|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Islahı |
|
Dersin Kodu |
: |
THM108 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FARUK TOKLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
"1. Bitki ılahının önemi ve amacını ve tarımsal üretime etkisini kavrayabilme.
2. Kültür bitkilerinin evrimindeki temel prensipleri açıklayabilme.
3. Bitkilerde varyasyon kavramı ve bunun genetik faktörlerle ilişkisini açıklayabilme.
4. Bitkilerde kalıtımın mekanizmasını ve bunun bitki ıslahı ve tohumluk üretimi açısından bağlantısını kurabilme.
5.Bitkilerde üreme yöntemleri ve ıslah tekniği yönünden önemini kavrayabilme.
6. Bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlık kavramlarını algılayabilme.
7. Kendine ve yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemlerini açıklayabilme.
8. Bitkilerde uygulanan dayanıklılık ıslahının temel prensiplerini açıklayabilme.
"
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitki ıslahının tanımı, tarımsal üretime katkısı, kültür bitkilerinin evrimindeki temel prensipler, bitki ıslahının genetik ve sitogenetik ilkeleri ile kalıtım mekanizması, bitkilerde döllenme biyolojisi ve ıslah yöntemleri ile tohumluk üretim esaslarının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin tanıtımı ve işlenecek konular ve kullanılacak kaynakların tanıtılmasıve öğrencilerle tanışma.
|
|
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
2 |
Bitki ıslahının önemi ve amacı
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 1-3)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
3 |
Kültür bitkilerinin evrimi
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 5-13)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
4 |
Kültür bitkilerinin evrimi
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 5-13)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
5 |
Bitki ıslahının genetik ve sitogenetik ilkeleri
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 5-13)
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 18-49)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
6 |
Bitki ıslahının genetik ve sitogenetik ilkeleri
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 18-49)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
7 |
Bitkilerde üreme sistemleri ve ıslah tekniği yönünden önemi
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 49-58)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
8 |
Bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlık
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 59-63)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
9 |
Kendine döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s.66-85)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
10 |
Ara Sınavı
|
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
11 |
Kendine döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s.66-85)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
12 |
Yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 85-99)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
13 |
Tüm bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 101-123)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
14 |
Dayanıklılık ıslahı
|
Genç, İ. Ve Yağbasanlar, T. (s. 124-145)
|
Düz Anlatım, Tartışma, Beyin fırtınası
|
|
15 |
FİNAL
|
|
|
|
16/17 |
FİNAL
* Haftalara vize ve final sınavları dahildir.
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
"
Genç,İ., Yağbasanlar, T. (2002). Bitki Islahı. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları
"
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
* Elde ettiği verilerin analizini yapabilme, değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma |
0 |
|
2 |
* Bitki ve tohumlardaki hastalık ve zararlıları tanıma ve mücadele yapabilme yetisine sahip olma |
0 |
|
3 |
* Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak gerekli yöntem ve teknikleri belirleyip uygulayabilme yetisinde olma |
2 |
|
4 |
Alanıyla ilgili plan ve projeleri koordine adebilme, bireysel yada ekip olarak sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olma |
0 |
|
5 |
* Alanında edindiği bilgi ve becerileri geliştirebilme yetkinliğine sahip olma |
0 |
|
6 |
* Sorgulayıcı ve araştırıcı olma yetkinliğine sahip olma |
0 |
|
7 |
* Analitik düşünme yetkinliğinde olma |
0 |
|
8 |
*Tarımsal üretim için gerekli kuramsal ve temel bilgiye sahip olma |
2 |
|
9 |
* Farklı bitki türlerine ait tohum oluşumu, üretim teknikleri, pazarlama ve hasat gibi süreçler hakkında bilgi sahibi olma |
4 |
|
10 |
* Farklı tarla ve sebze bitkilerinin ekolojik istekleri ve bunların yetiştirilme yöntemleri ve ıslah yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma |
4 |
|
11 |
* Tarımsal üretim yapabilme ve tohum elde etme, bunlarla ilgili kalite analizleri yapabilme yetkinliğine sahip olma |
0 |
|
12 |
* Farklı bitkilerde ıslah yöntemlerini uygulayabilme yetisinde olma |
5 |
|
13 |
* Yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilme ve etkin iletişim becerisine sahip olma |
0 |
|
14 |
* Temel düzeyde ingilizce kullanım becerisine sahip olma |
0 |
|
15 |
* Atatürk ilkeleri ve inkilapları konusunda bilinçli ve bilgi sahibi olma |
0 |
|
16 |
* Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak bilgiye ulşama yetkinliğine sahip olma |
0 |
|
17 |
* Tohum tescili, sertifikalı tohumluk üretimi hakkında yasal düzenlemelere hakim olma |
0 |
|
18 |
* Çevre koruma, iş güvenliği ve sağlıgı konularında yeterli bilince sahip olma |
0 |
|
19 |
*Teknik, teknolojik ve ekonomik yönlerini dikkate alınarak tohum üretim alanlarında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek ve yönetebilecek yetkinliğine sahip olma |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|