|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Arı Yetiştirme |
|
Dersin Kodu |
: |
ZTP404 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ULVİYE KUMOVA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler arı yetiştiriciliği hakkında temel bilgi edinecekler
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bal arılarının davranış özelliklerini, ırklarını, tarımsal ve ekonomik alandaki önemini, arı yetiştirme sistemlerini, arı hastalıklarını, arı ürünlerinin özelliklerini öğreterek, sahada bu konudaki gereksinmeyi gidermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bal arılarının tarihçesi, Dünya´da ve Ülkemizde arı yetiştiriciliğinin durumu, önemi ve ekonomik yapısı, Bal arılarının yayılışı, bal arısı ırkları morfolojik ve davranışsal özellikleri, ırk ayrımı, bal arılarının anatomisi, koloniyi oluşturan bireyler, bal arısının biyolojisi ve davranış özellikleri, bal arısının beslenmesi, önemli nectar ve polen kaynakları, bal arısı genetik ve ıslahı, arıcılıkta yetiştirme sistemleri, modern arıcılık, paket arıcılığı, göçer arıcılık, mevsimsel çalışmalar, ana arı yetiştirme teknikleri, arı hastalık ve zararlılar kontrol, teşhis ve savaşım yöntemleri, arıcılıktan elde edilen arı ürünleri özellikleri ve önemi, arıcılıkta uygulanan standartlar, yöneltmelikler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, arı laboratuvarı, arıcılık araştırma ve uygulama alanı (arılık) |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Arı Yetiştiriciliğinin Tarihçesi, Gelişimi, |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama |
Teorik, görsel uygulamalı bilgi |
|
2 |
Arıcılığın Tarımsal ve Ekonomik Yapıdaki Yeri ve Önemi; |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama |
Teorik, görsel uygulamalı bilgi |
|
3 |
Dünya ve Türkiye´de Arı Yetiştiriciliğinin Önemi, Durumu, Sorunları ve Çözüm Yolları; |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama |
Teorik, görsel uygulamalı bilgi |
|
4 |
Bal Arılarının orjini, taksonomisi, Evrimi ve Sistematikteki Yeri, Arıların Evrimi, Zoolojik Sistemdeki Yeri; Bal Arısı Irkları, dağılımı ve Özellikleri |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama |
Teorik, görsel uygulamalı bilgi |
|
5 |
Bal Arılarının Anatomisi, İç ve dış organlar, Sindrim, Dolaşım, Solunum, Sinir ve Üreme Sistemleri. |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama |
Teorik, görsel uygulamalı bilgi, ödev |
|
6 |
Arı Kolonisini Oluşturan Bireyler ve Özellikleri; Bal Arılarının Biyolojisi ve Davranış Özellikleri. Uygulama I. |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama, arılıkta, kolonide hazırlık |
Teorik, pratik, görsel uygulamalı bilgi |
|
7 |
sınav |
soru hazırlama |
yazılı |
|
8 |
Bal arısının beslenmesi, önemli nectar ve polen kaynakları, |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama |
Teorik, Pratik, görsel uygulamalı bilgi, |
|
9 |
Bal Arısı Genetik ve Islahı |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama |
Teorik, görsel uygulamalı bilgi |
|
10 |
Arıcılık ekipmanları; Uygulama II. |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama, arılıkta, kolonide hazırlık |
Teorik, Pratik, görsel uygulamalı bilgi, |
|
11 |
Arıcılıkta yetiştirme sistemleri, Koloni Yönetimi, Mevsimsel İşler; Uygulama III. |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu, kolonilerde hazırlık |
Teorik, Pratik, görsel uygulamalı bilgi, ödev |
|
12 |
Arıcılıktan Sağlanan Ürünler; Bal, Balmumu, Polen, Propolis, Arı Zehiri ve Diğer Ürünlerin Özellikleri, Üretim, Muhafaza ve Pazar Durumu; Uygulama III. |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu, arılık ve laboratuvarda hazırlık |
Teorik, Pratik, görsel uygulamalı bilgi, |
|
13 |
Bitkilerin döllenme biyolojisi ve arıların döllenmedeki rolü,Bombus Arısı yetiştiriciliği |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu hazırlama |
Teorik, görsel uygulamalı bilgi |
|
14 |
Bal arısı hastalık ve zararlıları; Uygulama IV. |
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu, arılık ve laboratuvarın hazırlanması |
Teorik, Pratik, görsel uygulamalı bilgi, |
|
15 |
Ana arı yetiştirme, paket arıcılığı, göçer arıcılık, arıcılıkda uygulanan satandartlar, yasal düzenlemeler, tebliğler yönetmelikler.
|
ders notu, tepegöz, projeksiyon sunumu, arılık ve laboratuvarın hazırlanması |
Teorik, Pratik, görsel uygulamalı bilgi, |
|
16/17 |
final sınav |
soru hazırlama |
yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Kumova, U., Korkmaz, A. 2001 Arı Yetiştiriciği. TÜBİTAK, TARP Türkiye Tarımsal Araştırma Projesi Yayınları. 70 pp.
2. Dadant, 1976. The Hive and the Honey Bee. Hamilton, Illinois.
3. Free, J. B. 1982. Honeybee Biology. Central Associationn of Bee-keepers Publications. UK.179 pp.
4. Free, J. B. 1982. Bees and Mankind. Alden Press, Oxford. UK.
5. Ruttner, F. 1987. Biogeography and Taxonomy of Honeybees. Berlin, 279 pp.
6. Crane, E. 1983. The Archaeology of Beekeeping. International Bee Research Assocition. 353 pp
7. Michener, C. D. 1974. The Social Behavior of the Bees: A Comparative Study. Belknap Press of Harvard Univ. Press, Cambridge, Mass., 404 pp.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alternatif üretim sistemleri (organik üretim, iyi tarım uygulamaları, iyi hayvan besleme uygulamaları gibi. ) konularda yeterli bilgi ve birikime sahiptir. |
4 |
|
2 |
Çiftlik hayvanların temel özelliklerini (anatomik, morfolojik, fizyolojik vb. tüm biyolojik özelliklerini) bilir. Hayvansal üretimde türlere ve çevre koşullarına uygun barınak planlanma konularında yeterli bilgiye sahiptir. Hayvansal üretimde türlere ve çevre koşullarına gore yem üretimi ve saklama, hayvan besleme programları yapabilme bilgilerine sahiptir
Hayvansal üretimde işletmede elde edilen ürünlerin muhafazası konularında yeterli bilgiye sahiptir
|
5 |
|
3 |
Hayvan ıslahına temel teşkil edecek genetik ve istatistik bilgilerine sahiptir. Endüstriyel hayvancılık konusunda yeterli bilgi ve birikime sahiptir |
4 |
|
4 |
Bilgi teknolojilerini kullanarak hayvansal üretim ile ilgili yenilikleri takip eder ve bu konuda her türlü bilgiye ulaşır. |
4 |
|
5 |
Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sağlama ve teknik gelişimleri izleyebilme özgüvenine sahip olma |
5 |
|
6 |
Zootekni alanında istenilen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve buna uygun çözüm önerileri geliştirebilme |
4 |
|
7 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma |
5 |
|
8 |
—Türkiye ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik gereklere sahip Zooteknistler yetiştirmek,
|
5 |
|
9 |
Zootekni alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık yapma ve proje yazma ve uygulayabilme |
5 |
|
10 |
Hayvan yetiştiriciliğindeki teknikleri bilme ve uygulama Küçükbaş hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemediki teknikleri bilme ve uygulama kanatlı hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemedeki teknikleri bilme ve uygulama yvan ıslahına temel teşkil edecek genetik ve istatistik bilgilerini hayvansal üretime aktarma
Küçükbaş hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemediki teknikleri bilme ve uygulama
kanatlı hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemedeki teknikleri bilme ve uygulama
yvan ıslahına temel teşkil edecek genetik ve istatistik bilgilerini hayvansal üretime aktarma |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 78 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|