Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Geleneksel Mekan Kavramı

Dersin Kodu : IMS205

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Anadolu konut mimarisinin gelişimi ile ilgili bilgiyi hatırlamak ve açıklayabilecekler.
Geleneksel türk evi tipolojisini açıklayabilecekler.
Türk evinde mekan ve işlevsel organizasyon prensiplerini ifade edebilecekler.
Farklı bölgelere ait konut biçimlenmesine ilişkin değerlendirme yapabilecekler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Geleneksel Türk Evi’nin anlamı ve Türk mimarlık tarihinde yorumlama çabalarının tarihsel bir kronoloji ile inceleneceği derste, geçmişte kullanılmış ve halen kullanılmakta olan geleneksel yapı malzemelerinin doğal taş, toprak ve ahşap gibi genel malzeme özellikleri tanıtıldıktan sonra tanım, özellik ve yapıdaki kullanım yerleri konusunda öğrencinin bilgilendirilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : Eski çağlardan, yakın geçmişe kadar Türk yaşam kültüründe yeri olan değerlerin, geleneksel Türk evlerinin tasarımına ve kullanımına etkileri üzerinde durulmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İç Mimari Stüdyo 2


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Geleneksel Türk evinin tarihi gelişimi, tanıma ve yayılma alanları. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
2 Geleneksel Türk evinin plan tipleri; sofasız plan tipleri, dış sofalı plan tipleri, iç sofalı plan tipleri, orta sofalı plan tipleri. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
3 Geleneksel Türk evi planında ana unsurlar; sofalar ve odalar. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
4 Geleneksel Türk evi planında ikinci derece unsurlar; ıslak hacimler (mutfak, banyo v.b). Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
5 Geleneksel Türk evi planında ikinci derece unsurlar; Merdivenler, ahır, samanlık, ambar. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
6 Geleneksel Türk evine ait karakteristikler; kâgir (taş) yığma yapılar. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
7 Ahşap karkas yapılar ve yapım teknikleri. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
8 Ara sınav Değerlendirme Değerlendirme grafiği
9 Çatılar; Toprak damlı düz çatılar, alaturka kiremit örtülü meyilli ahşap çatılar. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
10 Geleneksel Türk evinde cephe sistemleri. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
11 Pencereler, iç ve dış kapılar. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
12 Çıkmalar (cumbalar) ve payandalar. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
13 Ocaklar ve dolaplar. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
14 Tavanlar (süslemeler). Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
15 Geleneksel Türk evleri günümüze kadar neden yaşayamadı? Nedenleri nelerdir. Teorik anlatım Projeksiyon ile sunum
16/17 Final sınavı Değerlendirme Değerlendirme grafiği


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  KÜÇÜKERMAN, Ö. (1973). Anadolu´daki Geleneksel Türk Evinde Mekan Organizasyonu Açısından Odalar, T.T.O.K. Yayınları, İstanbul.
 ELDEM, S.H. (1987). Türk Evi Osmanlı Dönemi, Taç Vakfı Yayınları, ISBN:9699999098, İstanbul.
 KUBAN, D. (1995). Türk Hayat´lı Evi, Eren Yayıncılık, ISBN:9757622133, İstanbul.
 Günay, R. (1998). Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, Yem Yayınları, ISBN:9789757438663, İstanbul.
 ULUENGİN, N.Y. (2000). Osmanlı-Türk Sivil Mimarisinde Pencere Açıklıklarının Gelişimi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN:9757438618, İstanbul.
 EYÜCE, A. (2005). Geleneksel Yapılar ve Mekanlar, Birsen Yayınevi, ISBN:9755114300, İstanbul.
 BEKTAŞ, C. (2007). Türk Evi: Turkish House, Bileşim Yayıncılık, ISBN:9789756410790, İstanbul.
 KÜÇÜKERMAN, Ö. (2007). Türk Evi Kendi Mekanının Arayışı İçinde, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, ISBN:9789757641438, İstanbul.
 YÜREKLİ, F., YÜREKLİ, H. (2010). Türk Evi Gözlemler - Yorumlar, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN:9789758599592, İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 14 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme becerisi ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi, 3
2 Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi, 2
3 İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi, 2
4 İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olma, 1
5 İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip edip, kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olma bilgisi, 0
6 İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olmak, 1
7 Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olma, 0
8 Görsel elemanlarla sunabilme ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazabilme bilgisi, 1
9 İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olma, 1
10 Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme bilgisi, 2
11 İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olma, 0
12 Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanabilme becerisi, 1
13 Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında ve estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturabilme ve uygulayabilme becerisi, 2
14 İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket edebilme becerisi; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilme ve etkin kullanabilme becerisi, 3
15 Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliği, 1
16 İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliği, 0
17 Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma 3
18 Takım çalışması yapabilme, çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilme, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği, 3
19 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliği, 2
20 İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırabilme yetkinliği, 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 14 3 42
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3