Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Digital Signal Processing

Dersin Kodu : EE-685

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SAMİ ARICA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ayrık zamanlı işaretleri zaman ve frekans düzleminde analiz eder ve tanımlar.
Sayısal işaret işleme yöntemlerini ayrık zamanlı işaret ve sistemlerin analizinde kullanır.
Sayısal işaret işleme yöntemlerini ayrık zamanlı sistemlerin tasarımında kullanır.
Sayısal filtreleri tasarlar ve uygular.
Uyarlanır süçgeçleri tasarlar ve uygular.
Bir işaretin güç izgesi hesaplar.
Bir işaretin zaman-frekans dağılımını bulur.
Çok hizlı süzgeç çatılarını bilir.
Dalgacık dönüşümünü bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dersi tamamlayan öğrenci sayısal işaret işleme yöntemlerini kullanarak işaretleri ve sistemleri analiz edebilir ve sistemler tasarlayabilir.

Dersin İçeriği : Örnekleme ve örnekleme kuramı. Nicemleme. AD ve DA dönüşümü. Temel ayrık zamanlı işaretler. Ayrık zamanlı sistemler. Doğrusal zamanla değişmeyen sistemler. Dürtü cevabı. Konvolüsyon toplamı. Rastlantısal işaretler. İşaretlerin istatistiksel özellikleri. Fourier serisi ve Fourier dönüşümü. z-dönüşümü.LTI sistemlerin zaman düzleminde analizi. Frekans cevabı. Sistem cevabı. Genlik ve faz izgeleri. Güç izgesi. Zaman-frekans dağılımları. Sonlu uzunluklu ayrık dönüşümler. Süzgeçler. Doğrusal fazlı süzgeçler. Fourier serilerini kullanarak FIR filtre tasarımı. En küçük kareler ile frekans bölgesinde tasarım. s´den z´ye dönüşüm. "Biliear" dönüşüm. Frekans bükme. s´den z´ye dönüşüm ile IIR süzgeç tasarımı. Süzgeç katsayılarının uzunluğu sonlu tutmanın karakteristiğine etkilerinin analizi. Uyarlanır süzgeçler. Wiener, LMS, RLS süzgeçleri. İleri yönde öngörü ger yönde öngörü süzgeçleri. Çoklu hızlı süzgeç çatısı (kümesi) ve dalgacıklar. Çoklu hızlı sayısal işaret işlemenin temelleri. DSP algoritması gerçekleştirme. Sayısal işaret işlemcileri. Sayısal işaret işlemenin uygulamaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Elektrik-Elektronik mühendisliği bölüm binası derslikleri.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Örnekleme ve örnekleme kuramı. Nicemleme. AD ve DA dönüşümü. Temel ayrık zamanlı işaretler. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
2 Ayrık zamanlı sistemler. Doğrusal zamanla değişmeyen sistemler. Dürtü cevabı. Konvolüsyon toplamı. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
3 Rastlantısal işaretler. İşaretlerin istatistiksel özellikleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
4 Fourier serisi ve Fourier dönüşümü. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
5 z-dönüşümü. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
6 LTI sistemlerin zaman düzleminde analizi. Frekans cevabı. Sistem cevabı. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
7 Genlik ve faz izgeleri. Güç izgesi. Zaman-frekans dağılımları. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
8 Yarıyıl sınavı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Yazılı sınav..
9 Sonlu uzunluklu ayrık dönüşümler. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
10 Süzgeçler. Doğrusal fazlı süzgeçler. Fourier serilerini kullanarak FIR filtre tasarımı. En küçük kareler ile frekans bölgesinde tasarım. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
11 s´den z´ye dönüşüm. "Biliear" dönüşüm. Frekans bükme. s´den z´ye dönüşüm ile IIR süzgeç tasarımı. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
12 Süzgeç katsayılarının uzunluğu sonlu tutmanın karakteristiğine etkilerinin analizi. Uyarlanır süzgeçler. Wiener, LMS, RLS süzgeçleri. İleri yönde öngörü ger yönde öngörü süzgeçleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
13 Çoklu hızlı süzgeç çatısı (kümesi) ve dalgacıklar. Çoklu hızlı sayısal işaret işlemenin temelleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
14 DSP algoritması gerçekleştirme. Sayısal işaret işlemcileri. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
15 Sayısal işaret işlemenin uygulamaları. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Anlatım/Bilgisayarda uygulama.
16/17 Yarıyıl sonu sınavı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. .Yazılı sınav.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  J. G. Proakis, D. G. Manolakis: Digital Signal Processing: Principles, Algorithms, and Applications, Prentice Hall, 1996.
 S. K. Mitra: Digital Signal Processing: A Computer-Based Approach, McGraw Hill Higher Education, 2000.
 A. V. Oppenheim, R. W. Schafer: Discrete-time signal processing, Prentice Hall, 1999.
 M. H. Hayes: Statistical Signal Processing and Modeling, John Wiley and Sons, 1996.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 12 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme 1
2 Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. 5
3 Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. 5
4 Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme 4
5 Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme 4
6 Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme 4
7 Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme 3
8 Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. 5
9 Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. 5
10 Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme 3
11 Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. 3
12 Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme 4
13 Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme 2
14 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme 2
15 Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 12 4 48
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6