Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Introduction to Artificial Intelligence

Dersin Kodu : EE-587

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. TURGAY İBRİKÇİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bir AI sorunu (arama, çıkarım, karar belirsizlik, oyun teorisi, vb altında karar) türünü belirlemek.
Belirli bir tip olarak sorunu formüle edilebilmesi (Örnek: bir arama sorunu için bir durum uzayı tanımlar).
Hesaplama karmaşıklığı ve mevcut algoritmaların verimlilik açısından, AI sorunları farklı sürümleri zorluğu karşılaştırılması
Uygulanabilmesi, değerlendirmesi ve çeşitli AI algoritmaların performansını karşılaştırılması. Değerlendirme ampirik gösteri veya teorik delilleri kullanabilmesi

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders Yapay Zeka teorisi ve uygulaması ile ilgilidir. Biz görev ilgili bilgileri temsil eden ve hedeflerine ulaşılmasına yönelik akıllı (yani tatmin edici veya en iyi) kararlar bilgisayarlar için modern teknikler ele alacağız.

Dersin İçeriği : AI sistemleri hakkındaki soruları; ne kadar etkili eylem ve nasıl iyi veya yakın en uygun çözümleri bulmak için alternatifler arasında arama uygun dizileri oluşturmak için bilgi, temsil nasıl olacak: araştıracağız. Ayrıca nasıl deneyimlerinden öğrenmek için dünyadaki belirsizlik, nasıl başa çıkılacak inceleyeceğiz ve verilerden karar kuralları öğrenmek için nasıl. Biz dersin sonunda, öğrencilerin olasılık ve AI yakından ilişkili ve nasıl otomatik ajanlar öğrenmek ne kadar AI algoritmik temelleri tam bir anlayış, olması beklenmemektedir.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, akıllı ajanlar, captcha´lar, sorun arama olarak çözme Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
2 Bilgisiz arama Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
3 Bilgilendirilmiş (sezgisel) arama Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
4 Yerel arama: Hill-tırmanma, tavlama benzetimi, genetik algoritmalar Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
5 Oyun oynama, kısıt sağlama Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
6 Makine Öğrenmesi: Sinir Ağları, Destek Vektör Motorları Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
7 Makine Öğrenmesi: Karar Ağaçları Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
8 Ara Sınav Önceki bölümlerin çalışılması Sınav
9 Olasılıklı akıl yürütme: Belirsizlik Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
10 Olasılıklı akıl yürütme: Bayes ağlar Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
11 Bayes Ağları Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
12 Yapay Zeka Uygulamaları I Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
13 Yapay Zeka Uygulamaları II Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
14 Öğrenci Sunumları I Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
15 Öğrenci Sunumları II Kitabın ilgili bölümlerinin okunması Sunum
16/17 Final Sınavı Önceki bölümlerin çalışılması Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Artificial Intelligence: A Modern Approach, 3rd edition, S. Russell and P. Norvig, Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 2010
Diğer Kaynaklar  Internet Kaynakları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20
    Ödev/Proje/Diğer 2 80
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme 1
2 Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. 4
3 Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. 3
4 Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme 4
5 Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme 4
6 Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme 4
7 Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme 3
8 Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. 4
9 Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. 4
10 Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme 3
11 Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. 4
12 Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme 4
13 Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme 3
14 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme 4
15 Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 148
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.92
Dersin AKTS Kredisi: 6