|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ulus- Devlet Ve Küreselleşme |
|
Dersin Kodu |
: |
IR 412 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Küreselleşme kavramını ve kuramlarını tartışır. Küreselleşmenin sebebi olan süreçleri açıklar ve uluslararası ilişkilerdeki etkisini analiz eder. Uluslararası sorunları küreselleşme çerçevesinde analiz eder. Küreselleşmenin ulus-devletin yapısını nasıl etkilediğini inceler. Küreselleşme ve kimlik politikaları konusunu tartışır. Küreselleşen dünyada Türkiye´nin yerini ve önemini tartışır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders küreselleşme ve devletle ilgili güncel tartışmalara genel bir bakış sağlama amaçlıdır. Ana konusu, küreselleşen dünyada devlet, toplum ve birey arasındaki değişen ilişkilerdir. İşlenen konular arasında devlet, milliyetçilik, politik kimlik, yurttaşlık ve demokrasi vardır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste küreselleşmenin ne olduğu, nasıl tanımlandığı, küreselleşmeyi oluşturan süreçler ve küreselleşmeyi açıklamaya ve anlamlandırmaya çalışan temel kuramlar incelenecektir. Derste ayrıca küreselleşmenin ulus-devletin yapısını tehdit eden unsurları ve bu gelişmenin uluslararası ilişkilere yansıyışı, küreselleşme karşıtı toplumsal hareketler, küresel terörizm ve küresel eşitsizlikler gibi uluslararası arenadaki güncel sorunlar da ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse Giriş |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Küreselleşme Nedir?: Ana Kavramlar ve Sorunlar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Küreselleşme Kuramları I |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Küreselleşme Kuramları II |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Küreselcilik: Küreselleşmenin İdeolojik Boyutu |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Küreselleşme ve (Ulus-)Devlet I: Ulus-Devletin Doğuşu ve Gelişimi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve sunum
|
|
7 |
Küreselleşme ve Devlet II: Küresel Yönetişim ve Bölgeselleşme |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Küreselleşen Dünyada Sorunlar I: Küreselleşme, Kültür ve Kimlik I |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum
|
|
10 |
Küreselleşen Dünyada Sorunlar I: Küreselleşme, Kültür ve Kimlik II |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum
|
|
11 |
Küreselleşen Dünyada Sorunlar II: Küresel Eşitsizlikler |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum
|
|
12 |
Küreselleşen Dünyada Sorunlar III: Küreselleşme ve Toplumsal Hareketler |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum
|
|
13 |
Küreselleşen Dünyada Sorunlar IV: 11 Eylül Sonrası Dünya ve Terrörizm I |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum
|
|
14 |
Küreselleşen Dünyada Sorunlar IV: 11 Eylül Sonrası Dünya ve Terrörizm II |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve sunum
|
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Kaynak okuma |
Tartışma
|
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008.
Kudret Bülbül (der.) Küreselleşme: Temel Metinler, Ankara: Orion, 2009.
Anthony Giddens. Elimizden Kaçıp Giden Dünya: Küreselleşme Hayatımızı Nasıl Yeniden Şekillendiriyor?, İstanbul: Alfa, 2000.
Peter Berger ve S. Huntington (der.), Bir Küre, Bin bir Küreselleşme, Kitap Yay., 2003.
Richard Falk. Yırtıcı Küreselleşme. İstanbul: Küre, 2002.
G. Arrighi, T. Hopkins, I. Wallerstein. Sistem Karşıtı Hareketler. İstanbul: Metis, 1995.
Richard Falk. Dünya Düzeni Nereye?: Amerikan Emperyal Jeopolitikası. İst.: Metis, 2005.
Fuat Keyman, Ali Yaşar Sarıbay (der.). Global/Yerel Ekseninde Türkiye, İst: Alfa, 2000.
Manfred Steger. Küreselleşme. Ankara: Dost, 2004.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel kurumsal kaynak planlama paket programlarını kullanır |
1 |
|
2 |
İşletme ile ilgili kavramları listeler, tanımlar ve kavramların birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar
|
2 |
|
3 |
İşletme yönetiminin temel kuramsal modellerini, sayısal ve istatistik yöntemlerini listeler, tanımlar ve kullanım amaçlarını açıklar; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtir. |
1 |
|
4 |
Temel ekonomi kavramlarını listeleme ve açıklar; temel ekonomi kavramlarının işletme yönetimi kavramlarıyla ilişkisini açıklar; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtir |
2 |
|
5 |
İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin nasıl oluşturulacağını, sayısal ve istatistik yöntemlerin nasıl uygulanacağını açıklar |
2 |
|
6 |
İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin, sayısal ve istatistik yöntemlerin oluşturulması/uygulanması sonucu elde edilen sonuçların nasıl yorumlanacağını açıklar. |
1 |
|
7 |
Karşılaştığı işletme sorunlarının çözümü için uygun yöntemleri belirler |
4 |
|
8 |
İşletme yönetimi yöntemlerinin uygulanması sonucu elde edilen sonuçları değerlendirir |
1 |
|
9 |
Temel sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanır |
2 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
11 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
5 |
|
12 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır
|
5 |
|
13 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
5 |
|
14 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
5 |
|
15 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
4 |
|
16 |
İşletmelerin sektörünü, büyüklüğünü, kaynaklarını, kültürünü, hedef ve amaçlarını göz önünde bulundurarak en uygun işletme yönetimi yaklaşım, uygulama ve yöntemlerini belirler |
1 |
|
17 |
İşletmelerin faaliyetlerini etkileyen sektör yapısı, rekabet, teknoloji, ekonomi, siyaset, kültür gibi dış çevre unsurlarını izler ve bunların işletmeler üzerindeki etkisini yorumlar |
1 |
|
18 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|