|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Medikal Fizikte Radyofarmasi |
|
Dersin Kodu |
: |
MEDF-530 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FAZİLET AKSU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Farmasi, Farmakoloji, ilaçlar hakkında genel bilgisi olur Radyofarmasi/Nukleer farmasi tanımı ve genel kavramları bilir Radyonuklid üretim yöntemlerini ve kullanımını öğrenir Teşhis amaçlı kullanılan radyofarmasötikler ve özelliklerini bilir Tedavide kullanılan radyofarmasötikler ve özelliklerini bilir Radyfarmasötiklerin işaretlenmesi ve kalite kontrolü hakkında bilgisi olur Radyofarmasötik kullanımında dikkat edilmesi gereken noktaları bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Radyofarmasi ve radyofarmasötik tanımı, radyofarmasötiklerin hazırlanışı, özellikleri ve kullanımı hakkında bilgi edinmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Radyofarmasi/Nükleer Farmasi tanım, Radyofarmasötik/radyonüklid tanım, İlaçlar ve Farmakoloji hakkında temel bilgiler, Radyonüklidlerin üretimi ve kullanılması, radyonuklid jeneratörleri, radyofarmosötiklerin formülasyonu, İdeal radyofarmasötiğin özellikleri, Teşhiste kullanılan radyofarmasötikler, tedavide kullanılan radyofarmasötikler, Radyofarmasötiklerin işaretlenmesi, kalite kontrolü, radyofarmosötiklerin biyokimyasal ve fiziksel özellikleri ve lokalize olma yöntemleri, itrahı, radyofarmasötik kullanımında dikkat edilmesi gereken noktalar, cihaz kullanımı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Radyofarmasi tanımlar, Farmasi, Farmakoloji, İlaçlar ve ilaçların genel özellikleri (uygulama yolları, farmakokinetik vb) |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
2 |
Atom, radyoaktivite, radyasyon, radyoaktivitenin kullanım alanları, sağlık alanında radyoaktivite uygulamaları, radyofarmasinin gelişimi |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
3 |
Radyofarmasötiklerin üretimi, kalite kontrolü ve taşınması. Teşhis ve tedavide kullanılan radyofarmasötiklerin özellikleri |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
4 |
Radyofarmasötiklerin tedavide kullanımı: Genel prensipler, Tiroid hastalıklarının tedavisi. Kemik Ağrısının tedavisi |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
5 |
Ödev1 |
Öğrenci kitaptan ve literatürden okur |
Power Point sunum, sınıfta tartışma |
|
6 |
Radyofarmasötiklerin teşhis amaçlı kullanımı: Santral Sinir Sistemi |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
7 |
Radyofarmasötiklerin teşhis amaçlı kullanımı: Tiroid |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
8 |
Ödev2 |
Öğrenci kitaptan ve literatürden okur |
Power Point sunum, sınıfta tartışma |
|
9 |
Radyofarmasötiklerin teşhis amaçlı kullanımı: İskelet, Kalp ve akciğer |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
10 |
Ödev3 |
Öğrenci kitaptan ve literatürden okur |
Power Point sunum, sınıfta tartışma |
|
11 |
Radyofarmasötiklerin teşhis amaçlı kullanımı: Tümör görüntüleme |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
12 |
Radyofarmasötiklerin teşhis amaçlı kullanımı: Karaciğer, dalak, böbrek ve diğer organlar |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
13 |
Spesifik radyofarmasötiklerin özellikleri: Teknezyum işaretli radyofarmasötikler |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
14 |
Spesifik radyofarmasötiklerin özellikleri: İyot, fosfor, galyum ve diğer radyofarmasötikler |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
15 |
Spesifik radyofarmasötiklerin özellikleri: Pet radyofarmasötikleri |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlık |
Sözlü yoklama, derse ve tartışmaya katılım, ödev hazırlama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fundementals of Nuclear Pharmacy (Gopal B. Saha)
Radiopharmaceuticals in Nuclear Pharmacy and Nuclear Medicine (Richard J. Kowalsky and Steven W. Falen)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. |
3 |
|
2 |
Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). |
5 |
|
3 |
Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). |
4 |
|
4 |
Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. |
4 |
|
5 |
Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. |
5 |
|
6 |
Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. |
3 |
|
7 |
Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. |
3 |
|
8 |
İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. |
5 |
|
9 |
Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. |
4 |
|
10 |
Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. |
4 |
|
11 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. |
5 |
|
12 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. |
4 |
|
13 |
Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. |
5 |
|
14 |
Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. |
4 |
|
15 |
Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. |
3 |
|
16 |
Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. |
3 |
|
17 |
Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). |
3 |
|
18 |
Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. |
4 |
|
19 |
Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. |
4 |
|
20 |
İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|