Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çok Amaçlı Optimizasyon

Dersin Kodu : IEM 759

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEMİN PAKSOY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çok amaçlı karar verme tekniklerini kullanma becerisi kazandırır
Çok kriterli karar verme tekniklerini kullanma becerisi kazandırır
Karmaşık sistemleri optimizasyon yöntemlerini uygulayacak şekilde formüle ederek çözebilir
Problemleri yapılandırıp analiz becerisi kazandırır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Temel optimizasyon kavram ve koşullarını pekiştirilerek, kısıtlı, kısıtsız ve çok amaçlı optimizasyon tekniklerini öğretmeyi amaçlar

Dersin İçeriği : Optimizasyona giriş, doğrusal olmayan optimizasyon, gerekli ve yeterli koşullar, kısıtlı optimizasyon yöntemleri: Gradient Metodu ve Newton yöntemi, kısıtsız optimizasyon yöntemleri, Dahili-harici penaltı yöntemi, Çoklu amaçlı optimizasyon ve yöntemleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Optimizasyon ve koşulları Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
2 Kısıtsız optimizasyon Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
3 Kısıtlı optimizasyon Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
4 Çok amaçlı karar vermede temel kavramlar ve özellikleri Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
5 Modelin oluşturulması ve yapısı (Baskınlık, etkinlik ve optimallik ilişkileri) Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
6 Grafik yönteminin kullanılması Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
7 Çok amaçlı simplex yöntemi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
8 Arasınav - -
9 Çok amaçlı karar verme yöntemleri Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
10 Çatışan amaçlar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
11 Çok amaçlı doğrusal programlama problemlerinin Excel ile çözümü Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Bilgisayar üzerinde uygulama
12 Hedef programlama Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
13 Hedef programlama çözüm teknikleri Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
14 Optimallik sonrası analizler (Yapısal değişiklikler) Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
15 Optimallik sonrası analizler (Katsayı değişiklikleri) Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
16/17 Final - -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  
 Karar Destek Sistemlerinde Çok Amaçlı Yöntemler, Ayşe Karaüzüm, Akdeniz Üniversitesi Basımevi, Antalya, 1988
 
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 10 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ekonometri kavramlarını açıklar 4
2 İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 2
3 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 5
4 Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir 5
5 Veri toplar, düzenler ve analiz eder 5
6 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir 4
7 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 3
8 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 3
9 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 3
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 3
11 Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar 5
12 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 1
13 İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar 4
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 4
15 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 3
16 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 3 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 148
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.92
Dersin AKTS Kredisi: 6