Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Temel Gazetecilik

Dersin Kodu : ILT114

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gazetecilik konusunda temel kavramları öğrenir.
Gazeteciliğin değişim biçimini sosyolojik, iletişim teknolojilerindeki değişim, küreselleşme ve ekonomi politik açıdan ilişkilendirerek açıklar.
Haber üretim ortamını, gazetecilik türlerini, haber toplama ve yayınlama pratiklerini değerlendirebilir.
Haberleri eleştirel biçimde analiz eder ve haber yapım tekniklerinin türleri arasından seçimler yapabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin gazetecilik ve medya ortamında gazeteciliğin yeri hakkında bilgi edinmesini, medya ortamına ilişkin eleştirel bakış geliştirebilmesini amaçlar.

Dersin İçeriği : Ders, gazeteciliğe ilişkin temel kavramları, gazetecilikteki yeni eğilimleri, haber üretim süreçlerini, ortamını, üretim biçimlerini ve bağımsız/alternatif medyaya ilişkin temel kavram ve kuramları içerir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin Tanıtımı, Kurallar, Kaynaklar
2 Çağdaş Gazeteciliğin Genel Görünümü: Küreselleşme ve Medya Okuma Literatür, Yorum, tartışma
3 Gazetecilikte Değişimler Okuma Literatür, Yorum, Tartışma
4 Toplumda Gazeteciliğin Rolü ve Gazetecilikte Etik Okuma Literatür, Yorum, Tartışma
5 Dünyada Enformasyon Dağılımı ve Haber Ajansları Okuma Literatür, yorum, tartışma
6 Haber Kavramı ve Haberin Temel Öğeleri Okuma Literatür, Yorum, Tartışma
7 Haber Toplama ve Kaynaklar Okuma Literatür, Yorum, Tartışma
8 Gazetecilikte Söyleşi ve Röportaj Okuma Literatür, Yorum, Tartışma
9 Ara sınav
10 Haber Yazma Kuralları Okuma Literatür, Yorum, Tartışma
11 Haber Yazma Uygulamaları Okuma Literatür, Yorum, Tartışma
12 Haber Yazma Uygulamaları Okuma ve Ödev Literatür, Yorum, Tartışma
13 Çağdaş Gazetecilik Türleri Okuma Literatür, Yorum, Tartışma
14 Yeni Medya ve İnternet Gazeteciliği Okuma Literatür, Yorum, Tartışma
15 Bağımsız Medya ve Hak Odaklı Habercilik Okuma Literatür, Yorum, Tartışma
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Oya Tokgöz (2012) Temel Gazetecilik, İmge Yayınları: Ankara.
Diğer Kaynaklar  Edward S. Herman ve Noam Chomsky (1998) Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir, çev. Berfu Akyoldaş, Tamara Han, Metin Çetin, İsmail Kaplan, Minerva Yayınları
 John Keane (1999) Medya ve Demokrasi, çev. Haluk Şahin, Ayrıntı Yayınları
 Beybin Kejanlıoğlu (2004) Türkiye´de Medyanın Dönüşümü, İmge Yayınları
 Eric Maigret (2011) Medya ve İletişim Sosyolojisi, çev. Halime Yücel, İletişim Yayınları
 Oğuzhan Taş (2012) Gazetecilik Etiğinin Mesleki Sınırları, İletişim Yayınları
 A. Belsey & R. Chadwick (der.) (1998) Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, çev. Nurçay Türkoğlu, Ayrıntı Yayınları
 Sevda Alankuş (Yay. Haz.)(2007) İnsan Hakları Haberciliği, IPS İletişim Vakfı Yayınları
 Sevilay Çelenk (Yay. Haz.) (2008) Başka Bir İletişim Mümkün, IPS İletişim Vakfı Yayınları
 Yaşar Kemal (2011) Röportaj Yazarlığında 60 yıl, YKY
 Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi, Türkiye Gazeteciler Cemiyeti
 Medya ve Çeşitlilik Kılavuzu, Türkiye Gazeteciler Cemiyeti ve British Council


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 1 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 3
2 Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 4
3 Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 2
4 Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 3
5 Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 2
6 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 0
7 Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 4
8 İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri’nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 4
9 Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 3
10 Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 4
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. 0
12 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 4
13 Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 3
14 Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 3
15 Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 0
16 Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 1
17 Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 4
18 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. 2
19 Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 1
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 95
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.8
Dersin AKTS Kredisi: 4