Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ulus- Devlet Ve Küreselleşme

Dersin Kodu : IR 412

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Küreselleşme kavramını ve kuramlarını tartışır.
Küreselleşmenin sebebi olan süreçleri açıklar ve uluslararası ilişkilerdeki etkisini analiz eder.
Uluslararası sorunları küreselleşme çerçevesinde analiz eder.
Küreselleşmenin ulus-devletin yapısını nasıl etkilediğini inceler.
Küreselleşme ve kimlik politikaları konusunu tartışır.
Küreselleşen dünyada Türkiye´nin yerini ve önemini tartışır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders küreselleşme ve devletle ilgili güncel tartışmalara genel bir bakış sağlama amaçlıdır. Ana konusu, küreselleşen dünyada devlet, toplum ve birey arasındaki değişen ilişkilerdir. İşlenen konular arasında devlet, milliyetçilik, politik kimlik, yurttaşlık ve demokrasi vardır.

Dersin İçeriği : Bu derste küreselleşmenin ne olduğu, nasıl tanımlandığı, küreselleşmeyi oluşturan süreçler ve küreselleşmeyi açıklamaya ve anlamlandırmaya çalışan temel kuramlar incelenecektir. Derste ayrıca küreselleşmenin ulus-devletin yapısını tehdit eden unsurları ve bu gelişmenin uluslararası ilişkilere yansıyışı, küreselleşme karşıtı toplumsal hareketler, küresel terörizm ve küresel eşitsizlikler gibi uluslararası arenadaki güncel sorunlar da ele alınacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse Giriş Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
2 Küreselleşme Nedir?: Ana Kavramlar ve Sorunlar Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
3 Küreselleşme Kuramları I Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
4 Küreselleşme Kuramları II Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
5 Küreselcilik: Küreselleşmenin İdeolojik Boyutu Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
6 Küreselleşme ve (Ulus-)Devlet I: Ulus-Devletin Doğuşu ve Gelişimi Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve sunum
7 Küreselleşme ve Devlet II: Küresel Yönetişim ve Bölgeselleşme Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık yazılı sınav
9 Küreselleşen Dünyada Sorunlar I: Küreselleşme, Kültür ve Kimlik I Kaynak okuma, sunum hazırlama Düz anlatım, tartışma ve sunum
10 Küreselleşen Dünyada Sorunlar I: Küreselleşme, Kültür ve Kimlik II Kaynak okuma, sunum hazırlama Düz anlatım, tartışma ve sunum
11 Küreselleşen Dünyada Sorunlar II: Küresel Eşitsizlikler Kaynak okuma, sunum hazırlama Düz anlatım, tartışma ve sunum
12 Küreselleşen Dünyada Sorunlar III: Küreselleşme ve Toplumsal Hareketler Kaynak okuma, sunum hazırlama Düz anlatım, tartışma ve sunum
13 Küreselleşen Dünyada Sorunlar IV: 11 Eylül Sonrası Dünya ve Terrörizm I Kaynak okuma, sunum hazırlama Düz anlatım, tartışma ve sunum
14 Küreselleşen Dünyada Sorunlar IV: 11 Eylül Sonrası Dünya ve Terrörizm II Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma ve sunum
15 Genel Değerlendirme Kaynak okuma Tartışma
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008.
 Kudret Bülbül (der.) Küreselleşme: Temel Metinler, Ankara: Orion, 2009.
 Anthony Giddens. Elimizden Kaçıp Giden Dünya: Küreselleşme Hayatımızı Nasıl Yeniden Şekillendiriyor?, İstanbul: Alfa, 2000.
 Peter Berger ve S. Huntington (der.), Bir Küre, Bin bir Küreselleşme, Kitap Yay., 2003.
 Richard Falk. Yırtıcı Küreselleşme. İstanbul: Küre, 2002.
 G. Arrighi, T. Hopkins, I. Wallerstein. Sistem Karşıtı Hareketler. İstanbul: Metis, 1995.
 Richard Falk. Dünya Düzeni Nereye?: Amerikan Emperyal Jeopolitikası. İst.: Metis, 2005.
 Fuat Keyman, Ali Yaşar Sarıbay (der.). Global/Yerel Ekseninde Türkiye, İst: Alfa, 2000.
 Manfred Steger. Küreselleşme. Ankara: Dost, 2004.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel kurumsal kaynak planlama paket programlarını kullanır 1
2 İşletme ile ilgili kavramları listeler, tanımlar ve kavramların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar 2
3 İşletme yönetiminin temel kuramsal modellerini, sayısal ve istatistik yöntemlerini listeler, tanımlar ve kullanım amaçlarını açıklar; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtir. 1
4 Temel ekonomi kavramlarını listeleme ve açıklar; temel ekonomi kavramlarının işletme yönetimi kavramlarıyla ilişkisini açıklar; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtir 2
5 İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin nasıl oluşturulacağını, sayısal ve istatistik yöntemlerin nasıl uygulanacağını açıklar 2
6 İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin, sayısal ve istatistik yöntemlerin oluşturulması/uygulanması sonucu elde edilen sonuçların nasıl yorumlanacağını açıklar. 1
7 Karşılaştığı işletme sorunlarının çözümü için uygun yöntemleri belirler 4
8 İşletme yönetimi yöntemlerinin uygulanması sonucu elde edilen sonuçları değerlendirir 1
9 Temel sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanır 2
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 5
11 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 5
12 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 5
13 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 5
14 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 5
15 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 4
16 İşletmelerin sektörünü, büyüklüğünü, kaynaklarını, kültürünü, hedef ve amaçlarını göz önünde bulundurarak en uygun işletme yönetimi yaklaşım, uygulama ve yöntemlerini belirler 1
17 İşletmelerin faaliyetlerini etkileyen sektör yapısı, rekabet, teknoloji, ekonomi, siyaset, kültür gibi dış çevre unsurlarını izler ve bunların işletmeler üzerindeki etkisini yorumlar 1
18 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 4
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 20 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6