Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Radyasyon Enstrümantasyon ve Ölçüm Laboratuvarı

Dersin Kodu : MEDF-511

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ZEHRA YEĞİNGİL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Radyasyondan korunma ve iyonlaştırıcı radyasyon kaynağıyla veya küçük radyoaktif kaynaklarla çalışacak kişilerı, hastaları ve kendilerini korumak için yapmaları gereken doz ölçüm yöntemleri hakkında temel bilgi edinirler
Teşhis ve tedavi sırasında hastaya verilen dozun planlanan ile aynı olup olmadığını ölçüp belirleme bilgi ve becerisini edinirler
TLDs, radyokromik filmler ve nanoDot OSL detektörlerini doz ölçüm amacıyla kullanmadan önce yapılması gerekli kalibrasyonları öğrenirler
TLDs, radyokromik filmler ve nanoDot OSL detektörleriyle ilgili ölçüm yapmayı öğrenirler
Geiger Muller sayıcısının kullanımını öğrenirler
Bir yarıiletken diyot detektörünün temel prensiplerini ve kullanımını öğrenirler
Sıvı sintilasyon sayıcısıyla ölçüm yapmayı öğrenirler
Radyonüklidleri pasif gama yayılımından doğru olarak ve güvenilir bir biçimde ayırdeden yüksek saflıkta Ge detektörü radyasyon ölçme teknolojisini öğrenirler
9. Toplam alfa ve toplam beta ölçümleri ve gaz orantılı sayıcılar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MEDF-501 Radyasyon Fiziğinin Temelleri ve Radyasyon Dozimetrisi (Z)

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Radyasyon Alet Kullanımı ve Ölçümü Laboratuvarının (RAKÖL) amacı farklı radyasyon detektörleri ve spektrometrelerinin tasarımı ve kullanımı üzerine bilgi vermektir ve bu bilgi aynı zamanda kliniklerde kullanılmakta olan temel ve gelişmiş radyasyon doz ölçüm tekniklerini de kapsar.

Dersin İçeriği : RAKÖL’de radyasyon detector çalışmaları ve radyasyon doz ölçümleri için iki çalışma alanı bulunmaktadır: 1. Termolüminesans Dozimetresi ve Medikal Fizik Laboratuvarında TLD’ler, Radyokromik Film Dozimetreler, nanoDot OSL dozimetreler kullanarak ölçüm yapılmakta ve yarıiletken diyot detector ve gaz dolu detektör, Geiger Muller sayacı gibi kullandırılmaktadır. 2. Gülten Günel Nükleer Fizik laboratuvarı’nda radyasyon ölçümü yapan nükleer deteksiyon cihazları bulunmaktadır bunlar x ışını ve gamma ışını gibi iyonlaştırıcı radyasyona duyarlı olan ve bir yarıiletken diyot olan Germenium etektörü ve sıvı sintilasyon sayıcıdır. Toplam alfa beta sayıcısını kullanarak ölçüm yapılır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : 1. Termolüminesans Dozimetresi ve Medikal Fizik Laboratuvarı- Fizik Bölümü 2. Gülten Günel Nükleer Fizik Laboratuvarı- Fizik Bölümü


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Termolüminesans Dozimetreleri ve kullanma prensipleri Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
2 Termolüminesans Dozimetreleri kulanarak CF hesabının yapılması ve radyasyona tutulan TLD´lerde doz hesabının yapılması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
3 Radyokromik film dozimetrelerini kullanarak doz hesabı yapılması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
4 Radyokromik film dozimetrelerini kullanarak doz hesabı yapılması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
5 nanoDot OSL dozimetreleri kullanarak doz hesabının yapılması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
6 NanoDot OSL detektörlerinin kullanımı ve kalibrasyonu Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
7 Geiger Muller sayıcısının çalışma prensipleri ve ölçüm alınması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
8 Yarıiletken diyot detektörünün çalışma prensipleri ve ölçüm alınması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
9 Sıvı sintilasyon cihazının çalışma prensipleri ve ölçüm alınması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
10 Sıvı sintilasyon cihazının çalışma prensipleri ve ölçüm alınması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
11 Yüksek saflikta bir Ge Gamma spektrometresinin çalışma ilkeleri ve ölçüm alınması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
12 Gamma spektrometresinin çalışma ilkeleri ve ölçüm alınması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
13 Toplam alfa beta cihazının çalışma ilkeleri ve ölçüm alınması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
14 Toplam alfa beta cihazının çalışma ilkeleri ve ölçüm alınması Önceden ölçümlerle ve yöntemlerle ilgili okur İkiden fazla öğrenciyle yapılan laboratuvar deneyleri, Öğrencilerin diyagramları, tabloları veya grafikleri oluşturmaları, Öğrencilerin tek başlarına raporları yazmaları, Raporların yayınlara ve yapılan deneye dayanması
15 Tekrar için test çözümü sözlü
16/17 FINAL sınavı sözlü, yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Çeşitli Laboratuvar el notları
 Çeşitli dergilerdeki yayınlar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 5 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. 0
2 Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). 0
3 Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). 0
4 Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. 5
5 Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. 5
6 Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. 5
7 Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. 2
8 İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. 0
9 Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. 0
10 Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. 3
11 Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. 5
12 Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. 5
13 Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. 4
14 Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. 0
15 Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. 5
16 Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. 5
17 Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). 5
18 Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. 0
19 Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. 0
20 İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 3 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5