|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İnsan Vücudunun Yapı ve Fonksiyonu (Z) |
|
Dersin Kodu |
: |
MEDF-507 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ŞEREF ERDOĞAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hücre ve doku fizyolojisinin genel prensiplerini bilir Uyarılabilir dokuların çalışma prensibini bilir Sinir sisteminin entegratif fonksiyonunu bilir ve otonom sinir sisteminin fonksiyonunu kavrar Kardiyovasküler sistemi ve hemodinamik prensipleri kavrar Solunum sisteminin bileşenlerini ve fonksiyonunu bilir Gastrointestinal sisteminin çalışma prensibini ve fonksiyonunu bilir Böbreğin fonksiyonu ve boşaltım sisteminin genel işlevini bilir Hormon reseptör etkileşimini ve endokrin sistemin entegratif fonksiyonunu bilir Üreme sistemini ve çalışma prensibini kavrar Kan ve bileşenleri ile bağışıklık sistemini kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sağlıklı insanda hücre, doku ve sistemlerin çalışma mekanizmalarının kavramaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hücre - doku fizyolojisi, uyarılabilir dokular, sinir sistemi fizyolojisi, kardiyovasküler ve solunum sistem fizyolojileri, sindirim ve boşaltım sistem fizyolojileri ile endokrin ve üreme sistem fizyolojisi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Tıp Fakültesi, Fizyoloji Anabilim Dalı, Seminer Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hücre Fizyolojisi
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
2 |
Aksiyon Potansiyeli, Sinir ve Kas Fizyolojisi
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
3 |
Sinir Sistemi’ne Genel Bakış
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
4 |
Özel Duyular ve Otonom Sinir Sistemi
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
5 |
Kan Fizyolojisi ve Dolaşım Sistemi’ne Genel Bakış
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
6 |
Kalp ve Damarlar, Dolaşım’ın Düzenlenmesi
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
7 |
Ödev1 |
Önerilen ders kitaplarından ve literatürden okuma |
sunum, sınıf tartışması |
|
8 |
Solunum Sistemi’ne Genel Bakış
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
9 |
Solunumun Mekaniği, Ventilasyon-Perfüzyon, kanda gaz taşınımı
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
10 |
Ödev2 |
Önerilen ders kitaplarından ve literatürden okuma |
sunum, sınıf tartışması |
|
11 |
Gastrointestinal Sistem; Yapısı, Motilitesi, Sekresyon-Sindirim-Emilim
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
12 |
Boşaltım Sistemi; Yapısı ve Fonksiyonu
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
13 |
Vücut Sıvı ve Osmolalitesinin Düzenlenmesi
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
14 |
Endokrin Sistem: Hormon-Reseptör Etkileşimi; Hipotalamus-Hipofiz-Hedef Organ Etkileşimi
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
15 |
Tiroid, Sürrenal ve Pankreasın Endokrin Fonksiyonu, Kemik Fizyolojisi
Erkek ve Dişi Üreme Sistemleri; Fertilizasyon ve Gebelik
|
Önerilen ders kitaplarından okuma |
İnteraktif ders işleme |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Önerilen ders kitaplarından hazırlanma ve ders sunularını gözden geçirme |
Klasik yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İnsan Fizyolojisi, Vander, Çeviri Editörü, Serdar Demirgören, İzmir Güven Kitabevi, 2010.
Fundamentals of Medical Physiology, Ed.Joel Michael, Thieme Medical Publishers, 2011.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. |
0 |
|
2 |
Medikal Fizik uygulamasıyla ilgili olarak insan biyolojik bilimine ait bazı bölümlere sahiptir (anatomi, fizyoloji, pataloji, hücresel ve biyomoleküler yapı, radyolojik anatomi vb.). |
5 |
|
3 |
Sağlık hizmeti mesleği alanıyla ilgili olarak etik ve hukuksal konuları açıklar ve tartışır (örneğin araştırma etiği, verilerin korunması, özel hayat, itibar, etik yönetimi). |
0 |
|
4 |
Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. |
0 |
|
5 |
Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. |
0 |
|
6 |
Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. |
1 |
|
7 |
Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. |
0 |
|
8 |
İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. |
0 |
|
9 |
Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. |
1 |
|
10 |
Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. |
0 |
|
11 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. |
0 |
|
12 |
Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. |
0 |
|
13 |
Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. |
0 |
|
14 |
Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. |
0 |
|
15 |
Medikal Fizikte kullanılan medikal dosimetrelerin kullanımını fiziksel kavramlar, prensipler ve teorilere dayanarak anlatır. |
0 |
|
16 |
Medikal Fizik ile ilgili olarak herbir kliniksel süreçte hasta dozimetrik niceliklerini tanımlar ve bunların ölçülmesi için yöntemleri açıklar. |
0 |
|
17 |
Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). |
0 |
|
18 |
Biyolojik monitoring ve dozimetrinin prensiplerini açıklar. |
0 |
|
19 |
Anatomik medikal görüntülerin doğasını anlar. |
0 |
|
20 |
İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
7 |
98 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 170 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|