Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Digital Signal Processing |
|
Dersin Kodu |
: |
EE-685 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SAMİ ARICA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ayrık zamanlı işaretleri zaman ve frekans düzleminde analiz eder ve tanımlar. Sayısal işaret işleme yöntemlerini ayrık zamanlı işaret ve sistemlerin analizinde kullanır. Sayısal işaret işleme yöntemlerini ayrık zamanlı sistemlerin tasarımında kullanır. Sayısal filtreleri tasarlar ve uygular. Uyarlanır süçgeçleri tasarlar ve uygular. Bir işaretin güç izgesi hesaplar. Bir işaretin zaman-frekans dağılımını bulur. Çok hizlı süzgeç çatılarını bilir. Dalgacık dönüşümünü bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersi tamamlayan öğrenci sayısal işaret işleme yöntemlerini kullanarak işaretleri ve sistemleri analiz edebilir ve sistemler tasarlayabilir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Örnekleme ve örnekleme kuramı. Nicemleme. AD ve DA dönüşümü. Temel ayrık zamanlı işaretler. Ayrık zamanlı sistemler. Doğrusal zamanla değişmeyen sistemler. Dürtü cevabı. Konvolüsyon toplamı. Rastlantısal işaretler. İşaretlerin istatistiksel özellikleri. Fourier serisi ve Fourier dönüşümü. z-dönüşümü.LTI sistemlerin zaman düzleminde analizi. Frekans cevabı. Sistem cevabı. Genlik ve faz izgeleri. Güç izgesi. Zaman-frekans dağılımları. Sonlu uzunluklu ayrık dönüşümler. Süzgeçler. Doğrusal fazlı süzgeçler. Fourier serilerini kullanarak FIR filtre tasarımı. En küçük kareler ile frekans bölgesinde tasarım. s´den z´ye dönüşüm. "Biliear" dönüşüm. Frekans bükme. s´den z´ye dönüşüm ile IIR süzgeç tasarımı. Süzgeç katsayılarının uzunluğu sonlu tutmanın karakteristiğine etkilerinin analizi. Uyarlanır süzgeçler. Wiener, LMS, RLS süzgeçleri. İleri yönde öngörü ger yönde öngörü süzgeçleri. Çoklu hızlı süzgeç çatısı (kümesi) ve dalgacıklar. Çoklu hızlı sayısal işaret işlemenin temelleri. DSP algoritması gerçekleştirme. Sayısal işaret işlemcileri. Sayısal işaret işlemenin uygulamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Elektrik-Elektronik mühendisliği bölüm binası derslikleri. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Örnekleme ve örnekleme kuramı. Nicemleme. AD ve DA dönüşümü. Temel ayrık zamanlı işaretler. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
2 |
Ayrık zamanlı sistemler. Doğrusal zamanla değişmeyen sistemler. Dürtü cevabı. Konvolüsyon toplamı. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
3 |
Rastlantısal işaretler. İşaretlerin istatistiksel özellikleri. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
4 |
Fourier serisi ve Fourier dönüşümü. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
5 |
z-dönüşümü. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
6 |
LTI sistemlerin zaman düzleminde analizi. Frekans cevabı. Sistem cevabı. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
7 |
Genlik ve faz izgeleri. Güç izgesi. Zaman-frekans dağılımları. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
8 |
Yarıyıl sınavı. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme. |
Yazılı sınav.. |
|
9 |
Sonlu uzunluklu ayrık dönüşümler. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
10 |
Süzgeçler. Doğrusal fazlı süzgeçler. Fourier serilerini kullanarak FIR filtre tasarımı. En küçük kareler ile frekans bölgesinde tasarım. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
11 |
s´den z´ye dönüşüm. "Biliear" dönüşüm. Frekans bükme. s´den z´ye dönüşüm ile IIR süzgeç tasarımı. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
12 |
Süzgeç katsayılarının uzunluğu sonlu tutmanın karakteristiğine etkilerinin analizi. Uyarlanır süzgeçler. Wiener, LMS, RLS süzgeçleri. İleri yönde öngörü ger yönde öngörü süzgeçleri. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
13 |
Çoklu hızlı süzgeç çatısı (kümesi) ve dalgacıklar. Çoklu hızlı sayısal işaret işlemenin temelleri. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
14 |
DSP algoritması gerçekleştirme. Sayısal işaret işlemcileri. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
15 |
Sayısal işaret işlemenin uygulamaları. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. |
Anlatım/Bilgisayarda uygulama. |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı. |
Ders kitabı okuma/Problem çözme. |
.Yazılı sınav. |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
1 |
|
2 |
Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. |
5 |
|
3 |
Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. |
5 |
|
4 |
Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme |
4 |
|
5 |
Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme |
4 |
|
6 |
Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme |
4 |
|
7 |
Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme |
3 |
|
8 |
Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. |
5 |
|
9 |
Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. |
5 |
|
10 |
Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
3 |
|
11 |
Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. |
3 |
|
12 |
Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme |
4 |
|
13 |
Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
2 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme |
2 |
|
15 |
Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|