|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Büyüme Ve Gelişme |
|
Dersin Kodu |
: |
HML226 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ŞENAY ÇETİNKAYA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Büyüme ve gelişmeyi, büyüme ve gelişmeyi etkileyen etkenleri öğrenebilmesi 2. Çocukluk dönemlerini ve bu dönemlere göre büyüme ve gelişmeyi öğrenmesi 3. Çocukların büyüme ve gelişmeyi değerlendirmenin amacını, önemini kavrayabilmesidir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
1-Öğrencinin, çocukta sağlıklı büyüme ve gelişmenin önemini, değerlendirmesini ve gerekli girişim yeteneğini kazandırmak.
2-Çocuğun büyüme ve gelişme sürecini, bu süreci olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri tanıma ve değerlendirme yeteneğini kazandırmak.
3-Öğrenci hemşirelere çocuk ve ailede büyüme ve gelişmeye yönelik uygun girişimleri planlama, uygulama ve değerlendirme ile birlikte, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme ve araştırma yeteneği kazandırmaktır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
1. Hafta: Derse giriş •Pediatri, pediatrinin alanı, çocuk, sağlıklı çocuk kavramları
2. Hafta: BÜYÜME VE GELİŞME •Normal büyüme örüntüsü •Gelişimsel basamaklar ve varsayımlar. -Piaget. -Freud. -Erikson. •Çocukta gelişme ve davranış
3. Hafta: ÇOCUKLUK DÖNEMLERİ VE BU DÖNEMLERE GÖRE BÜYÜME-GELİŞME. Çocukta büyümenin izlenmesi ve değerlendirilmesi. •Çocukluk dönemlerine göre büyüme ve gelişme
4. Hafta: İntra uterin yaşam, intra uterin yaşamdan ekstra uterin yaşama geçiş
5. Hafta: 0-1 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi.
6. Hafta: 1-3 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi
7. Hafta: 3-6 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi
8. Hafta: Ara sınav.
9. Hafta:6-12 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi
10. Hafta: Adolesan döneminin fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi. Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesinin önemi. •Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi
11. Hafta: PEDİATRİK DEĞERLENDİRME. •Pediatrik muayene. -Görüşme
12. Hafta: Pediatrik değerlendirmeye devam -Ölçü alma
13. Hafta:Pediatrik değerlendirmeye devam -Fizik muayene
14. Hafta: Pediatrik hastaya yaklaşım, tedavi prensipleri ve sağlık personelinin rolü
15. Hafta: Ders öğrenim amaçlarının değerlendirilmesi, tartışma ve kapanış.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Pediatri, pediatrinin alanı, çocuk, sağlıklı çocuk kavramları
|
Ders Programı tanıtımından dolayı ön hazırlık yok |
Anlatım |
|
2 |
BÜYÜME VE GELİŞME
•Normal büyüme örüntüsü
•Gelişimsel basamaklar ve varsayımlar.
-Piaget.
-Freud.
-Erikson.
•Çocukta gelişme ve davranış |
Book Chapter 6. The Growth and Development in Healthy Child by Şenay Çetinkaya in the book "Contemporary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, 2012 pp. 121-152. |
Anlatım |
|
3 |
•ÇOCUKLUK DÖNEMLERİ VE BU DÖNEMLERE GÖRE BÜYÜME-GELİŞME
-Çocukta büyümenin izlenmesi ve değerlendirilmesi.
•Çocukluk dönemlerine göre büyüme ve gelişme |
Book Chapter 6. The Growth and Development in Healthy Child by Şenay Çetinkaya in the book "Contemporary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, 2012 pp. 121-152. |
Anlatım |
|
4 |
İntra uterin yaşam, intra uterin yaşamdan ekstra uterin yaşama geçiş |
Book Chapter 6. The Growth and Development in Healthy Child by Şenay Çetinkaya in the book "Contemporary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, 2012 pp. 121-152. |
Anlatım |
|
5 |
0-1 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi. |
Book Chapter 6. The Growth and Development in Healthy Child by Şenay Çetinkaya in the book "Contemporary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, 2012 pp. 121-152. |
Anlatım |
|
6 |
1-3 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi |
Book Chapter 6. The Growth and Development in Healthy Child by Şenay Çetinkaya in the book "Contemporary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, 2012 pp. 121-152. |
Anlatım |
|
7 |
3-6 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi |
Book Chapter 6. The Growth and Development in Healthy Child by Şenay Çetinkaya in the book "Contemporary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, 2012 pp. 121-152. |
Anlatım |
|
8 |
arasınav |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması |
yazılı soru ve cevap |
|
9 |
Ara sınav sorularının incelenmesi |
okuma |
anlatım |
|
10 |
6-12 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması |
Anlatım |
|
11 |
Adolesan döneminin fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi.
Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesinin önemi.
•Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması |
Anlatım |
|
12 |
Pediatrik değerlendirmeye devam
-Ölçü alma |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması |
Anlatım |
|
13 |
Pediatrik değerlendirmeye devam
-Fizik muayene |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması |
Anlatım |
|
14 |
Pediatrik hastaya yaklaşım, tedavi prensipleri ve sağlık personelinin rolü |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması |
Anlatım |
|
15 |
Sağlıklı çocuğun büyüme ve gelişmesinde beslenmenin önemi
-Anne sütü ile besleme
-Emzirme pozisyonları |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması |
Anlatım |
|
16/17 |
Final |
Konu hakkında kaynak taraması ve okunması |
yazılı soru ve cevap |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.Book Chapter 6. The Growth and Development in Healthy Child by Şenay Çetinkaya in the book "Contemporary Pediatrics" edited by Öner Özdemir, ISBN 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, 2012 pp. 121-152.
2.Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı ve Hemşireliği, Cilt 1-2, Çağın Basımevi, Ankara. 2002
2. Conk Z. (Edt) ve ark, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Vehbi Koç Yayınları, İstanbul. 1997.
3. Kavaklı A. Pek H. Bahçecik N. Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, Alemdar Ofset, İstanbul. 1995.
4. Foster RLM, Hunsberger MM. Family Centered Nursing Care of Children, WB Saunders Co, Philadelphia 1989.
5. Wong Dl, Hess CS, Kasprisin CA. Pediatric nursing. 5. edition. Mosby St. Louis 2000.
6. Savaşer S. Newborn feeding. In: Dağoğlu T, Görak G (Edit) Ovalı F, Samancı N (Assistant Edit) Basic neonatoloji and nursery principles. Nobel printing house, 1. edition. İstanbul. 2002.
7. Behrman RE, Kleigman RM, Jenson HB. Textbook of pediatrics, 16th edition, WB Saunders Company, 2000.
8. Üniversite veri tabanları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
2 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
2 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
0 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
4 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
3 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
1 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
1 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
1 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
3 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
3 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
4 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
3 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
4 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
2 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
3 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 63 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|