Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Farmakoloji

Dersin Kodu : HML212

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR GÖKTÜ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Farmakolojide temel kavramları bilir.
İlaçların etki mekanizmasını öğrenir.
İlaç- ilaç etkileşmesini bilir.
İlaçların yan etkileri, ilaç uygulamalarını ve ilaçların kontraendike durumlarını açıklar.
İlaçların farmakodinamik ve farmakokinetik özelliklerini açıklar.
Otonom sinir sistemi fizyolojisini açıklar; bu sistemle ilgili kullanılan ilaçları sınıflandırabilir.
Kardiyovasküler sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçları tanımlar ve özelliklerini açıklar.
Santral sinir sisteminde kullanılan ilaçları bilir.
Sindirim, endokrin gibi sitemleri etkileyen ilaçları bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilerin, genel farmakoloji hakkında bilgi edinebilmelerini ve organ sistemlerinde etkili ilaçların terapötik etkilerini, toksik etkilerini, yan etkilerini ve farmakokinetik,farmakodinamik özelliklerini öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Farmakolojiye giriş, İlaçların sınıflandırılması , ilaç uygulama yolları, ilaçların vücutta emilimi, dağılım, metabolizasyon ve eliminasyonu,ilaç etkileşimleri, otonom sinir sistemi ilaçları, kemoterapötikler, Kardiyovasküler sistem ilaçları, Endokrin sistemi etkileyen ilaçlar, analjezik ne non steroid antienflamatuar ilaçlar, Santral sinir sistemi hastalıklarında kullanılan ilaçlar, sindirim sistemi ilaçları, solunum sistemi ilaçları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslikler


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Farmakolojiye Giriş, ilaçların sınıflandırılması, ilaç uygulama yolları Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
2 İlaçların Absorbsiyonu, Dağılımı; İlaçların Biyotransformasyonu; İlaçların İtrahı; İlaçlar arası etkileşimler, yan ve toksik etkiler. Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
3 Kemoterapötiklere Giriş; İnfeksiyonlar ve Antibiyotik Kullanımı Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
4 Otonom Sinir Sistemi, Nörotransmiterleri ve İlaçları Hakkında Temel Bilgiler I Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
5 Otonom Sinir Sistemi, Nörotransmiterleri ve İlaçları Hakkında Temel Bilgiler II Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
6 Kalp Damar Sistemi İlaçları I Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
7 Kalp Damar Sistemi İlaçları II Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
8 VİZE yazılı sınav
9 Kas-iskelet-eklem sistemi hastalıklarında kullanılan ilaçlar, Ağrı kesiciler, Non Steroidal Antiinflamatuvar ilaçlar -Narkotik (Opioid) Analjezikler Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
10 Santral Sinir Sistemini Etkileyen İlaçlar I Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
11 Santral Sinir Sistemini Etkileyen İlaçlar II Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
12 Sindirim Sistemi İlaçları Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
13 Solunum Sistemi İle İlgili Bazı İlaçlar Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
14 Endokrin Sistem Farmakolojisi Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
15 Uterus Düz Kasını Etkileyen İlaçlar, Otokoidler; Antiseptik ve Dezenfektanlar Konu ile ilgili kitaplar okumak Slayt gösterisi, Soru-cevap, Anlatım, Beyin fırtınası,
16/17 Final yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1- Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Kayaalp SO, Hacettepe Taş Kitapçılık, Ankara, IX. baskı, 2000
 2- Goodman & Gilman´s The Pharmacological Basis of Therapeutics, Hardman JG, Limbird LE, IX. baskı, McGraw-Hill, New York, 1996
 3- Pharmacology, Rang, HP, Dale, MM, Ritter, JM, Churchill Livingstone, Edinburgh, V. baskı, 2003
 4- Lippincott´s Illustrated Reviews: Pharmacology, Mycek MJ, Harvey RA, Champe PC, 2. baskı , 1997
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 0 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 0
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 5
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 0
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 5
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 0
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 3
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 4
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 0
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 2
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 3
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 3
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 2
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 0
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 3
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 4
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 0
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 0
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 3
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 76
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.04
Dersin AKTS Kredisi: 3