Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hücre ve Doku Biyofiziği-1 (Z)

Dersin Kodu : BFZ-500

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İSMAİL GÜNAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Zarın yapısını ve zar modellerini öğrenir
Zar potansiyelinin oluşumunu öğrenir
Nernst denge denklemini kullanarak iyon denge potansiyelini hesaplar
Hücre zarı kararlı durum potansiyelini GHK denklemiyle hesaplar
Biyofizikte öğrendiği temel ilkeleri canlı sisteme uygulama becerisine sahip olur.
Kaslifi potansiyeli ve EMG sinyallerini bilir
EKG nin fiziksel temelini öğrenir
EEG nin fiziksel temellerini öğrenir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hücre, doku ve organizmadaki biyoelektrik olayları fizik yasa ve biyofizik yöntemlerle açıklamak

Dersin İçeriği : Zar potansiyeli modelleri, Sabit-Elektrik alanlı Zar modeli, Nernst ve Hodgkin-Huxley-Katz Denklemlerinin elde edilmesi, Hodgkin-Huxley (HH) zar modeli, Zarın elektrik eşdeğer devre modeli, Eşikaltı olaylar, tek lif ve lif demeti aksiyon potansiyelleri, hücre dışı ve yüzeyel potansiyeller. EMG, EKG, EEG

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hücre potansiyeli Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
2 Sabit elektrik alanlı zar modeli Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
3 Nernst ve Hodgkin-Huxley-Katz Denklemleri Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
4 Zarın elektrik eşdeğer devre modeli Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
5 Eşik-altı olaylar Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
6 Tek lif ve sinir demeti aksiyon potansiyelleri Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
7 Hücre dışı ve yüzeyel potansiyeller Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
8 ödev1 ilgili konular kitap ve literatürden okunur anlatma, uygulama, tartışma
9 yüzeyel ve hacim iletken potansiyelleri Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
10 ödev2 ilgili konular kitap ve literatürden okunur anlatma, uygulama, tartışma
11 EKG Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
12 ödev3 ilgili konular kitap ve literatürden okunur anlatma, uygulama, tartışma
13 EKG Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
14 ödev4 ilgili konular kitap ve literatürden okunur anlatma, uygulama, tartışma
15 EEG Dersten önce ilgili bölümü okur Hoca tarafından dersin anlatılması, sınıfta tartışma, problem çözümü, açık kitap testleri, eve verilen testler
16/17 Final sınavı sözlü, yazılı, uygulama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Biyofizik Ders Notları- Biyofizik problemleri- Prof. Dr. Ferit Pehlivan, Biyofizik Kitabı
 Hücresel Biyofizik-Thomas Fisher Weiss-1996 MIT
 Uyarılabilir zarların iyonik kanalları-Bertil Hille 1992
 Medikal Fizik Cilt 3 Sinaps, nöron. Beyin-A.C. Damask, C.E. Swenberg 1984 Academic Press-London
 Fizyoloji Ders kitabı Cilt 1 Uyarılabilir hücreler ve nörofizyoloji-H.D Patton, Albert F. Fuchs, Bertil Hille, Allen M. Scher, Robert Steiner 1989 WB Saunders Philadelphia
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 25
    Ödev/Proje/Diğer 4 75
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bağımsız deneysel çalışma yapabilmek 0
2 Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olmak Güvenilir bilgiye ulaşabilmek Araştırma projesi oluşturabilme ve yazabilme Etik değerlere bağlı olarak çalışma ve araştırma 1
3 Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarabilmek Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarabilmek 1
4 Araştırma sonucu rapor haline getirebilmek 2
5 Araştırma bulgularını yorumlayabilmek 3
6 Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olmak 3
7 Laboratuvarda deneysel düzenek kurabilmek ve çalışabilmek 3
8 Bir deneysel araştırmayı planlayabilmek 2
9 Alanı ile ilgili temel bilgileri öğrenmek 5
10 Kendi başına bir proje önerisi hazırlayabilmek 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 10 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 148
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.92
Dersin AKTS Kredisi: 6