|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Düşük Boyutlu Kuantum Sistemler II |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-602 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BERRİN ÖZDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Elektrik ve manyetik alanın varlığında Schrödinger denklemini yazmasını bilir. Düzgün elektrik alanı içindeki elektronun enerji seviyelerini bulmasının bilir. Dik olarak uygulanmış manyetik alan altındaki iki boyutlu elektron gazı için Schrödinger denklemini yazar ve çözer. Analitik olarak çözülemeyen problemler için yaklaşıklık metotlarını kullanmasını bilir. Fermi nin altın kuralını bilir. Katkılanmış düşük boyutlu sistemlerde elektron saçılması olayını bilir. Kısa erimli safsızlıklardan saçılma olayını bilir. Fononlarıdan kaynaklanan saçılmaları bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Elektrik ve manyetik alanın düşük boyutlu sistemler üzerindeki etkisinin incelenmesi ve öğrenciyi bu konu ile ilgili problemleri çözebilecek seviyeye getirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Düşük boyutlu kuantum sistemlerinin elektrik ve manyetik alanlar altında incelenmesi, yaklaşıklı metotları, Fermi´nin altın kuralı ve saçılmalar, akustik fonon saçılması, optik fonon saçılması, uzak safsızlık saçılması, kısa erimli saçılma |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen- Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Elektrik ve manyetik alanın varlığında Schrödinger denkleminin yazılması.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
2 |
Düzgün elektrik alanın varlığında iki boyutlu sistemler için Shrödinger denkleminin çözümü.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
3 |
Manyetik alanın iki boyutlu elektron gazı üzerine etkisi ve Shrödinger denkleminin çözümü.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
4 |
Zamandan bağımsız perturbasyon teorisi.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
5 |
Dejenere pertürbasyon teorisi.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
6 |
Zamana bağlı perturbasyon teorisi.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
7 |
Varyasyon prensibi.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
8 |
ARA SINAVI
|
ARA SINAVI |
ARA SINAVI |
|
9 |
Saçılma ve Fermin´in altın kuralı.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
10 |
Safsızlık saçılmaları.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
11 |
Optik fonon saçılması.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
12 |
Elektron fonon etkileşimi.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
13 |
Kuantum kuyularında soğurma.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
14 |
İki boyutlu elektron gazında uzak erimli safsızlık saçılması.
|
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
15 |
İki boyutlu elektron gazında uzak erimli safsızlık saçılması (devam)
ve diğer saçılma mekanizmaları |
ilgili konu araştırılsın |
Tartışmalı ders |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI
|
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
The Physics low dimensional semiconductor, Davies, Cambridge University Press (1998)
Quantum wells, wires and dots, Harrison, John Wiley and Sons, Inc (1999)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
4 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
3 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
5 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
3 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
5 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
5 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
2 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
2 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
3 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
0 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
4 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
4 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
3 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
1 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|