|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çevre Denetimi 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
ICM209 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. Üyesi F.YEŞİM GÜRANİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersin sonunda öğrenci; aydınlatmanın amacını ve aydınlatma ile ilgili temel kavramları öğrenir. Mekânın işlevine yönelik uygun aydınlatma biçimini tasarlamayı öğrenir. Aydınlatmanın, doğal ya da yapay olsun, mekan algısındaki önemini fark eder. Çalışma hayatında mimari çözümlemelerde yapay aydınlatma kaynaklarını seçim ve tasarım becerisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Aydınlatma Tasarımı: Işık, Işığın fiziksel temeli, Yansıma, Yutulma, İletilme, Renk; Rengin tanımlanmasını Sağlayan Değerler; Işık akısı, Işık şiddeti, Aydınlık düzeyi; Görme ve görsel algı; Aydınlatmanın genel ilkeleri: Doğal aydınlatma, Yapay aydınlatma; yapay aydınlatma şekilleri, Yapay aydınlatma yaklaşık hesap yöntemi; Işık kaynakları, Aydınlatma araç ve armatürleri. Mekan kurgusuna uygun aydınlatma sisteminin seçimi, tasarım kriterleri ve aydınlatma tasarım projesinin hazırlanması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Işık Kavramı, doğal ve yapay aydınlatma, yapay aydınlatma çeşitleri, yaklaşık metotla aydınlatma hesaplamaları, öğrenci sunumları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İç Mimarlık Stüdyo 2 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin Amacı, Kapsamı, Değerlendirme Yöntemleri hakkında bilgi verilmesi. |
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma, ödev
|
|
2 |
Sağlıklı görme duyumu için gerekli Fiziksel, Fizyolojik, Psikolojik araçların incelenmesi.
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Göz ve görme (gözün optik özelliklerinin görme duyumu üzerindeki sonuçları, tayfsal duyarlılık, uyma (adaptasyon) karşıtlık, kamaşma).
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma, ödev
|
|
4 |
Aydınlatmanın niteliğini oluşturan kavramlar.
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma, ödev
|
|
5 |
Işığın doğrultusal yapısı, gölge niteliği, aydınlık yüzeyin dağılım özellikleri, parıltı.
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma, ödev
|
|
6 |
Işığın tayfsal yapısı: Renk Kavramı (Renk Sistemleri, Rengin tanımlama kriterleri).
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma
|
|
7 |
Aydınlatmanın niceliğini oluşturan kavramlar, ışık akısı, ışık şiddeti, aydınlık düzeyi, parıltı.
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma, ödev
|
|
8 |
Ara sınav
|
Değerlendirme |
Değerlendirme grafiği
|
|
9 |
Aydınlatma şekilleri: Aşağı doğru, yukarı doğru, çalışma yüzeyi aydınlatması, bir ray üzerinde hareket edebilen, lineer, estetik amaçlı aydınlatma biçimleri |
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma
|
|
10 |
Aydınlatma şekilleri: Aşağı doğru, yukarı doğru, çalışma yüzeyi aydınlatması, bir ray üzerinde hareket edebilen, lineer, estetik amaçlı aydınlatma biçimleri |
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma, ödev
|
|
11 |
Işık kaynakları: lamba tipleri, lamba seçim ve kullanım esasları.
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma
|
|
12 |
Normal enkandesan (akkor telli) lamba, fluoresan, gaz ve madensel buharlı deşarj ampulleri.
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma, ödev
|
|
13 |
Yaklaşık aydınlatma hesaplama yöntemi; aydınlatma projesinin hazırlanması.
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma, ödev
|
|
14 |
Konut mekânları üzerinde aydınlatma proje çizim ve tablolarının hazırlanması.
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma
|
|
15 |
Konut mekânları üzerinde aydınlatma proje çizim ve tablolarının hazırlanması.
|
Standart derslik teknolojileri, internet veri tabanları
|
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Değerlendirme |
Değerlendirme grafiği
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Pritchard, David Cristopher. “Lighting”, 1999, Longman.
Egan, David. “Concept in Architectural Lighting” 1983, NewYork.
Myerson, Jeremy. King, Laurence. “Internatioanl Lighting Design” 1996.
Reid, Esmond. “Understanding Building a Multidisciplinary Approach”.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme becerisi ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi, |
5 |
|
2 |
Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi, |
5 |
|
3 |
İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi, |
4 |
|
4 |
İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olma, |
4 |
|
5 |
İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip edip, kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olma bilgisi, |
0 |
|
6 |
İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olmak, |
5 |
|
7 |
Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olma, |
0 |
|
8 |
Görsel elemanlarla sunabilme ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazabilme bilgisi, |
4 |
|
9 |
İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olma, |
2 |
|
10 |
Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme bilgisi, |
4 |
|
11 |
İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olma, |
0 |
|
12 |
Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanabilme becerisi, |
4 |
|
13 |
Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında ve estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturabilme ve uygulayabilme becerisi, |
4 |
|
14 |
İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket edebilme becerisi; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilme ve etkin kullanabilme becerisi, |
2 |
|
15 |
Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliği, |
4 |
|
16 |
İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliği, |
2 |
|
17 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
4 |
|
18 |
Takım çalışması yapabilme, çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilme, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği, |
4 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliği, |
4 |
|
20 |
İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırabilme yetkinliği, |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
2 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 52 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|