|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Introduction to Artificial Intelligence |
|
Dersin Kodu |
: |
EE-587 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TURGAY İBRİKÇİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bir AI sorunu (arama, çıkarım, karar belirsizlik, oyun teorisi, vb altında karar) türünü belirlemek. Belirli bir tip olarak sorunu formüle edilebilmesi (Örnek: bir arama sorunu için bir durum uzayı tanımlar). Hesaplama karmaşıklığı ve mevcut algoritmaların verimlilik açısından, AI sorunları farklı sürümleri zorluğu karşılaştırılması Uygulanabilmesi, değerlendirmesi ve çeşitli AI algoritmaların performansını karşılaştırılması. Değerlendirme ampirik gösteri veya teorik delilleri kullanabilmesi
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders Yapay Zeka teorisi ve uygulaması ile ilgilidir. Biz görev ilgili bilgileri temsil eden ve hedeflerine ulaşılmasına yönelik akıllı (yani tatmin edici veya en iyi) kararlar bilgisayarlar için modern teknikler ele alacağız. |
|
Dersin İçeriği |
: |
AI sistemleri hakkındaki soruları; ne kadar etkili eylem ve nasıl iyi veya yakın en uygun çözümleri bulmak için alternatifler arasında arama uygun dizileri oluşturmak için bilgi, temsil nasıl olacak: araştıracağız. Ayrıca nasıl deneyimlerinden öğrenmek için dünyadaki belirsizlik, nasıl başa çıkılacak inceleyeceğiz ve verilerden karar kuralları öğrenmek için nasıl. Biz dersin sonunda, öğrencilerin olasılık ve AI yakından ilişkili ve nasıl otomatik ajanlar öğrenmek ne kadar AI algoritmik temelleri tam bir anlayış, olması beklenmemektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, akıllı ajanlar, captcha´lar, sorun arama olarak çözme |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
2 |
Bilgisiz arama |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
3 |
Bilgilendirilmiş (sezgisel) arama |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
4 |
Yerel arama: Hill-tırmanma, tavlama benzetimi, genetik algoritmalar |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
5 |
Oyun oynama, kısıt sağlama |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
6 |
Makine Öğrenmesi: Sinir Ağları, Destek Vektör Motorları |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
7 |
Makine Öğrenmesi: Karar Ağaçları |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
8 |
Ara Sınav |
Önceki bölümlerin çalışılması |
Sınav |
|
9 |
Olasılıklı akıl yürütme: Belirsizlik |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
10 |
Olasılıklı akıl yürütme: Bayes ağlar |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
11 |
Bayes Ağları |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
12 |
Yapay Zeka Uygulamaları I |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
13 |
Yapay Zeka Uygulamaları II |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
14 |
Öğrenci Sunumları I |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
15 |
Öğrenci Sunumları II |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
Sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Önceki bölümlerin çalışılması |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Artificial Intelligence: A Modern Approach, 3rd edition, S. Russell and P. Norvig, Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 2010
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Internet Kaynakları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
80 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
1 |
|
2 |
Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. |
4 |
|
3 |
Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. |
3 |
|
4 |
Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme |
4 |
|
5 |
Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme |
4 |
|
6 |
Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme |
4 |
|
7 |
Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme |
3 |
|
8 |
Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. |
4 |
|
9 |
Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. |
4 |
|
10 |
Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
3 |
|
11 |
Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. |
4 |
|
12 |
Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme |
4 |
|
13 |
Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
3 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme |
4 |
|
15 |
Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|