|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Farmakoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
HML212 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR GÖKTÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Farmakolojide temel kavramları bilir. İlaçların etki mekanizmasını öğrenir. İlaç- ilaç etkileşmesini bilir.
İlaçların yan etkileri, ilaç uygulamalarını ve ilaçların kontraendike durumlarını açıklar.
İlaçların farmakodinamik ve farmakokinetik özelliklerini açıklar.
Otonom sinir sistemi fizyolojisini açıklar; bu sistemle ilgili kullanılan ilaçları sınıflandırabilir. Kardiyovasküler sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçları tanımlar ve özelliklerini açıklar. Santral sinir sisteminde kullanılan ilaçları bilir. Sindirim, endokrin gibi sitemleri etkileyen ilaçları bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilerin, genel farmakoloji hakkında bilgi edinebilmelerini ve organ sistemlerinde etkili ilaçların terapötik etkilerini, toksik etkilerini, yan etkilerini ve farmakokinetik,farmakodinamik özelliklerini öğrenmelerini sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Farmakolojiye giriş, İlaçların sınıflandırılması , ilaç uygulama yolları, ilaçların vücutta emilimi, dağılım, metabolizasyon ve eliminasyonu,ilaç etkileşimleri, otonom sinir sistemi ilaçları, kemoterapötikler, Kardiyovasküler sistem ilaçları, Endokrin sistemi etkileyen ilaçlar, analjezik ne non steroid antienflamatuar ilaçlar, Santral sinir sistemi hastalıklarında kullanılan ilaçlar, sindirim sistemi ilaçları, solunum sistemi ilaçları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslikler |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Farmakolojiye Giriş, ilaçların sınıflandırılması, ilaç uygulama yolları
|
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
2 |
İlaçların Absorbsiyonu, Dağılımı; İlaçların Biyotransformasyonu; İlaçların İtrahı; İlaçlar arası etkileşimler, yan ve toksik etkiler.
|
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
3 |
Kemoterapötiklere Giriş; İnfeksiyonlar ve Antibiyotik Kullanımı
|
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
4 |
Otonom Sinir Sistemi, Nörotransmiterleri ve İlaçları Hakkında Temel Bilgiler I
|
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
5 |
Otonom Sinir Sistemi, Nörotransmiterleri ve İlaçları Hakkında Temel Bilgiler II
|
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
6 |
Kalp Damar Sistemi İlaçları I |
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
7 |
Kalp Damar Sistemi İlaçları II |
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
8 |
VİZE |
|
yazılı sınav |
|
9 |
Kas-iskelet-eklem sistemi hastalıklarında kullanılan ilaçlar, Ağrı kesiciler, Non Steroidal Antiinflamatuvar ilaçlar -Narkotik (Opioid) Analjezikler |
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
10 |
Santral Sinir Sistemini Etkileyen İlaçlar I |
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
11 |
Santral Sinir Sistemini Etkileyen İlaçlar II |
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
12 |
Sindirim Sistemi İlaçları |
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
13 |
Solunum Sistemi İle İlgili Bazı İlaçlar |
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
14 |
Endokrin Sistem Farmakolojisi |
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
15 |
Uterus Düz Kasını Etkileyen İlaçlar,
Otokoidler; Antiseptik ve Dezenfektanlar |
Konu ile ilgili kitaplar okumak |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası, |
|
16/17 |
Final |
|
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1- Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Kayaalp SO, Hacettepe Taş Kitapçılık, Ankara, IX. baskı, 2000
2- Goodman & Gilman´s The Pharmacological Basis of Therapeutics, Hardman JG, Limbird LE, IX. baskı, McGraw-Hill, New York, 1996
3- Pharmacology, Rang, HP, Dale, MM, Ritter, JM, Churchill Livingstone, Edinburgh, V. baskı, 2003
4- Lippincott´s Illustrated Reviews: Pharmacology, Mycek MJ, Harvey RA, Champe PC, 2. baskı , 1997
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
0 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
5 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
0 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
5 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
0 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
3 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
0 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
2 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
3 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
2 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
3 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
2 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
0 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
3 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
4 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
0 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
0 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 76 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|