|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Onkoloji Hemşireliği |
|
Dersin Kodu |
: |
HML228 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. GÜLŞAHTANRIVERDİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Onkoloji hemşireliğinde kullanılan kavramları ve terminolojiyi tanımlar 2. Onkolojik hastalıkların epidemiyoloji, etiyoloji, patofizyoloji, tanılama ve tedavi yöntemlerini tanımlar 3. Onkoloji hastasının bakımını etkileyecek faktörleri bilir ve hastaya bütüncül bir yaklaşımla edindiği teorik bilgiler doğrultusunda vereceği bakımı gerçekleştirir. 4.Onkolojik hastalıkların hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak yapar. 5. Kanseri önlemeye yönelik sağlık hizmeti verir. 6. Kanser hastasının kendi bakımını sağlayabilmesi için etkili bir eğitim ve danışmanlık yapar. 7. Kanser hastasının bakımında etkili iletişim becerilerini kullanır. 8. Onkoloji hastasının bakımında ekip çalışması yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu derste, öğrencilerin onkoloji hemşireliğinde temel olan kanserin oluş mekanizması, kansere ilişkin belirti ve bulguları, kanser tedavi yöntemleri ve yan etkileri, kanserli birey ve ailesinin tanı ve tedaviye bağlı yaşadığı sorunları bilmesi ve hemşirelik girişimlerini planlayabilmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Onkoloji hemşireliğinde temel olan kanserin oluş mekanizması, kansere ilişkin belirti ve bulguları, kanser tedavi yöntemleri ve yan etkileri, kanserli birey ve ailesinin tanı ve tedaviye bağlı yaşadığı sorunları bilmesi ve hemşirelik girişimlerini içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin Amacı, Kaynakların Tanıtılması, Seminer Konularının belirlenmesi |
Dersin içeriğinin incelenmesi |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
2 |
Onkoloji Hemşireliği Tarihçesi Onkoloji Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları Onkoloji Hemşireliği Standartları |
Derse ilişkin kaynakların okunması. |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
3 |
Avrupa Onkoloji Hemşireleri Derneği (ONS), Amerikan Onkoloji Hemşireleri Derneği, Türkiye Onkoloji Hemşireleri Derneği’nin amaçları |
Derse ilişkin kaynakların okunması. |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
4 |
Dünya’ da ve ülkemizde kanser epidemiyolojisi ve etyolojisi Kanserin Oluş Mekanizması Kanser biyolojisi İnvazyon ve metastaz |
Derse ilişkin kaynakların okunması. |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
5 |
Sistemlere Göre (Cilt, Baş-Boyun, Meme, GİS, Urogenital Organlar, Akciğer, Lenf, Kİ) Kanserin Incelenmesi, Hazırlayıcı Faktörler, Belirti Bulgular |
seminer hazırlama |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
6 |
Tanı ve Tedavi Yöntemleri Kemoterapi, Radyoterapi Cerrahi tedavi Biyoterapiler (interferon, interlökinler, hormonlar) Kemik iliği ve kök hücre nakli |
seminer hazırlama |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
7 |
Kemoterapi ilaçlarının hazırlanması, uygulanması, yan etkileri, atık ürünlerin saklanması |
seminer hazırlama |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
8 |
ara sınav |
Derse ilişkin kaynakların okunması. |
sınav |
|
9 |
Kanserli Hastada Semptom Kontrolü Semptom kontrolü nedir Semptomların kümelemesi |
Derse ilişkin kaynakların okunması. |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
10 |
Kanserli hastada ağrı ve hemşirelik yaklaşımı |
seminer hazırlama |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
11 |
Kanserli hastada mukozit ve hemşirelik yaklaşımı |
seminer hazırlama |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
12 |
Nötropenisi olan hastaya ve hemşirelik bakımı, Enfeksiyonların önlenmesi |
seminer hazırlama |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
13 |
Beslenme sorunu/iştahsızlık, Bulantı kusma, Barsak işlevlerinin bozulması, |
seminer hazırlama |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
14 |
Tanı yöntemleri ve erken tanının önemi |
seminer hazırlama |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
15 |
Dersin Değerlendirilmesi |
akran değerlendirmesi |
Anlatım, soru-cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Derse ilişkin kaynakların okunması. |
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mccorkle R, Grant M, Frank- Stromborg M, Baird SB Cancer Nursing: A Comprehensive Textbook, W.B.
Otto, S, Oncology Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 1991
Barcley V.( Ed. ) Kanser Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Platin N, ( Çev. Ed.),Onkoloji Hemşireler Derneği Bülteni
Hemşireler İçin Kanser El Kitabı, Platin N, ( Çev. Ed.), Amerikan Kanser Birliği, 1996.
Cancer Nursing, European Journal Of Cancer Care, Oncology Nursing Forum, Seminars İn Oncology Nursing, Journal Of Hospice and Palliative Nursing, Clinical Journal Of Oncology Nursing
Otto, S, Oncology Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 1991
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Uluslararası Kanser Savaş Örgütü Yayınları (UICC), http://www.uicc.org/
Onkoloji Hemşireler Derneği Yayınları (Oncology Nursing Society), http://www.ons.org/
Amerikan Kanser Derneği Yayınları (American Cancer Society) http://www.cancer.org/docroot/home/index.asp
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
5 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
2 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
1 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
5 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
4 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
2 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
3 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
3 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
2 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
5 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
1 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
3 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
4 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
4 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
4 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
4 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 64 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|