Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İleri Doğrusal Programlama |
|
Dersin Kodu |
: |
IEM 757 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEMİN PAKSOY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Doğrusal programlama yöntemlerini uygulama yeteneği Büyük doğrusal problemlerin hızlı ve verimlli algoritmalardan yararlanılarak çözülmesi yeteneği
Çok sayıda ve birbiriyle çelişen amaçların optimum çözümünü elde etme yeteneği
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğrusal programlamanın temelini oluşturan yöntemlerin detaylı incelenmesi ve öğrencinin bu konuda uzmanlaşmasını sağlamaktır. Lisans seviyesinde anlatılmayan ileri doğrusal programlama yöntemlerinin anlatılması ile öğrencinin bilgi düzeyinin artırılması hedeflenmektedir. İş hayatında karşılaşılan problemlerin çözümünü ve gerçekçi karar almayı destekleyen güçlü ve sağlam analitik metotların kullanılması öğrenilecektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Matris formda lineer problemler ve çözümleri, hızlı ve gelişmiş lineer problem çözüm teknikleri, parametrik lineer problemler ve parametrelerdeki değişimlerin etkisi, karmarkar iç nokta algoritması, hedef programlama |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Doğrusal programlama probleminin simplex çözümü tekrarı |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
2 |
Vektörler ve temeller, simplex tablonun matris hali |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
3 |
Duyarlılık analizi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
4 |
Düzeltilmiş simplex yöntemi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
5 |
Sınırlandırılmış değişkenler algoritması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
6 |
Ayrıştırma algoritması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
7 |
Dual problemin matris hali ve optimum dual çözüm |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
8 |
Arasınav |
- |
- |
|
9 |
Parametrik doğrusal programlama |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
10 |
Parametrik doğrusal programlama |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
11 |
İç nokta algoritması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
12 |
İç nokta algoritması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
13 |
Hedef programlama |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
14 |
Çok amaçlı optimizasyon |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
15 |
Çok amaçlı optimizasyon uygulamaları |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
16/17 |
Final |
- |
- |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
1 |
|
2 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
3 |
|
3 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
4 |
|
4 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
4 |
|
5 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
4 |
|
6 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir |
3 |
|
7 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
4 |
|
8 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
0 |
|
9 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
3 |
|
10 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
4 |
|
11 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
4 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
13 |
İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar |
4 |
|
14 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
4 |
|
15 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
4 |
|
16 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|