|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Nükleer Tıp Fiziği ve Klinik Uygulama (Z) |
|
Dersin Kodu |
: |
MEDF-502 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Radyonüklid hazırlama yöntemlerini öğrenir. PET ve kamera çekimlerinde Hastaya pozisyon verme ve sabitleme yöntemlerini öğrenir Radyofarmasotiklerle Tedavi planlama yöntemini öğrenir. PETle görüntülemeyi öğrenir PET ve PET/CT görüntülemeyi tartışır PET/CT nin tanıdaki önemini kavrar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı temel nükleer tıp fiziğini, radnüklid hazırlamasını ve nükleer tıpta kullanılan aygıtları öğretmek, Nükleer tıpta kullanılan aygıtların kayıtlamalarını uygulamayla göstermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Nükleer tıp fiziği, enstrumantasyon (radyasyon dedeksiyonu, anger sintilaston kameraları), radyokimya ve radyofarmasi (radyonüklidlerin üretimi, radyasyon dozu, iyonize radyasyonun biyolojik etkileri, tedavide kullanılan radyofarmasotikler), Nükleer tıpta radyasyon güvenliği (radyasyon güvenlik program, radyasyon maruziyet kaynağı, radyasyon yasal mevzuatı, radyasyon dozu, iyonize radyasyonun biyolojik etkileri), hasta bakımı ve kalitede iyileştirme, SPECT ve SPECT/CT nin ilkeleri (bilgisayarlı tek foton emisyon tomografisi, SPECT görüntüleme), PET aygıtı, Klinik PET/CT onkolojisi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, radyoizotop hazırlama ve çekim odaları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Nükleer tıp fiziği |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
2 |
Radyasyon dedeksiyonu |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
3 |
anger sintilasyon kameraları |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
4 |
Radyonüklit hazırlama ve PET radyofarmasotikleri |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
5 |
Tedavide kullanılan radyofarmasotikler |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
6 |
Nükleer tıpta Radyasyon güvenlik programı ve yasal düzenleme |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
7 |
Radyasyon kaynakları, radyasyon dozu ve iyonize radyasyonun biyolojik etkileri |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
8 |
ara sınav |
|
sözlü, pratik |
|
9 |
Hasta bakımı ve kalitede iyileşme |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
10 |
SPECT ve SPECT/CT nin ilkeleri |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
11 |
SPECT görüntüleme |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
12 |
PET görüntüleme sistemi |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
13 |
PET görüntüleme sistemi |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
14 |
Klinik PET/CT onkolojisi |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
15 |
Klinik PET/CT onkolojisi |
öğrenci kitaptan ve internetten ilgili bölümü okur |
hoca ders anlatır, interaktif öğrenme, Pratik |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
sözlü, yazılı, uygulamalı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Teknologlar için Radyolojik bilim, Stewart Carlyle Bushong, Elsevier, 2013
Nükleer tıp ve PET/CT Teknoloji ve teknikler, Paul E Christian, Kristen M Waterstram-Rich, MOSBY, 2007
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
internet veritabanları
Ders slaytları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. |
0 |
|
2 |
Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). |
0 |
|
3 |
Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). |
2 |
|
4 |
Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. |
4 |
|
5 |
Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. |
0 |
|
6 |
Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. |
5 |
|
7 |
Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. |
5 |
|
8 |
İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. |
5 |
|
9 |
Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. |
5 |
|
10 |
Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. |
5 |
|
11 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. |
5 |
|
12 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. |
0 |
|
13 |
Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. |
3 |
|
14 |
Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. |
3 |
|
15 |
Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. |
0 |
|
16 |
Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. |
0 |
|
17 |
Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). |
0 |
|
18 |
Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. |
0 |
|
19 |
Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. |
0 |
|
20 |
İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
10 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 176 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 7.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|