Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). 4
3 Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). 0
4 Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. 3
5 Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. 0
6 Medikal fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. 5
7 Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. 5
8 İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. 3
9 Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. 0
10 Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. 0
11 Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. 5
12 Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. 5
13 Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. 0
14 Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. 0
15 Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. 0
16 Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. 0
17 Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). 0
18 Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. 0
19 Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. 5
20 İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 84
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.36
Dersin AKTS Kredisi: 3