|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Radyasyon Fiziğinin Temelleri ve Radyasyon Dozimetrisi (Z) |
|
Dersin Kodu |
: |
MEDF-501 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
8 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ZEHRA YEĞİNGİL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Radyasyon ve radyoaktivitenin ne demek olduğunu öğrenir. 2. Radyoaktif bozunum türlerini öğrenir 3.Radyasyonun maddeyle etkileşimini öğrenir. 4. Radyasyon tedavisinde kullanılan x ışınlarının nasıl üretildiğini öğrenir 5. LINAC´ların temel prensiplerini öğrenir 6. İyonlaştırıcı radyasyonun etkileşimini öğrenir 7. İyon odaları ve elektrometrelerin temel prensiplerini öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu kursun amacı radyasyon terapisi, diyagnostik ve nükleer tıp alanlarıyla ilgili olarak temel radyasyon fiziğinin kuramlarını ve uygulamalarını öğretmektir. İyonize eden radyasyon nedeniyle soğrulan dozun teorisini öğretmektir. Bu alanlar için ortak yapıyı oluşturan temel fizik prensiplerin üzerinde durmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Maddenin yapısı, Nükleer dönüşümler, x-ışınlarının üretilmesi, Kliniksel radyasyon jeneratörleri, İyonlaştırıcı radyasyonun etkileşimleri, İyonlaştırıcı radyasyonun ölçümü, x-ışını hüzmesinin niteliği, Soğrulan dozun ölçümü |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Maddenin yapısı |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
2 |
Nükleer dönüşümler |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
3 |
x-ışınlarının üretilmesi |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
4 |
x-ışınlarının üretilmesi
|
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
5 |
Klinikte kullanilan radyasyonun üretilmesi |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
6 |
İyonlaştırıcı radyasyonun etkileşimleri |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
7 |
İyonlaştırıcı radyasyonun ölçümü |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
8 |
İyonlaştırıcı radyasyonun ölçümü |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
9 |
x-ışını hüzmelerinin niteliği |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
10 |
Soğurulan dozun ölçümü |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
11 |
Soğurulan dozun ölçümü |
Kitapta ilgili bölümü okur |
|
|
12 |
Radyoaktif kaynaklardan yayılım |
Kitapta ilgili bölümü okur |
|
|
13 |
Kalorimetre, Kimyasal dozimetre |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
14 |
Termolüminesans dozimetreleri, Lityum florid, silikon diyotlar |
Kitapta ilgili bölümü okur |
|
|
15 |
Radyografik film dozimetreler |
Kitapta ilgili bölümü okur |
Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. The Physics of Radiation Therapy
Faiz M. Khan
2. Introduction to Radiological Physics and Radiation Dosimetry
Frank Herbert Attix
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. |
3 |
|
2 |
Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). |
1 |
|
3 |
Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). |
1 |
|
4 |
Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. |
4 |
|
5 |
Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. |
3 |
|
6 |
Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. |
5 |
|
7 |
Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. |
5 |
|
8 |
İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. |
2 |
|
9 |
Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. |
2 |
|
10 |
Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. |
4 |
|
11 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. |
1 |
|
12 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. |
1 |
|
13 |
Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. |
1 |
|
14 |
Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. |
1 |
|
15 |
Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. |
1 |
|
16 |
Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. |
2 |
|
17 |
Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). |
5 |
|
18 |
Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. |
1 |
|
19 |
Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. |
0 |
|
20 |
İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
10 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
10 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 196 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 7.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
|
|
|